VG3 – norsk: Pensum og lærebok

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Advertisements

Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Muntlig eksamen i historie
4. Klasse Kurs - Oktober 2003 BeSLIktBeSLIkt I 4. klasse skal elevene:  få hjelp til å utvikle gode lesemåter og dermed få bedre innholdsforståelse.
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Signatur 3.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FYR Ny GIV
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
Skriftspråk og talemål
Læreplanen i eldre historie
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Analyser en sakprosatekst
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Essay er en skriftlig sjanger.
Signatur 3.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Litteraturhistorie
Forrådt Av Amalie Skram.
Bedre vurderingspraksis
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Gro Dahle: «Blå amason»
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Basis Skriving Panorama Vg3 Læreplanmål:
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
SÆREMNET I NORSK Felles ramme for elever ved Jessheim videregående skole August 2011/januar 2012 Skriftlig del: Skriveoppgaver i begge målformer Muntlig.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Punkt og linjer Panorama Vg3 Heltar i litteraturen Læreplanmål
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

VG3 – norsk: Pensum og lærebok Innledning

Pensum Alt vi har gjort i tre år, er pensum! Spesielt i tredje klasse: Muntlige tekster Eleven skal kunne sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere  

Skriftlige tekster Eleven skal kunne lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster og bruke disse som utgangspunkt for egen tekstproduksjon begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene beherske formverk og tekstbinding på bokmål og nynorsk skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon bruke kunnskap om tekst, sjanger og litterære virkemidler i egen skjønnlitterære skriving på bokmål og nynorsk bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangere vurdere argumentasjon i andres tekster og underbygge egne påstander ved saklig argumentasjon beskrive utviklingen av egne tekster

Sammensatte tekster Eleven skal kunne sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken

Språk og kultur Eleven skal kunne drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag samtale om utviklingen av samisk språk og kultur i lys av norsk språk- og fornorskingspolitikk gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid beskrive og sammenligne de nordiske lands språksituasjon og språkpolitikk gjøre rede for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske, i egne arbeider gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne  

Læreboka Kapittel 2, 6 og 10 Litteraturen 1850 (70) – i dag Språkdebatt og språkpolitikk 1830 – i dag, Norden Kapittel 2, 6 og 10 Ulike medier Kapittel 7 Skrift og tale Kapittel 8 Samisk språk og kultur Kapittel 9 Retorikk Kapittel 11 Lesing og skriving Kapittel 12 Presentasjoner Kapittel 13

Slutt