Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd 24.10 2008 15 medlemmer Leder Sissel Østberg,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Rådgiversamling på Stiklestad
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Minoritetsspråklige søkere
Noen utfordringer for skolene
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Ungdom, makt og medvirkning
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Velkommen til et nytt skoleår!
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd medlemmer Leder Sissel Østberg,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Kompetanse for mangfold
Innføringstilbud i Aust-Agder
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Fagforbundet Vest-Agder
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Kompetanseutvalget (2017- )
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd medlemmer Leder Sissel Østberg, rektor HiO

Mandatets målsettinger  En helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet for minoritetsspråklige i barnehage, skole og høyere utdanning. Målet er at:  Barnehagetilbudet skal gi minoritetsspråklige et best mulig grunnlag for utvikling og videre læring  Minoritetsspråklige barn, unge og voksne i grunnopplæringen skal få en likeverdig opplæring, et best mulig læringsutbytte og læringsmiljø  Minoritetsspråklige skal tilegne seg gode, grunnleggende ferdigheter  Det legges et godt grunnlag for at minoritetsspråklige kan delta i arbeidsliv og/eller høyere utdanning 2 Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne

Utvalgets arbeid  Delinnstilling om barnehage og grunnskole avgitt 21. desember Utvalget sendte denne bredt ut.  Utvalgsmøter med innledere fra ulike deler av opplæringssystemet, fagseminarer, omfattende reisevirksomhet.  Gjennomgått eksisterende forskning og annen dokumentasjon.  Innhentet en større forskningsrapport, flere kortere faglige notater samt statistisk materiale fra SSB Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne3

Medlemmer av utvalget  Sissel Østberg, rektor, Høgskolen i Oslo, utvalgsleder  Hasan Ajnadzic, rektor, Trondheim  Bashar Al-Raho, Koordinator MIR, Bodø  Anders Bakken, Forsker ved Nova, Oslo  Aina Bigestans, Föreståndare og universitetsadjunkt, Sverige  Agneta Bolinder, Seniorkonsulent, Utdanningsforbundet  Petter de Presno Borthen, Prosjektleder, Hordaland Fylkeskommune  Sølvi Ona Gjul, Utdanningsdirektør, Fylkesmannen i Rogaland  Nina Tangnæs Grønvold, Seniorrådgiver, LO  Helge Jagmann, Bydelsdirektør, Oslo  Rita Kumar, tidl. leder, KIM, Trondheim  Bodil Labahå, Styrer i Kirkenes barnehage, Sør-Varanger  Pernille Pettersen Smith, Regiondirektør, Bufetat  Arne Rekdal Olsen, Rådgiver, KS  Håvard Vederhus, tidl. leder, Elevorganisasjonen 4 Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne

Sentrale perspektiver 1) Tidlig innsats er avgjørende for gode læringsprosesser generelt og språklig utvikling spesielt 2) Å lære andrespråket (norsk) så godt at det fungerer som fullverdig opplæringsspråk er en langvarig prosess 3) Flerspråklighet er en verdi for arbeid i et flerkulturelt samfunn og i dagens internasjonale arbeidsmarked 4) Kompetansebehov i opplæringssektoren 5) Implementeringsutfordringer Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne5

Utredningen omfatter:  Innledende del  Hoveddel  Barnehage og barn i førskolealder  Grunnskole  Videregående opplæring  Opplæring spesielt organisert for voksne  Høyere utdanning  Ulike temaer på tvers av utdanningsnivåene: overganger, kompetanse, læringsmiljø, foreldresamarbeid, læremidler, spesialundervisning, opplæring for barn av asylsøkere og enslige mindreårige asylsøkere. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne6

Barnehage og andre tilbud i førskolealder  Positiv utvikling i barnehagedeltakelsen  Det må fortsatt arbeides aktivt for å øke deltakelsen. Det foreslås gratis tid i barnehage for alle, utfase kontantstøtten, sterkere inntekstgradering og rekrutteringskampanjer  V eileder for barnehagene om flerkulturelt foreldresamarbeid  Utvikling av egnede kartleggingsverktøy for både språkmiljø og flerspråklige enkeltbarn  Innføringstilbud til nyankomne barn knyttes til ordinær barnehage  En god overgang fra barnehage til skole må inn i opplæringsloven og barns flerspråklige utvikling må inngå som en sentral del av overgangsrutiner mellom barnehage og skole Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne7

Flerspråklige elever i grunnskolen  Høyt motiverte elever og stor arbeidsinnsats  Dårligere læringsutbytte enn majoritetsspråklige elever, særlig hos elever som er relativt nye i Norge  Mange steder gis ikke elevene den særskilte språkopplæringen de etter opplæringsloven § 2-8 har rett på  Utvalget foreslår økt og variert bruk av virkemidlene særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring  Alle lærere må få kompetanse til å undervise i en flerkulturell skole  Utvalget foreslår økt vektlegging av tiltak som kan fremme flerspråklighet: fjernundervisning, styrking av nettressurser, morsmål som eget fag, ikke-vestlige fag som fremmedspråk Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne8

Flerspråklige elever i vgo  Økende deltakelse i vgo og høyt motiverte elever  Stort frafall, særlig på yrkesfag/gutter  Mange steder gis ikke elevene den særskilte språkopplæringen de etter opplæringsloven § 3-12 har rett på  Utvalget anbefaler at elever kan ta Vg1 over to år ved behov  Kompetanseheving hos ordinære faglærere og økt bruk av lærere med kompetanse til å gi særskilt språkopplæring. Anbefaler særlig økt bruk av tospråklig fagopplæring.  Andre forslag på tiltak: Sommerskole, norskstøtte i læretiden, leksehjelp, mentorordninger, styrket rådgivningstjeneste, videreutvikling av digitale læremidler, fjernundervisning, bedre tilgang til læreressurser m.m. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne9

Innføringstilbudet til nyankomne elever i grunnopplæringen  Nyankomne elever bør ikke plasseres i ordinær klasse fra første dag  Det anbefales nasjonale modeller for innføringstilbud til nyankomne elever  Utvalget drøfter og foreslår ulike modeller: - innføringsklasse i grunnskolen - innføringsskole i grunnskolen - Konsentrert grunnskoleopplæring for ungdom - Innføringstilbud i videregående opplæring Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne10

Opplæring organisert for voksne  Et voksenopplæringsløft etterlyses. Organiseringen og innholdet i opplæringen må revurderes samlet  81% av deltakerne i grunnskoleopplæring for voksne har i dag innvandrerbakgrunn  Etablering av ordninger for å finansiere livsopphold slik at det er en reell mulighet å ta grunnopplæring  Informasjonen om rettigheter må bedres  Innføre rett til særskilt språkopplæring for voksne  Opplæringen må bli mer målrettet  Kompetansen hos lærere i voksenopplæringen må bedres Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne11

Ali inntar akademia Hver tredje norskfødte gutt med innvandrerforeldre studerer. Det er flere enn gjennomsnittet i den norske mannlige befolkningen. 12

Universitet og høyskole  Studietilbøyeligheten er stor blant personer som er født i Norge av utenlandskfødte foreldre – suksesshistorie!  Men må jobbe blant annet med å bedre gjennomføringen og stimulere til større bredde i valg av studier  Utvalget foreslår: styrket rådgivning/ veiledning og studentstøtte, kurs i akademisk skriving, rollemodeller og ambassadører for å bedre rekrutteringen, tilbud om norskopplæring på høyere nivå, rekruttering av ansatte med variert kulturell bakgrunn, systematisk utvikling av flerkulturell kompetanse blant lærerpersonale og andre tilsatte m.m. Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne13

Kompetansebehov  Et betydelig kompetansebehov i opplæringssektoren  Flerkulturell og flerspråklig kompetanse må integreres i alle typer førskolelærer- og lærerutdanning  Satsing på etter- og videreutdanning for førskolelærere og lærere og på leder- og eiersiden  Styrking av kompetansen til tospråklig personale/morsmålslærere  Opprettelse av et senter for forskning på hvordan barn utvikler og lærer flere språk Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne14

Hovedbudskap:  Barnehagedeltakelsen må økes også for de minste  Andrespråkslæring og flerkulturelle perspektiver må inn i alle fag og i lederopplæring  Behov for et voksenopplæringsløft  Flerspråklighet er en verdi for den enkelte og for samfunnet Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne15

 ”Hvis du snakker til en mann på et språk han forstår, når du hodet hans. Snakker du til ham på hans eget språk, når du hjertet.” ( Nelson Mandela) Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne16