Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forventninger og videre arbeid…...
Advertisements

Administrasjon og dokumentstyring på byggeplass
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
PLANLEGGING SOM STYRINGSVERKTØY
NESOs Formannskole klasse / 2014
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
NESO Formannsskole Ledelse
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Prosjektorganisering, prosjektledelse og prosjektstyring
NESO Formannsskole Ledelse
ANDRE AKTUELLE PLANER I ET BYGGEPROSJEKT
NESOs formannsskole – klasse 18
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Velkommen til foreldremøte 27.aug 2013
Kundebehandling Hvordan gjøre kunden ekstra fornøyd?
Den ideelle kommunesammenslåing
Velkommen til TrygVesta
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Velkommen til Møteplass i LOL... leveranser til Ormen Lange er lagspill.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Prosjektorganisering, prosjektledelse og prosjektstyring
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
NESO Formannsskole Motivasjon
NESO Formannsskole Teamarbeid
Organisering med oppgave- og ansvarsfordeling på prosjekt
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Alt henger sammen med alt
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Lederutvikling hos USIT
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Innledning.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
NESOs Bas skole Ukeplaner
Utskrift av presentasjonen:

Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring NESOs Formannskole klasse 18 2013 / 2014 1.1

VELKOMMEN til NESOs formannsskole!

Hovedmålsetting Den overordnede målsettingen er å bidra til utvikling av bedriftenes konkurranseevne og lønnsomhet, samtidig som ledere på byggeplassnivå gjøres i stand til å oppfylle de krav som stilles til dem som formenn, byggeplassledere og anleggsledere. Kompetanse = kunnskap Spør: Hvem stiller krav til dere? Kunder bygningsmyndigheter daglig leder arkitekter og konsulenter norsk standard underordnede

Virkemidler for å nå målsettingen Utarbeide mål og utviklingsplan for bedrift og elev Økt kunnskap i organisasjon og ledelse Kompetanseheving innen kvalitetssikring, HMS, fremdriftsplanlegging og -oppfølging og økonomistyring Bedre kunnskaper innen bedriftslære og alternative bedriftskulturer Innlæring av lover, forskrifter og standarder som styrer bygge- og anleggsprosjekter Bedre kompetanse innen kommunikasjon og personlig planlegging Kan kuttes ut hvis dårlig tid Hva er virkemidler? Programmet / temaene på samlingene det vi lærer av hverandre på skolen nettverket prosess i bedriftene

Bedriftens mål Få en positiv utvikling med utgangspunkt i elevens økte kunnskaper fra lærere og medelever Eleven skal kunne lede byggeplassene på en bedre og mer selvstendig måte Når vi utviklet innholdet på skolen, engasjerte vi DL for å sette opp mål og skoleinnhold. På møte i Harstad i april hvor blant annet fagplanen ble diskutert, hvor de fleste DL deltok, var hovedkonklusjonen: Faglig innhold: · Økonomi og personlig planlegging må ikke bli bolker men fordeles på alle samlingene. · Integrering av ulike entreprise former i prosessen. · Økt vektlegging av rigg og planleggingsarbeid. · Stor vektlegging på registrering av tilleggsarbeider. Mål Elev: Mål Bedrift: Økt inntjening, sikre arb. pl. Økt inntjening (2 %) · Økt administrativ kompetanse · Bedre koord. og drift av byggepl. Delegering av ansvar · Personlig utvikling Redusere feilkostnad · Triveligere arb. plass (miljø) Fange opp tilleggsarbeid · Økt status for formenn Fornøyde kunder og ansatte · Avlastning av DL/ driftsingeniør Det ble i tillegg etterlyst en årlig samling for formenn i NESO slik at formenn kan ha et forum for meningsutveksling og erfaringslærdom fra kolleger. Daglig leders rolle: Daglig leders rolle er svært viktig og han må være aktiv under hele skolen. Dette har de sagt selv - hvis ikke bør de få dårlig samvittighet Dere må ta initiativ! Vi har alle en hverdag! RINGERUNDE Etter ringerunden vi har hatt rundt til alle daglige ledere før oppstarten, kan vi trekke følgende tilleggskonklusjoner: Formannen skal kunne lede byggeplassen på en mere selvstendig måte.

Elevens mål Bli en dyktigere leder både faglig og sosialt Få dokumentasjon på administrative kunnskaper Endrede arbeidsoppgaver (status) Tryggere og bedre hverdag Økt selvtillit og selvstendighet Lære av andre elever og få et personlig nettverk Utvikling av personlige egenskaper Kort sagt: Få en bedre arbeidssituasjon og et bedre privatliv. Det er slitsom å være mellom barken og veden! Vi må ikke sette målene for høy, men heller satse på en "bli litt bedre" hver dag holdning slik at vi på lengere sikt kan nå målene! Start der DU er!

Forventninger I tillegg til formelle mål, har vi alle forventinger til skolen. Dette kan være både sosiale og faglige forventninger; - trivsel - treffe nye kollegaer - få nye venner - få vite hvordan konkurrenten driver - oppleve "noe nytt" - få slippe bort fra kone og barn / hverdagen

Felles mål og forventninger? Det er viktig at alle parter på skolen har felles mål? Hvorfor er det viktig? Slik ..........................eller slik? Er det mulig å styre dersom man ikke vet hvor man skal? Trekke i hver sin retning? Eller samle alle krefter for å nå felles mål? Er det mulig for oss å vurdere resultatene av skolen dersom vi ikke er enige om målene?

Et klart mål er viktig for resultatet Tanker, visjoner og bilder er viktig som drivkraft til egen utvikling. Å se seg selv som en dyktig formann, byggeplasslede eller anleggsleder er viktig motivasjon og gjennomføring av skolen.

Vi når målene lettere når vi arbeider sammen oppover og nedover i organisasjonen. Samordning av målene for bedrift og elev skaper motivasjon og utvikling. Omforente mål og utviklingsplan for skolen er derfor svært viktig.

Hver bedrift og hver person vil ha en utviklingsprosess som er spesiell mht. mål og tiltak. Dette skal vi tilpasse gjennom individuelle utviklingsplaner og utviklingsprosesser.

Utvikling av faglig innhold Fasene i byggeprosessen - fra anbudsregning til overlevering Bedriften og omgivelsene - forhold til andre aktører og myndigheter Personlig utvikling

Fagplan for samlingene Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder/ anleggsleder (1,5 t) Studie- og presentasjonsteknikk (2 t) Entrepriseformer (3 t) Generelt om lover, forskrifter og standarder (2 t) Plan- og bygningsloven (5 t) Kunden og hans krav (2 t) AML og Overenskomsten til partene i BA-bransjen (3 t) Prosjektorganisering, -ledelse og -styring (5 t) Personlig planlegging (1,5 t)

Kontraktsforhandlinger (2 t) Planlegging som styringsverktøy (1 t) Samling 2 Kontraktsforhandlinger (2 t) Planlegging som styringsverktøy (1 t) Fremdrifts- og ressursplanlegging (4 t) Jobbplanlegging og oppstartmøte (3 t) Riggplan, innkjøpsplan og ukeplan (3,5 t) Formannens rolle i planleggingen (1 t) Økonomistyring av byggeprosjekt kalkulasjon, planlegging og oppfølging (5,5 t)

Samling 3 Prekvalifisering (1 t) Generelt om oppbygging og bruk av Norsk Standard (1 t) NS 8400 og 8410 Anbudskonkurranse og Lov om offentlige anskaffelser (3 t) NS 8406 og NS 8405 Kontraktsbestemmelser (8 t) NS 3431 Totalentrepriser (1 t) Andre kontraktsstandarder (1 t) Kvalitetssikring og HMS av byggprosjekt (5 t) Administrasjon og dokumentstyring på byggeplass (1,5 t) Oppfølging av økonomi og fremdrift av prosjekt (2 t)

Samling 4 Ledelse og rollen som leder (3 t) Ledelse knyttet til byggeplass (2 t) Motivasjon og effektivitet (4 t) Møter (3 t) Kommunikasjon og konflikthåndtering (4 t) Bedriftskultur (2,5 t) Presentasjonsteknikk m/presentasjon av selvvalgte tema (5 t) Div. utvalgte temaer og Uttørking av bygg (3 t)

Samling 5 Kundebehandling og markedsføring (3 t) NS 3420 - Beskrivelsestekster for bygg og anlegg (13 t) Rent bygg (2,5 t) Gjennomgang av utvalgte temaer før eksamen (1,5 t) Livskvalitet, stressmestring og utbrenthet (3,5 t) Eksamen (4 t)

Organisasjonskart Prosjektansvarlig Ruben Jensen NESO Prosjektleder Jack Johnsen NESO Faglig ansvarlig Magne Beddari VINN Forelesere VINN, NESO og Eksterne Fadder Magne Beddari Fadder Hanne Winther VINN Bedrifter og elever

”Fadder”-ordning Yte bistand og følge opp daglig leder og/eller mentor samt elev angående utviklingsprosessen i bedriften og hjemmeoppgavene.

Arbeidsform på skolen ”Korte” foredrag og løsning av praktiske gruppeoppgaver (unntak NS 8406/8405 og NS 3420) Presentasjoner Testoppgaver Hjemmeoppgaver Eksamen

Elevmateriell - Organisering / innhold 1 perm for hver samling med program, deltakerliste, gruppeinndeling, opplæringsmateriell, gruppeoppgaver, testoppgaver, hjemmeoppgaver og egne notater NESOs formannsskole Samling 1 NESOs formannsskole Samling 2