Ros til Næringsminister Ansgar Gabrielsen for en ambisiøs målsetting:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Kilder og risiko for akutt oljeforurensning i Norge
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
Even Mengshoel Evenstad Skog- og trenæringen er en av bærebjelkene i næringslivet i Innlandet. Verdiskapingsanalysen utført av Norsk institutt.
Presentasjon på pressekonferanse, 25. mai 2005 Partnerne bak Næringsbarometeret: Utdrag og tillegg til publikasjon Hordaland, 26. mai 2005.
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
Maritim Aa-registrering – presentasjon og praksis
Deltakerloven – arv og generasjonsskifte Aalesunds Rederiforening 26. august 2011 Vidar Landmark, Fiskeri- og kystdepartementet.
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Norsk Tverrfaglig Maritim Forsknings-stiftelse (NTMFs)
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Samhandlingsreformen – hvordan innovasjon, teknologi og kampen om hodene kan forandre spillereglene Paul Chaffey, Abelia.
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
Partnerne bak Næringsbarometeret: Presentasjon 18. januar 2006 Sogn og Fjordane Presentasjon 18. januar 2006 Hordaland.
Direkteinvesteringer i EUs nye medlemsland i Øst-Europa – en kort tallpresentasjon Fafo Østforum, 7. April 2005 Torunn Kvinge Forskningsstiftelsen Fafo.
Cathrine Bjune Shipping Management.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Leverandøreffekter av petroleumsaktivitet i Møre og Romsdal
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
Møte på Mære 16/ Av Nils T. Bjørke
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
Høring om St.prp. nr. 1 ( ) - Statsbudsjettet Norges Fiskarlag: Jan Birger Jørgensen Jan Ivar Maråk.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Årsaker til omdanning fra ytelses- til innskuddsordninger
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Heller gjeldsforhandlinger enn konkurs ! Administrerende direktør John G. Bernander, NHO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Sist oppdatert november 2013.
Tan a = 750 / 1000 a = 36,870 sin a = 0,6 cos a = 0,8.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
maritim rekruttering og næringens behov
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Fiskeripolitikk for fremtiden Høyres Nord-Norge konferanse Statssekretær Janne Johnsen 29. januar 2005.
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Fiskeripolitiske utfordringer og tiltak - for en økt marin verdiskaping Pressekonferanse G.O.Sars Nor-Fishing 11. august 2004 Fiskeri- og kystminister.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
De maritime næringers rammevilkår Regjeringens forslag til statsbudsjett Statsråd Ansgar Gabrielsen Oslo, 14. oktober 2002.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Juridiske spørsmål i forbindelse med NIS rapporten
Utskrift av presentasjonen:

Skipsfartsmeldingen 2004 Vilje til vekst – for norsk skipsfart og maritime næringer Ros til Næringsminister Ansgar Gabrielsen for en ambisiøs målsetting: Norge skal ha en ledende rolle innen kvalitets skipsfart internasjonalt. Norge skal være et attraktivt sted å eie og drive skipsfart Imøtekommer langt på veg næringens forventninger. Nødvendig med forbedringer på enkelte punkter

Skipsfartsmeldingen 2004 Sitater: Nærskipsfarten, den glemte vegen NIS skip kan ikke delta i norsk innenriksfart. Utelukkelsen gir NIS skip dårligere konkurransevilkår enn utenlandske skip Gjennomsnittsalderen på frakteflåten er 35 år. Kystflåten har hatt det vanskelig i flere år. Utenlandske fartøyer har full adgang til å delta i norsk innenriksfart 2002 var nok et vanskelig år for kystflåten med et økende antall konkurser Et mål ut fra miljøhensyn å overføre mer transport fra veg til sjø

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfarten - det store uløste problem skip på 500 – 10.000 bruttotonn tank, bulk, stykkgods, container, frys/kjøl mm fartsområde: nærfarvann - Norge/ Nord- Europa fraktefart med bulklaster for norsk industri linjefart på Norge – Kontinentet eksport / import av råvarer og ferdigvarer inter europeuropeisk fart

Skipsfartsmeldingen 2004 NIS ( Norsk internasjonalt Skipsregister) Opprettet 1987 Effekt for norsk skipsfart: Utenriksflåten gjenerobret verdenstoppen Nærskipsfarten stagnerte og flagget ut

Skipsfartsmeldingen 2004 Norsk Nærskipsfart Utvikling fra 1987 – 2004 Fra norske rederier med norske skip – til utenlandske rederier med utenlandske skip Fra moderne flåte til aldrende skip Fra norske sjøfolk til utlendinger Fra vekst til stagnasjon, nedlegging eller utflytting Container fart helt vekke fra norsk nærskipsfart Eksempler: Fred Olsen nedlagt Bergenske nedlagt Lys Line solgt ut til DK Wilson utenlandske skip Norwegian Container Line utenlandske skip

Norskkontrollert utenriksflåte med varierende fart på Norge NR-medl Norskkontrollert utenriksflåte med varierende fart på Norge NR-medl., skip under 10.000 bt. (Ekskl. offshore service, passasjerskip, gasstankskip og bilskip) Antall skip Kilde: NR Skjønnsmessig vurdert

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfartsflåten i 2004 Antall skip Norske sjøfolk NOR 52 620 NIS 210 1250 Uteregistrerte 313 1250 Totalt 575 3120

Skipsfartsmeldingen 2004 Hva er situasjonen på kysten i dag? 8 av 10 skip utenlandske Utenlandske sjøfolk har overtatt Substandard skip utgjør miljøtrussel EU land full adgang til kysten NIS eneste som ikke har adgang

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfart i EU Skipsregistre som NIS med full adgang til kystfart i alle EU land og Norge Nettolønn for egne sjøfolk, ingen krav til minste antall nasjonale Ingen særkrav til kystfarten

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfart i Norge Krav om NOR på kysten Krav om ren norsk bemanning NIS ikke adgang Nettolønn bare delvis for NOR Nettolønn for NIS minst halvparten norske Utenlandsk flagg ingen nettolønn Utenlandsk flagg ikke ønskelig verken for rederi, sjøfolk eller sjøfartsmyndighet

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfart 8 manns besetning Mannskapskostnader Bulkskip 3000DWT 8 manns besetning NOR flagg: brutto NOK 7,6 mill pr år 8 norske nettolønn 2.4 mill netto NOK 5,2 mill pr år NIS flagg: brutto NOK 4,0 mill pr år 3 norske/ 5 polsk nettolønn 1,0 mill netto NOK 3,0 mill pr år Utenl. Flagg netto NOK 1,8 mill pr år

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfart Mannskapskostnader fraktefartøy 800DWT 4 manns besetning NOR flagg: brutto NOK 3.9 mill pr år 4 norske nettolønn 1.2 mill netto NOK 2.7 mill pr år NIS flagg brutto NOK 2.6 mill pr år 2 norsk/ 2 polsk nettolønn 0.7 mill netto NOK 1.9 mill pr år Utenl. Flagg netto NOK 1.1 mill

Skipsfartsmeldingen Nærskipsfarten Forvitring eller vekst ? Risiko: salg eller utflagging av 200 fartøyer tap av 1500 arbeidsplasser om bord tapte leveranser fra maritime bedrifter rasering av arbeidsgrunnlaget for verft, utstyrsleverandører, konsulenter, meglere utenlandske skip overtar kystfarten

Skipsfartmeldingen 2004 Nærskipsfarten Hva må til for å snu utviklingen? Nettolønn for konkurranseutsatte sjøfolk på NOR Nettolønn for sertifikatpliktige og opplæringsstillinger på NIS uten minstekrav til antall nasjonale sjøfolk Lovfesting av nettolønnsordningen NIS adgang til kysten Like konkurransevilkår som nærskipsfarten i EU !

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfarten Hva er mulighetene ved å gi like vilkår som EU? Innflagging av 200+ skip til NIS Sikre 1500 arbeidsplasser for norske sjøfolk Rekrutteringsstillinger i kystfarten Flåtefornyelse 3-400 fartøyer over 5-10 år Store leveranser for maritime bedrifter Lavere transportkostnader for norsk industri Godstransport fra veg til sjø Erstatte substandard skip med norske Trygg og miljøvennlig skipstrafikk langs kysten

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfarten Levedyktige rederier og sjøfolk gir: økt sysselsetting for 75.000 norske arbeidstakere vekst, utvikling og verdiskaping for maritime bedrifter økt skattegrunnlag gjennom verdiskaping Å beskatte såkornet gir redusert avling

Skipsfartsmeldingen 2004 Gi oss sjansen til å gjenerobre kysten!

Skipsfartsmeldingen Nærskipsfart Hagland Shipping 1990: 5 skip i NOR 80 norske sjøfolk 8 lærlinger gjennomsnittsalder 17 år 2004: 4 uteregistrerte, 1 i NIS 26 norske, 60 utenlandske sjøfolk ingen lærlinger gjennomsnittsalder 28 år

Skipsfartsmeldingen 2004 Nærskipsfarten Hagland - et lite eksempel etablert 1872 2004: rederi, skipsmegling, skipsagent 40 ansatte på kontor – 30 avhengig av skipsfarten 5 bulkskip 2.000 – 8.000 DWT nordeuropeisk fart 3 utenlandsk flagg, 2 NIS, flagges ut. nå 25 norske sjøfolk - 50 polske sjøfolk Omsetning 120 mill NOK 2008 ? Ansatte 10 eller 60 ? Norske sjøfolk 0 eller 40 ? Ingen skip eller 10 nye? Stortinget avgjør dette nå i 2004!

Tilgang/avgang norsk utenriksflåte 1999 - 2003

Skipsfartsmeldingen 2004 Status Offshorerederiene - fullt gjennomslag Nettolønn for alle norske Adgang for NIS på Norsk Sokkel Utenriksfart – ingen bedring Kompetansemodellen utsatt Nærskipsfart – ingen bedring Ingen nettolønn NIS fortsatt utestengt