Hvem skal bestemme?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Kari Pape Den gode assistenten
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Demokratireformen i Den norske kirke - Hæ??. Demokratireformen Demokratireformen har som målsetting at flere av medlemmene engasjeres i kirken. Kirkens.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Barn og unges rett til deltakelse
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Forandringsfabrikken
Hvem er Jesus?.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
7 Demokrati.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Sosiologi i barnehagen
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Barn og unges helse Levanger kommune
Ungdom, makt og medvirkning
Undersøkelse foretatt av Respons Analyse
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
Vellykket, veldrevet ungdomsarbeid Utopisk mål eller morsom utfordring?
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene Møte med partiene Rita Kumar, utvalgsleder
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
LIVSLØPSPERSPEKTIV Tigris Barn i rusfamilier Barn som bekymrer
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Barn – og kvinner som søker asyl Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Oppvekst med funksjonsnedsettelser – fra Barneombudets perspektiv
Kjell Erik Øie Statssekretær
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Hvem er de og hva trenger de? Seminar om enslige mindreårige asylsøkere, Hvalstad Asylmottak Kjell Erik Øie Statssekretær
Til og fra ungdommen Tankene bak; – ungdom, demokrati, medborgerskap og museene rolle Hvordan vi har gjort det? Veien videre; – Artikkel, skoleprogram,
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Deltakende læring.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Argumenterende tekster
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Samfunnskunnskap Kapittel 2 - Det aller meste er politikk.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Barnets stemme stilner i stormen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

Hvem skal bestemme?

Det er 1 103 500 barn og unge under 18 år i Norge.

Over en million stemmer

Men blir de hørt?

Nå har vi mulighet til å prøve

+ Stemmerett for 16-åringer = Sant

Barneombudet heter Reidar Hjermann

Barn og unges talsperson

Hva gjør Barneombudet? 17 ansatte: Skole Barnevern Samlivsbrudd Asyl/ minoritet Personvern Deltakelse Kultur og fritid Helse

Barneombudet skal: Ivareta barns interesser Foreslå tiltak som kan styrke barns rettssikkerhet Gi informasjon om barns rettigheter Følge med på at det gis informasjon rettigheter, og tiltak de har behov for Følge opp Barnekonvensjonen

FNs konvensjon for barns rettigheter

Forsøket med stemmerett for 16-åringer er en unikt verktøy for å trekke med unge.

Hvorfor skal vi høre på ungdom?

Unges mening er nødvendig for disse produktene

Men har disse lært noe av Coca Cola?

Hva med han?

Nå kan han gjøre noe med det

”Kjærkommen leilighed til at øge vores kommunikation og dialog med de yngste borgere” Odder kommune, Danmark

Hvorfor har barneombudet engasjert seg?

Ikke alle synes det er noe lurt..

Unge er ikke interessert i politikk Ikke moden Forstår ikke konsekvensen av sine stemmer Unge er ikke interessert i politikk Stemmer i flokk/ det som foreldrene stemmer De vil ikke selv La barn være barn

Vi er avhengige av unges kompetanse

16- og 17-åringer er engasjerte i saker som er viktige for dem 16- og 17-åringer er engasjerte i saker som er viktige for dem. De er moden nok!

Demokrati skal læres Det er naturlig at stemmerettsalderen faller sammen med 10-års obligatorisk skole.

Stemmerett for 16-åringer er god distriktspolitikk Stemmerett for 16-åringer er god distriktspolitikk. Unge er eksperter på lokale forhold

Internasjonal trend. Det virker andre steder

Snart dobbelt så mange eldre Snart dobbelt så mange eldre. Dette vil påvirke politikken, og vi får en demokratisk ubalanse

Demokrati skal læres i skolen Det virker andre steder Moden nok Demokrati skal læres i skolen Den demokratiske ubalansen Eksperter på lokale forhold

Norske myndigheter ble nylig eksaminert i FN

Har vi noen råd til forsøkskommunene?

Viktig å bruke tiden frem til valget godt!

Noen råd fra Barneombudet og Ungdommens fylkesting i Nordland

Bruk sosiale medier, men også radio og TV der det er mulig

La politikerne presentere seg på video, send dem på skolebesøk

Gjør skolen til et verktøy i å få frem kommunenes viktige rolle i samfunnet

Lag arbeidsgrupper av og med ungdom, bruk ungdomsrådene

Bruk synergieffekten av nettverket, lær av hverandre og oppfordre hverandre

Trenger dere hjelp? Vi sender ham til dere før valget.

thomas@barneombudet.no