ART - et program for trening av sosial kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kjeft ikke hjelper Atferdvansker Utfordringer Muligheter og tiltak
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Sosial ferdighetstrening
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Strukturen i treningen
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
FamilieART luke moynahan 2003 © nordART. BATSHAW modellen (Calame, Parker & Choi, 2001) • forarbeid • send informasjonsbrosjyret om FamilieART til foreldrene.
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
ART - et program for trening av sosial kompetanse
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
ART- Et program for trening av sosial kompetanse
Aggression Replacement Training
ART- Et program for trening av sosial kompetanse
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et økende problem i skolen?
Bokpresentasjon Bergen
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Forebyggende innsatser i skolen
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Bra! Generalisering Hvordan overføre det som trenes
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Aggression Replacement Training og mennesker med utviklingshemming
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Trening i livets kunst Trening i livets kunst Surnadal kommune 17. januar 2011 ARTART.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
En introduksjon.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

ART - et program for trening av sosial kompetanse Førstelektor Knut K. Gundersen Diakonhjemmet Høgskole Rogaland Fagkonsulent Asbjørg Berget Habiliteringstjenesten i Oppland

ART - Multimodalt program bestående av 3 komponenter Spesifikk trening Sosiale ferdigheter (atferd) Spesifikk trening Sinnekontroll (emosjoner) JuniorARTfilm som link Spesifikk trening Moralsk resonnering (kognisjon)

Mål Styrke sosial kompetanse Erstatte aggressiv atferd med sosialt akseptabel atferd

Rasjonale Generell øking i sosial kompetanse reduserer problematferd gjennom Teknikker for å redusere frustrasjon /sinne Øking av situasjonsforståelse Større repertoar av sosiale ferdigheter (handlingsstratergier) Bedre problemløsningsferdigheter Større empatisk forståelse Erstatte avvikende atferd ved å lære spesifikk alternativ atferd med samme funksjon (baseres på funksjonelle analyser / jfr. Durand FKT)

Trening i sosial kompetanse Utgangspunkt i en ”ferdighets mangelmodell” Sosial situasjoner takles dårlig grunnet begrensninger i eller mangel på spesifikke ferdigheter (Bierman & Welsh, 1997) Negativ korrelasjon mellom mål på sosial kompetanse og ensomhet (Jones, Hobbs, & Hockenbury, 1982), depresjon (Tse & Bond, 2004; Segrin, 1990), hjerte- og karlidelser (Ewart, Taylor, Kraemer, & Agras, 1991), rusproblematikk (Gaffney, Thorpe, Young, Collett, & Occhipinti, 1998), ungdomsforbrytelser (Renwick & Emler, 1991) og atferdsproblemer (Najaka, Gottfredson, & Wilson, 2001; Webster-Stratton & Hammond, 1998; DeRosier, 2004). Det er også påvist sammenheng mellom barns evne til å etablere vennskap og grad av psykiske vansker gjennom hele livet (Hay, Payne, & Chadwick, 2004) Ved å øke sosial kompetanse minskes stress / atferdsvansker Også sterk samvariasjon mellom sosial kompetanse og skoleprestrasjoner. 75% av barn med lærevansker har manko på sosiale ferdigheter(Kavale & Forness, 1996

Sosial informasjons-bearbeidings modell (Crick and Dodge, 1994) En sosial samhandling kan forstås gjennom følgende 6 trinn: Utvelgelse av sosiale signaler, Tolking av sosiale signaler, Klargjøring av mål, Etablering av handlingsalternativer Valg av respons 6) Gjennomføre respons. Blant annet så har barn og unge med atferdsvansker av ulike grunner problemer med en eller flere av disse trinnene (Foster & Crain, 2002) og hensikten med kompetansefremmende tiltak blir således å øke deres kapasitet på disse områdene.

Forutsetninger for at program skal ha effekt Tiltak å være rettet mot den enkeltes problemområder - risikofaktorer Tiltak må være basert på virksom teori og tilpasset målgruppa Metoden må ha dokumentert effekt Metoden må være korrekt implementert Blant annet plan for generalisring

Internasjonal organisasjon ivaretar kvalitetssikring ART opprinnelig Utviklet av Arnold P Goldstein, Barry Glick og John Gibbs ved Syracuse University i New York Start 1978 - gjennomgående gode resultater Non-profit Materiell distribueres i bøker og gjennom kurs Internasjonal organisasjon ivaretar kvalitetssikring 3 norske medlemmer (Børge Strømgren, luke moynahen, Knut Gundersen) www.aggressionreplacementtraining.org/ I Europa ART utbredt særlig i Sverige, Nederland, Polen, Storbritannia, Russland, Lithauen, Island Norge spredte forsøk (Gundersen / Moynahan 1995) med utviklingshemmede / autismespekteret Goldsteinseminar 2000 og oppstart av 60 studiepoengs videreutdanning i “Trening i sosial kompetanse 2002

ART-senteret Ann Karin Sigmundstad Knut Gundersen Johannes Finne Frode Svartdal Tutte Mitchell Olsen Johannes Langeveldt

Сотрудничает с бывшими студентами по вопросам контроля качества и обучения тренеров Art I barnehage ART med utviklingshemmede / autisme ART i rusinst. Trening Sosial Forståelse ART i barnevernsinst ART i fengsel Helsekole ART. АРТ в школе 10

60 studiepoengs videreutdanning i “Trening i sosial kompetanse” ART-instruktører Deltids studie over 2 år: 8 ukes samlinger ART sentral metode ART-trenings praksis med forskning Andre metoder i trening av sosial kompetanse

8 dagers ART-trener kurs 4 dager sosial ferdighetstrening og sinnekontrolltrening 3 dager repetisjon og moralsk resonnering 1 dag med praktisk prøve ART-eksamen 15 studiepoeng

Veiledning Veiledning i: Implementering Metodeutvikling Miljøterapi / generalisering Motivasjons- og belønningssystemer

FamilieART Bygd på den Canadiske modellen til Calame & Parker 2 dagers påbygningskurs for ART-trenere Gratis veiledning til familieART grupper som er med på forskning

Trening i sosial forståelse

6 dagers kurs JuniorARTtrener

Evalueringsundersøkelser i Norge

Anbefalt og en del av MultifunC - modellen (Andreassen - 03) Forskergruppe oppnevnt av utdanningsdirektoratet og helse - og sosialdirektoratet (Nordahl -06) Programmet vurderes å tilhøre kategori 3: Program med dokumenterte resultater. ”Forskergruppen anbefaler ART til bruk på skolens ungdomstrinn i forhold til grupper som har utviklet eller står i fare for å utvikle problematferd. Brukt i primærforebyggende sammenheng bør programmet suppleres med skoleomfattende tiltak.” ”Anbefalt av Ungsinn”

Hvor trenes ART i Norge? Barnehager Barnevernsinstitusjoner Skoler Rusinstitusjoner Fengsel Asperger / Autisme Psykiatri Psykisk utviklingshemming

ART grupper i alle landsdeler i over 50 kommuner. Over 2000 trenere Fra full implementering i alle trinn til enkeltgrupper

ART program (standardprogram) Vanligvis 10 ukers program Hver komponent 1 gang pr uke, ca 1 time pr gang, helst ulike dager

Vanligvis 2 trenere for mellom 4 - 8 deltagere Klar oppgave fordeling mellom trenerne

Sosial ferdighetstrening Målet er å gi elevene sosiale ferdigheter som de kan benytte som alternativ til aggresjon 60 definerte ferdigheter for barn / 50 ferdigheter for ungdom 5 / 6 kategorier 8 – 9 ferdigheter trenes pr. kurs Grunnleggende sosiale ferdigheter Å lytte Å starte en samtale Å si takk Viderekommende sosiale ferdigheter Å be om hjelp Å bli med i en aktivitet som er i gang Å følge instrukser Ferdigheter for å håndtere følelser Å gjenkjenne egne følelser Å uttrykke egne følelser Å belønne seg selv Ferdigheter som alternativ til aggresjon Å be om lov Å hevde sin rett Å unngå trøbbel Ferdigheter for å håndtere stress Å fremføre en klage Å vise sportsånd Å takle det å mislykkes Planleggingsferdigheter Å finne årsaken til et problem Å sette seg et mål Å konsentrere seg om en oppgave Asbjørg Berget

Fast struktur på hver time Velkomst Evt. presentere gjester – minne om regler Hva har skjedd siden sist Tilbakeblikk Hjemmeoppgaver Dagens ferdighet Lek Hva gjorde jeg bra – hva kunne jeg gjort annerledes Evt ”vennskapsrunde” Avslutning 1.Definer ferdigheten 2. Modeller ferdigheten 3. Når ferdigheten anvendes 4. Velg hovedaktør 5. Planlegg rollespillet 6. Gjennomfør rollespillet 7. Feedback 8. Ny aktør 9. Hjemmelekse

Stressmestringsferdigheter Ferdighet 42 Forholde seg til gruppepress. Forslag til rollespill:  Skole/arbeidsplass: Hovedpersonen må takle gruppepress som går på å gjøre hærverk i nabolaget. Hjemme: Hovedpersonen står overfor press fra broren som vil stikke av. Sammen med venner: Hovedpersonen står ovenfor press for å slåss. Tilbake Trinn for trinn: Tenk på hva gruppen vil at du skal gjøre, og hvorfor. Tenk på hva du ønsker å gjøre. Bestem deg for hvordan du skal si det til gruppa. Gjennomfør valget ditt.

Sinnekontroll 10 ukers grunnleggende program Time 1 Innledning Time 2 Ytre og indre triggere Time 3 Signaler Time 4 Dempere Time 5 Mine egne dempere Time 6 Konsekvenser Time 7 Hvordan havner jeg i konflikt situasjoner? Time 8 Valg av sosiale ferdigheter - andre løsninger enn aggresjon Time 9 Valg av sosiale ferdigheter - andre løsninger enn aggresjon Time 10 Valg av sosiale ferdigheter - andre løsninger enn aggresjon

Trening Moralsk resonnering Tankekomponenten i ART Dilemmadiskusjoner der deltakerne blir presentert for et moralsk dilemma som drøftes Skal jeg ta hensyn til meg selv, kameraten, andre? Bygger på moraske stadier som reflekterer gradvis større grad av empati. Identifiserer typiske tankefeil, eks. bagatellisering forutsette det verste skylde på andre

Forskning Lite forskning på ART med utviklingshemming Spesifikke grupper med ART på videreutdanningen. Positive erfaringer, men kartleggingen ikke relevant for gruppa Masteroppgave Asbjørg Berget Signifikant positive resultater på mål for sosial kompetanse og reduksjon på problematferd, men for liten gruppe til å trekke sikre resultater Doktorgrad Børge Strømgren

“Nettverksferdighetstrening” Forutsetning: Ethvert problem er et problem for minst 2 parter og alle må gjøre noe for å løse problemet. 1 Velg et problemområde Ikke start med det mest alvorlige problemet Eksempel: Problemer når en skal vekkes 2. Rollespill til uønsket samhandling oppstår. Spørsmål: Hvilke intensjoner har de 2 personer? Eksempel: Gutten var sint og moren ble også sint 3. Brainstorming Hva kunne de ha gjort annerledes? Hvordan kan du få samme resultat, men uten negative konsekvenser? Teknikk “moynahans fjernkontroll” Alternative “script” for begge personer. Eksempel Mor: “Du må stå opp” Sønn: “Gi meg 5 minutter” Give me five minutes” Mor: “ok” SPT - Knut Gundersen / Lisbeth Valjord

SPT - Knut Gundersen / Lisbeth Valjord Øving på alternative samhandlingsmønstre “Trippeldans” 1. Step: Trenere framfører 2. Step: Trener spiller sønnens rolle; alle øver på morens rolle.. 3. Step: En av trenerne spiller morens rolle og alle deltakere spiller sønnens rolle etter tur. Evt. Feilkorrigeringstrening SPT - Knut Gundersen / Lisbeth Valjord

Forutsetninger for at et program skal ha effekt Programmet må være validert Washington State’s Evaluation of Evidence-Based Juvenile Justice Programs (Barnoski, Aos, 2004): ART delivered competently Reduces 18-month felony recidivism by 24 percent. Benefit to cost ratio of $11.66. (Regardless of competence: $6.71 savings) (501 I ART-gruppa. 417 I kontrollgruppa)

CADBI CBCL ART Com- parison Pre Post F Parent 156.5 130.2 18.03* 18.4 Behaviour Problems. Means and within-groups differences (pretest vs. test) for the ART and comparison groups for the CADBI and CBCL instruments. * = p < .01 CADBI CBCL ART Pre Post F Parent 156.5 130.2 18.03* 18.4 13.8 27.59* Teach 143.9 124.0 8.11* Teach. 17.0 12.1 13.49* Youth* 72.0 51.6 5.97* Youth 17.6 14.2 14.81* Com- parison 98.9 93.3 0.36 10.4 9.6 .29 134.0 117.7 2.13 13.2 11.8 .39 50.0 .02 14.1 5.45*

SSRS HIT ART Com- parison Social skills. Means and within-groups differences (pretest vs. test) for the ART and comparison groups for the SSRS and HIT instruments. * = p < .01 SSRS HIT ART Pre Post F Parent 25.2 26,4 10.64* Teach 22.4 24,1 11.60* Teach. Youth 101.4 106.3 2.19 3.30 2.67 9.58* Com- parison 27.1 26,7 .42 23,4 1.73 103,4 109.9 1.58 2.93 2.49 7.35*