Samling 3, HiØ 27. og 28. jan. 2011 Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Publisering på internett
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Rommet mitt, huset mitt, byen min, landet mitt
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Delfina Díaz Susana Borgen
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Faginformasjon om programfagene for
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Sammensatte tekster.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
Refleksjonsspørsmål Region nord. Spørsmål 1a Hvorfor skal jeg lære et nytt fremmedspråk i tillegg til engelsk? Hvordan legitimerer vi fremmedspråket?
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Sammensatte tekster ?.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
La familia. Kompetansemål: Kommunikasjon: forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og interesser.
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Kapittel 14: Tale og lytte
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Utskrift av presentasjonen:

Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet

Nettsteder for etterutdanningskurset Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet  Etterutdanningskurset Sør (Halden):   Etterutdaningskurset Nord (Trondheim): 

fagspesifikk del:  Læreplanrelatert område :  Språk og språklæring: gi eksempler på nye måter å lære ord og uttrykk på - tema: dagligliv, fritid og egne interesser  Kommunikasjon: stille enkle spørsmål og svare på enkle, muntlige spørsmål. Delta i dagligdagse samtalesituasjoner.  Kulturmøter: bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk. Ta del i målspråklandenes kultur gjennom bruk av tekst, bilde, film, musikk  Utdrag fra Læreplanen (kompetansemål):  ”Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  -forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og egne interesser  -lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy  -Delta i dagligdagse samtalesituasjoner  -utforske noen sider ved hverdagsliv, tradisjoner og skikker i ett eller flere land eller kulturer  -bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk

 Tenk over dette før samlingen: - Hva kan jeg allerede gjøre med digitale verktøy i undervisningen? - Hva vil jeg lære å bruke når det gjelder digitale verktøy i undervisningen? - Hva kan elevene selv gjøre med digitale verktøy i språkundervisningen?

 Workshop-oppgave: Hvordan vil du som lærer tilrettelegge undervisningen for å realisere disse kompetansemålene?  Lag undervisningsopplegg som passer til dine elever rundt temaet ”Dagligliv, fritid og egne interesser”. Digitale verktøy skal brukes (evt. i tillegg til andre metodiske tilnærminger)  Gi eksempler på læringsaktiviteter som vil kunne hjelpe eleven til å kunne uttrykke seg om temaet.  Hvilke ark i språkpermen synes du det er viktig å ta i bruk for dette temaet?

Læringsressurser på nettet      Klett:  Lehrwerke+f%FCr+junge+Lerner Lehrwerke+f%FCr+junge+Lerner    Hueber: 

 Hjemmesidene til tyske tv-stasjoner har ofte gode barnesider – spill og annet morsomt    (zdf Kinderseite) Blinde-Kuh:  (Kinderseite)  (mye å hente)