Pedagogisk stimuleringsmateriell for synshemmede

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
19 Leseproblemer, myter og misforståelser
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
-ikke bare for zippylæreren…
Inspirasjon til eget arbeid.
13 Lese fra dataskjerm.
-ikke bare for zippylæreren…
22 tips for den faglitterære forfatteren
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Brannforebyggende tiltak
Evaluering av oktober på blå
Trygves flersidede øyepeketavle
Flersidet øyepeketavle
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Evaluering av september på blå
Innføring i et standardisert klatrespråk
Månedsbrev fra Blåklokka
Knarrlagsund oppvekstsenter,
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
44 Hector om skikk og bruk I Norge
TEMA «LYSE IDEER» Funksjonalitet: Ulik funksjon og festemekanisme på produktene. Estetikk: Volum, gjentagelse- av form og materialer, kvalitet og utrykk.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
LEK. Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter, i trygge og utfordrende omgivelser.(barnehageloven.
Egenproduserte læremidler
LØS OPP KONTORMUSKLENE.
Kroppsøvingsdidaktikk
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Barns læring, voksnes ansvar!
Månedsbrev fra Blåklokka
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
NIVÅSTIGEN Gå gradene 4 Avhengig av utv.nivå, ikke alder
4. – 7. trinn 1.
12 Reflekterende lesing.
Borre ungdomsskole
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Synsproblematikk og ADL-hjelpemidler
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Foreldregruppe på Fillan barnehage
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
SERVIETTBRETTING Visste du at serviettbretting har eksistert i over 500 år? Det finnes over 50 forskjellige bretteteknikker. Du må kunne minst.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Lyd Luft som flytter seg. Læringsmål for emnet: Hva er lyd? Hvordan blir lyd til? Hva skjer når lydbølger når øret vårt? Hva er et stemmebånd? Hva er.
EN BEDRE ARBEIDSHVERDAG Kaffekurset presenterer generelle retningslinjer for en bedre kontorhverdag og vil gjelde de fleste. Individuelle faktorer, eks.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Atferd. Atferd en viktig del av organismers karaktertrekk Adferd er ofte en blanding av nedarvede og tillærte måter å reagere på film: Se ekornmor som.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
TEAMBUILDING.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Presentasjon av skolehelsetjenesten i Haugesund kommune
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk stimuleringsmateriell for synshemmede Læringsloftet v/Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) og Møller-Trøndelag kompetansesenter (MTK) Synspedagogtjenesten i Nord-Trøndelag Tambartun kompetansesenter 2008

Prinsipper for pedagogisk stimuleringsmateriell for synshemmede Tydelige visuelle kontraster (klare farger, svart/hvitt, neonfarger, avgrensninger) Overflater med ulik tekstur for varierte taktile erfaringer og mulighet for orientering Tekstur som gir glede og positive opplevelse Fyll/fyllmasse som gir varierte taktile opplevelser Lydkilder: Bjeller, rangler, m.m. og/eller fyll som gir lyd ved berøring: Isopor-kuler, makaroni, m.m. Elementer som kan skiftes ut, for variert erfaring, spenning, overraskelser, inspirasjon, begrepsutvikling, m.m.

Synsaktivitet, lek og samspill Ansikt i ulike størrelser og farger Stimulering av syn; lek; kommunikasjon. Mennesket er predisponert for å oppfatte ansikt fra fødselen av. Ansiktet er derfor særlig sentralt i den første kommunikasjonen.

Grov- og finmotorikk Lekekloss med lyd Skape interesse; motivere til å føre arm/hand mot øynene; gi-og-ta-lek. Inne i terningene er det lydkilder som bjelle, rangle, m.m. Lyd brukes som motiverende effekt. Man fester klossene til fingrene ved hjelp av bånd og strikk. Den minste passer på én finger, den store på flere.

Hånddukke Synsaktivitet, deretter rollelek og tidlig lek med dukker. Etter som man modnes, oppfatter man mer enn hode og ansikt. Hånddukker kan bli interessante. Tidlig oppmerksomhet mot neonfarger kan utnyttes. Dukker i flere farger gir mulighet for å knytte identitet og roller til figurene.

Se og gripe Fisk Synsaktivitet; føle; gripe. Figuren er fylt med kuler. Oppmerksomhet mot neonfarger utnyttes.

Se, gripe, putte i munnen Snegle Synsaktivitet; gripe; putte i munnen. Sneglehuset kan rulles ut eller kveiles opp. Når det er sammenrullet, festes det til ryggen med borrelås. Inni sneglehuset er det ei bjelle som ringler. Huset har to farger med tydelige kontraster.

Øye-håndkoordinasjon Uro med ansikt Synsaktivitet; gripe; oppmerksomhetsretting. Det er brukt ansikt i stoff som har ulike fargekontraster. Uroa settes i bevegelse ved berøring.

Auditiv og taktil oppmerksomhet Ball, kloss og kjegle Fin- og grovmotorikk; se; gripe; kaste; variert bruk av syn. Figurene er fylt med isopor-kuler, nabbiperler eller vatt. Fyllet gir lyd ved berøring.

Syn, bruk av hender, taktil sans Blekksprut Aktiviteter med hendene; ha på magen for å fylle ”rommet” mellom hender, armer og føtter; henge opp og stimulere til å strekke hender og armer for å gripe etter innholdet; taktile og auditive opplevelser. Figuren har ansikt. Hodet er fylt med isopor. Armene er fylt med forskjellig innhold, bl.a. gjenstander som gir lyd. Blekkspruten har stort anvendelsesområde innen syn og motorikk. Den kan også brukes til pute som gir støtte, og den er fin til samlek. (Alle unger liker den …).

Utstrekning/ut i rommet Vippeplate Øye-hånd; øye-fot. Hender og føtter brukes til å bevege figurene og/eller få plata til å vippe. Plata er belagt med gullpapir som kan belyses for å gi spill og refleks. Vippeplate leveres med stativ. Den kan stå på bordet eller golvet. Gjenstandene festes ved hjelp av ringer og snor, og kan skiftes ut.

Taktil og auditiv oppmerksomhet Teppe og Slange Plasseres under nakken, under knærne og på magen; bruke hender til å kjenne struktur i overflate og fyll. Produktene er fylt med isopor-kuler som gnisser mot hverandre. Den aller minste berøring frambringer lyd. Ansiktene på teppet er festet med borrelås og kan tas av og på.

Mobility/orientering Leketeppe Synsaktivitet og taktil sans; fin- og grovmotorikk; orientering i rommet. Etter hvert utvikles oppmerksomheten mot omverdenen, ut over selvet, ansikter og mennesker. De ulike elementene på teppet (farger og strukturer) skal gi noe å orientere seg mot – og etter. Farger og kontraster er ulike i de fire hjørnene, for at man skal kunne orientere seg. Løse elementer festes med borrelås. De kan tas av og på, og skiftes ut etter behov og interesser.

Leketepper Teppene kan lages i svart/hvitt og/eller fargekontraster. De kan være tosidige, med ulik utforming av hver side. Ulike gjenstander festes på ved hjelp av snorer, ringer, strikk og borrelås. Disse kan tas av og på, og byttes ut i tråd med behov og interesser.

Ta fra hverandre og sette sammen Tusenbein Gripe og slippe; øye-hånd-koordinering; ta fra hverandre og sette sammen; samtale; felles lek. Tusenbeinet har mange ledd i kontrastfarger, ulik overflate og forskjellig innhold/fyll. Delene kobles ved hjelp av borrelås. (For blinde og svaksynte kan det være SVÆRT utfordrende å ta slike gjenstander fra hverandre, og å sette dem sammen igjen.)

Selvstendig lek Lekeforkle Gjøre det mulig å leke alene; være aktiv med hendene; stimulere til hender i midtstilling; koordinering hånd-munn/hånd-hånd. Lekene er festet til forkleet, slik at man kan finne dem igjen og erfare at ting ikke blir borte selv om man slipper dem. Gjenstandene/lekene kan skiftes ut.

Struktur i lek, handling og dagsrytme Leketeppe med flyttbar dukke Strukturering; lek og samspill; samtale; begrepsutvikling. Hvert felt har ei lomme som dukka passer i, slik at den kan sitte ved bordet, ligge i vogna, sitte i badekaret og i senga.

Strukturering av tid og gjøremål Dagkasseteppe Strukturering; tid; gjøremål. Ulike gjenstander symboliserer ulike aktiviteter gjennom dagen (eller uka). Disse legges i lommene, i riktig rekkefølge.

Finmotorikk i aktiviteter for dagliglivet (ADL) Teppe med ulike lukkemekanismer Øve knapper, borrelås, glidelås, seleklyper og hekter; lære å mestre; finmotorikk; øye-hånd-koordinering.

Putte på plass/ta fram Puttevesker Øye-hånd-koordinering; gjette- og følelek; samtale; begrepsutvikling. Veskene har ulike lukkemekanismer. De blir mindre og mindre, og kan puttes inn i hverandre som i en ”Pandoras veske”. En overraskelse i den siste gir spenning.

Opplevelse og spenning Puttevesker Overraskelse (emosjoner); opplevelse og spenning (emosjoner); kjenne og gjette (taktil sans); finmotorikk (åpne/lukke). Ulike gjenstander gjemmes i vesker med ulike åpne-/lukkemekanismer.

Margrethe Horvli Roten står for utvikling, design og søm. Design og produksjon Tambartun kompetansesenter produserer pedagogisk materiell for auditiv, taktil og visuell stimulering. Pedagogisk materiellverksted syr leker, tepper og utstyr med sterke farger og/eller kontraster i svart-hvitt. Materialet er beregnet på for tidlig fødte, små barn personer på tidlig funksjonsnivå med ulike synshemminger. Produktene blir utviklet og tilpasset i samarbeid med synspedagog, fysioterapeut og brukere. Margrethe Horvli Roten står for utvikling, design og søm.

Utstilling Tambartun kompetansesenter har ei permanent utstilt eksempelsamling. Utstillinga kan besøkes etter avtale. Produktkatalog foreligger i trykt utgave.

Tambartun kompetansesenter Tambartun kompetansesenter er et statlig spesialpedagogisk senter for synshemmede. Senteret ligger i Melhus kommune i Sør-Trøndelag. Senteret er del av Statlig Spesialpedagogisk Støttesystem (Statped). Tambartun kompetansesenter utvikler, tilrettelegger og produserer læremidler for førskole og grunnskolens barnetrinn. Søknad om pedagogisk stimuleringsmateriell for synshemmede sendes til NAV Hjelpemiddelsentral i brukerens hjemfylke. Når søknaden er innvilga, går bestillinga videre til Tambartun kompetansesenter. Synspedagogtjenesten i fylket kan bistå i kartlegging av behov, begrunnelse av søknad og informasjon om saksgang ved søknad. Via kompetansesentrene Tambartun og Huseby kan man få kontakt med Synspedagogtjenesten i de ulike fylkene.

Ingvild Sørensen, Læringsloftet (v/HiNT og MTK) Presentasjonen var ved Ingvild Sørensen, Læringsloftet (v/HiNT og MTK) Margrethe Horvli Roten, Tambartun kompetansesenter Randi Wist, Synspedagogtjenesten i NT