LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs 2008-2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
OTH-prosjektet Skreddersydd opplegg for alle fag om… - DIFFERENSIERING OG YRKESRETTING … i OTH prosjektet for Selbu videregående skole.
Grete Haaland Sund HiAk,
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
LK06 – fra ord til handling
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt til fordypning
Nasjonale prøver.
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Utviklet av pedagoger i
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Hospitering Opplæringsavdelinga. Monica Håkonsli -
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs

Prosjekttittel i STFK: Bedre gjennomføring av videregående opplæring •Pedagogisk hovedmål: –Relevante og interessante læringsformer og en gjennomføringsprosent på nær 100 % –Flere oppnår en formell sluttkompetanse –Bedre motivasjon og læringsutbytte hos elevene og bedre arbeidsmiljø for elever og ansatte

Delmål Åfjord/Rissa: •Bedre motivasjon og gjennomføring i fellesfag på yrkesfag gjennom tydeliggjøring av sammenhengen mellom kompetansemålene i yrkesfagene og i fellesfagene og i forhold til framtidig yrkesutøvelse

Målet nås gjennom: •Mer yrkesrelatert og aktuell tolkning av læreplanen •Forsøk med alternativ vurderingspraksis og eksamensform •Samarbeidet mellom lærere i yrkesfag og fellesfag blir bedre integrert i hverdagen

KompetansemiljøAnsvar og oppgaver NTNU v/Program for lærerutdanning (PLU) Rita Riksaasen, 1.amanuensis Inger D Langseth, universitetslektor Overordnet koordinering, veiledning, oppfølging og evaluering. Veiledning innen skole- og organisasjonsutvikling, fagmetodikk og statistikk. Dokumentasjon og publisering av resultater. PPT vgo Fosen Martin Meland, ped.psyk.rådgiver Veiledning av lærergrupper innen motivasjon og pedagogisk tilrettelegging – observasjon. Utarbeidelse av kartleggingsverktøy og gjennomføring av motivasjonsstudie i delprosjekt.

Prosjektaktiviteter så langt: •Kursdag – Tema: motivasjon – alle lærere •Intervju – lærere •Motivasjonsstudie – elever (spørreundersøkelse) •Kurs i mappevurdering •Klasseromsobserv. - kollegaveiledning –engelsk – engelsk –engelsk – programfag –kompetansemiljøene •Studietur til Norwich •Nye metodiske grep –skriverammer –digitale mapper –korte sekvenser - variasjon •Læreplantolkning –yrkesrelatering og aktualisering •Prosjektsamlinger med veiledning

Hva ha vi oppnådd så langt? •Bruk av digitale mapper •Mer samarbeid mellom eng.lærerne på egen skole og med de andre eng.lærerne i prosjektet •Noe samarbeid med yrkesfaglærerne •Sparer tid gjennom felles planlegging og dele opplegg •Reflekterer mer over egen praksis, alene eller sammen med de andre •Deler ideer mer. Lærer av hverandre •Erfaringsdeling og spredning – Fosen vgs

Hva må vi jobbe mer med? •Mer samarbeid og mer refleksjon, særlig mellom yrkesfaglærere og eng.lærere •Få rydda oss tid til enda mer samarbeid •Involvere elevene mer i planlegging og vurdering •Mer bruk av fellesrom i for eksempel Fronter •Felles fagforum på Fosen?

Kritiske suksessfaktorer •Elevengasjementet •DPL – mangel på tid •Lærernes snevre tolkning av LP •Lærernes eksamensfokus •Styrende eksamensform •Avslag på søknaden om avvikende eksamensform