22 tips for den faglitterære forfatteren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
God Jul ? Du behøver ikke å vente til Jul….
15 Notater og markeringer i teksten
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Hvordan intervjue en forsker?
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Godt verktøy er halve jobben
En måte å lese Bibelen på
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Mens vi venter… Julekalender til bruk i barneskolen – en PowerPointpresentasjon utarbeidet.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Skattejakt-samling på torsdag
Frøydis Hertzberg Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
10 regler for å skrive for web
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
HVORDAN LEDE DITT TEAM Coaching for effektivt lederskap
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Fortelling Novelle Roman
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
“Disippel-høring”.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Lesing og lesestrategier
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Venner & valg Velkommen.
Utskrift av presentasjonen:

22 tips for den faglitterære forfatteren

1: Forstå at å skrive er å tenke Det er ikke slik at du først tenker ut det du har å si, og så skriver det ned. Først skriver du ganske mye. Så leser du det du har skrevet. Så skriver du om. Langsomt blir det du tenker, tydelig for deg.

2: Still gode spørsmål De gode spørsmålene er de som bringer inn ny informasjon, åpner for nye måter å se verden på. La teksten være svaret på det gode spørsmålet.

3: Gi teksten den formen som passer best til svaret du får. Det kan hende svaret du får på det gode spørsmålet er så annerledes at du må finne opp en ny form for å få uttrykt det på den riktige måten. Kanskje ingen har funnet akkurat dette svaret før. Derfor fins heller ikke den beste formen tilgjengelig. Du må lage den selv.

4: Vær smidig. Dans med teksten, i dens egen rytme og tempo. La den føre deg dit den vil. Si til deg selv: ”Ikke dit jeg vil, men dit teksten vil”.

5: Gjenkjenn det nye Forfattere skaper noe nytt, de reproduserer ikke bare det gamle. Det nye likner aldri på det gamle. Det er derfor det gjør oss usikre, det er derfor det krever mot å stå ved det nye.

6: Utforsk reglene. Det er de tekstene som skapte sine egne, nye regler, som blir stående på lang sikt. Ikke de som samvittighetsfullt fulgte alle gamle regler.

7: Øv deg. Du kommer ikke utenom det. Ingen er gode før de har øvd seg. Jo nyere noe er, desto mer øvelse kreves.

8: Stryk nådeløst. Det du har strøket er minst like viktig som det som blir stående. Det du har strøket viser din selvinnsikt og beherskelse. Forfattere angrer ofte på det de har latt bli stående, sjelden på det de har strøket.

9: Vær tålmodig. Bedriv utholdenhetstrening. Lange perioder av skrivearbeidet produserer lite som likner på det ferdige resultatet, og lar seg vanskelig måle og veie. Tolerer de tilsynelatende stillestående periodene. Teksten arbeider i deg, det bare syns ikke.

10: Våg å brenne. Sørg for å jobbe med tekster som betyr noe for deg. Våg å være tydelig. Stå for det du gjør, og våg å forsvare det.

11: Arbeid dialogisk Vær åpen for motforslag. Det er sjelden den første ideen som er den beste. Lytt åpent til kommentarer, kritikk og innspill. Klargjør dine egne, intuitive motforestillinger. Sett spørsmålstegn ved alt du tar for gitt og se om det holder vann. Skift mening hvis nødvendig. Når motargumentene er gode nok, ikke vær rigid. Det er til tekstens beste at du følger gode råd. Men se også neste punkt.

12: Vær sta. Det kan faktisk hende at det er du som har rett og alle de andre som tar feil.

13: Husk. Den største kilden til stoff er det du har lagret i din private minnebank av fagstoff, erfaringer, observasjoner, anekdoter, litteratur. Til sammen er det nok til et helt forfatterskap.

14: Vær konkret. Bruk bilder. Anskueliggjør. Vis.

15: Vær utholdende og klar Finn tekstens premiss, og styr etter det. Beskytt deg mot distraksjoner.

16: Lytt. Plasser teksten i tiden. Omgivelsene dine tilbyr hele tiden viktig informasjon om det du skriver om. Lytt spesielt til samtaler som foregår rundt deg. Hva snakker verden om for øyeblikket? Hvilke debatter foregår, hvilke problemer er presserende? Hvordan kan du bruke det i teksten din?

17: Lev med frykten. Frykten for at du ikke er god nok, kommer aldri til å forlate deg. Den er tegnet på at du ikke er blitt blasert. Lær deg å være glad i den.

18: Tål motgang. Ikke identifiser deg for sterkt med det du har skrevet. Hvis du og teksten er samme sak, og teksten er mislykket, betyr det at du også er mislykket. Det kan vise seg å være vanskelig å leve med.

19: Vær din egen målestokk. Det er bare du som kan vite hvor din list ligger. Sørg for å legge den høyt, men ikke så høyt at det blir umulig å komme over.

20: Tål overraskelser Det du trenger er en slags idé om hva du er på jakt etter, en metode for hvordan du kan finne det, og velvillig åpenhet for alt som måtte skje undervegs av blundere og overraskelser.

21: Tål det lange perspektivet. Se teksten du skriver på nå i lys av hele forfatterskapet ditt. Se hvor den kommer fra, og hvor den skal. Når denne teksten er ferdig, skal du skrive en ny. Og etter det, en ny.

22: Ikke la ditt nåværende mål være ditt endelige mål. La det alltid være igjen en løs tråd, en avstikker, en idé du ikke har utforsket, i teksten når du forlater den. Noe som kan utforskes i neste tekst. Hvis ikke, vil gleden over å ha avsluttet teksten raskt gli over i depresjon over å være ved veis ende.