Årshjul Abildsø skole FAU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Bibliotekprosjekt – Mortensrud skole
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Overgangsprosjektet NY GIV
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Aktuelle temaer for skolens virksomhet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Lokal arbeidstidsavtale
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Budsjettarbeid i styret
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Dialogkonferanse Behovene
Velkommen til FAU - møte
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Den gode skoleeier I Nes.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Plan for bruk av skoleplattformen
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Årshjul Abildsø skole FAU System for elevvurdering Årsrapport fra arbeidsgruppene og FAU styret September November Februar April Juni Arbeidsplaner Nye medlemmer i arbeidsgrupper Valg av nye styremedlemmer Undervisningstimer og bruk av vikartimer Status fra arbeidsgruppene i forhold til mål/fokusområdene Kvalitetsportalen og status for læremidler og bøker Valg av nytt driftstyremedlem FAU gir innspill til budsjettet Arbeidsgruppene redegjør for valg av sine mål /fokusområder Status for personalsituasjonen samt presenterer endelig budsjett Status arbeidsgruppene i forhold til mål/fokusområdene FAU styremøte hver måned Følge opp saker fra siste møte Løpende saker Forberede møte med rektor Innkalling til neste møte FAU styre har møter med rektor ca hver måned Følge opp saker fra FAU til skolens ledelse

Detaljer vedr rektors informasjon til FAU stormøtene: FAU ønsker informasjon om stillinger, bruk av delingstimer, ekstratimer og bruk av vikartimer generelt. FAU mener det er viktig at det stilles krav til vikarer – at ikke disse timene sløses bort. I tillegg ønskes statusinformasjon når det gjelder lærere etter fag, spesielt ønskes informasjon om fag og klasser uten kvalifiserte lærere.   Opplegget for arbeidsplaner (A-plan) / lekseplaner FAU mener at det bør utformes et enhetlig opplegg for arbeidsplanene, hvor det ikke er tilfeldig om den enkelte elev velger blå, rød eller grønn oppgave. Dagens situasjon er at noen elever har stor frihet til å velge de oppgaver som ”tilfeldigvis” passer best ut fra egne ”snevre” ønsker, mens andre i større grad styres av lærers og foresattes vurderinger av elevens evner og behov i ”bredere” forstand. Samtidig må det være muligheter for individuelle tilpasninger, blant annet en tettere daglig oppfølging av lekser dersom eleven har behov for dette. Undervisningstimer og bruk av vikartimer FAU mener det er viktig at skolen bruker det timetall som elevene har rett til å få, og som Oslo kommune måtte bestemme ut over det som er fastsatt i nasjonale læreplaner. Det er også viktig at skolen utnytter timene godt, ikke minst ved bruk av vikartimer. Når vikarer benyttes, skal disse settes godt inn i arbeidet, slik at de kan følge opp undervisningen på en god måte. FAU ønsker en årlig oppfølging fra skolens ledelse når det gjelder bruk av undervisningstimer og vikarer. FAU ønsker at det lages et enhetlig opplegg for bruk av A-plan. FAU ønsker også en tilbakerapportering på hvordan A-plan fungerer. Astrid Søgnen, direktør i Utdanningsetaten i Oslo sier når det gjelder bruk av undervisningstimer: - Oslo kommune kom bra ut. Fylkesmannen påpekte derimot at vi må ha et forsvarlig system for å følge med på at elevene får de timene de har rett på. Dette følger vi selvfølgelig opp, sier Søgnen. For å sikre at elevene får de undervisningstimene de skal ha, vil elevenes time-/arbeidsplaner i mai kunne se annerledes ut enn i februar, alt etter hvordan fagtimene disponeres. - Aktiviteter som for eksempel Operasjons Dagsverk kan integreres i fag, men dette må planlegges fra skolens side, sier Søgnen. Utdanningsetaten vil føre årlig tilsyn med årstimetallet på utvalgte skoler. Kvalitetsportalen Oslo er et nettstedet for de som ønsker å finne informasjon om resultater og ressursbruk knyttet til den enkelte osloskole. Dokumentasjon om elevenes læringsutbytte er vesentlig i arbeidet med å forbedre grunnopplæringen. Elevenes kunnskaper, ferdigheter og holdninger er lagt til grunn for Utdanningsetatens definisjon av kvalitet. Kvalitetsportalen har som mål å gi mer pålitelig informasjon til ulike brukergrupper om tilstand og utviklingsbehov i Osloskolen og er delt inn i seks hovedområder/faner: Årsmelding er skolenes tekstlige rapportering om innsats og resultater på strategiske hovedområder Nøkkeltall gir en helhetlig oversikt over informasjonen som er presentert inn under fanene; Skolefakta, Resultatkvalitet, Strukturkvalitet og Prosesskvalitet System for elevvurdering - lusing Skolefakta inneholder bl.a. kontaktinformasjon, elevtall og årsverk. Utdanningsetaten har over flere år hatt en målrettet satsing på grunnleggende ferdigheter, og ett av hovedområdene er lesing. Et viktig felt har vært å lære skoler opp i bruk av LUS. LUS er et verktøy som gir kunnskap om den enkelte elevs lesekompetanse. Alle elevene vurderes opp mot fastsatte kriterier, og skolene får ny innsikt i elevenes utbytte av de skriftlige tekstene de arbeider med. Skoler som benytter LUS forplikter seg til å involvere hele personalet i arbeidet, og kartleggingen gjelder alle elever.  Innsatsen griper midt inn i det Kunnskapsløftet handler om, å styrke de grunnleggende ferdighetene.  Resultatkvalitet beskriver det helhetlige læringsutbyttet for eleven. Strukturkvalitet beskriver de rammebetingelser og ressurser som er til rådighet. Prosesskvalitet handler om skolens indre aktiviteter, selve arbeidet med og tilretteleggingen av opplæringen. Det er mulig å sammenlikne skolens resultater med resultater fra foregående år under funksjonen sammenligning. Det nasjonale nettstedet www.skoleporten.no vil i enkelte tilfeller publisere resultater som ikke er i Kvalitetsportalen Oslo. Dette gjelder blant annet fullstendige resultater fra elevundersøkelsen. Over 50 skoler har gjennomgått skolering i bruk av et leseutviklingsskjema (LUS), og bruker dette verktøyet i arbeidet med å følge opp elevenes leseutvikling. Skolene kan vise til særdeles gode resultater. 16 nye skoler starter opplæring høsten 2006. LUS er et kartleggingsverktøy som kan brukes til å finne ut hvor langt den enkelte elev er kommet i sin leseutvikling. Utformingen av verktøyet er basert på forskning om hvordan barn lærer å lese. Skjemaet er inndelt i tre faser, som hver omfatter flere punkter. Skjemaet gir hjelp til å følge utviklingen fra å kjenne igjen eget navn (ordbildet) til å fordype seg i en stor og komplisert tekst og raskt finne nøkkelen til tekstens innhold og struktur. LUS hjelper læreren til å synliggjøre den utviklingen eleven gjennomgår. LUS angir ikke en bestemt metode for hvordan leseopplæring bør foregå. Status for bøker og læremidler FAU ønsker generelt at det er lærebøker tilgjengelig for elevene på skolen, også i småtrinnet ned til første klasse. Bøker motiverer elevene og gir foresatte et pedagogisk rammeverk for å hjelpe barna. Løsbladsystemer er ikke ønskelig. FAU ønsker en systematisk gjennomgang av situasjonen på klassetrinnene, og spesielt informasjon om det er bøker som mangler av en eller annen grunn. Status for personalsituasjonen