Næringsarealprosjektet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategisk næringsplan Drammen kommune
Advertisements

Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
ENGER.
MULIGHETSSTUDIER BYREMO
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Inge Oliversen Daglig leder
Generelt om Randaberg Kommunen
Mulighetsanalyse næringsarealer i Buskerudbyen
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Skien og Porsgrunn - kommuneplanens arealdeler ENGER.
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
NÆRINGSAREALER Rapport fra 9k arbeidsgruppe 1. NÆRINGSAREALER - mandat 1.Lage oversikt over hvilke områder som –er ferdig opparbeidet (til salgs) –er.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
ARNE – prosjekt – faggruppe Energi / Offshore Regionens fordeler / forutsetninger:  Strategisk / fordelaktig beliggenhet  Gode havnefasiliteter / infrastruktur.
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Næringsarealer i Kristiansandsregionen
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Overordnet mål og sluttprodukt
Fylkesdelplan Mosseregionen – Regional utvikling Regionalt samarbeid innb i tettsteder (9/10) i kommune- sentrene (4/5) i.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Vekstkraft i Lenvik Møte med grendeutvalg Irene Lange Nordahl, næringssjef.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Tom Knudsen Regiondirektør NHO Hordaland
”Innovasjonsmodell Rogaland”
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Veienhit–ogvidere? Sverige Norden
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Oppfølging av fylkesplan Østfold mot 2050 Arealregnskap Nedre Glomma regionen
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
NÆRINGSAREALER FOR PLASSKREVENDE VIRKSOMHET ATM-rådet Bent Inge Bye, ordfører i Nedre Eiker.
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Kristiansand som ny storkommune / Songdalen kommune
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Boligsosiale utfordringer, - og vår måte å møte dem på
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Tove Hellem Arealalternativ i byutredningen i Trondheim - en orientering til Lillehammer kommune
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Arealscenarier i byutredningen
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Fritidsbolig - status Status og måloppnåelse
Utskrift av presentasjonen:

Næringsarealprosjektet Strategi for utvikling av næringsarealer i Stavanger-regionen i et 40-års perspektiv Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Disposisjon Hva er utfordringen Hva er nøklene for videre utvikling Forslag til lokalisering av regionens fremtidige næringsareal-portefølje Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Utfordringen Styrke regionens attraktivitet og verdiskapingsevne gjennom et godt tilbud av næringsområder I tilstrekkelig mengde Av høy kvalitet Tilpasset krav fra varierende næringstyper Med beredskap for det ukjente Og med sterk tiltrekningskraft Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Strategi for næringsarealer Tilgjengelig næringsareal som knapphetsgode – ingen snarveier – ingen ”quick wins” Omfattende og tunge planleggingsutfordringer med stringente myndighetskrav – fylkesdelplan for langsiktig byutvikling (under revisjon) – kommuneplaner – kommunedelplaner – reguleringsplaner Ingen enkeltkommune får alene bestemme – regionalt samarbeid over kommunegrenser ”Bred palett” av næringsarealer – funksjonelt – geografisk Lokaliseringsmønster hvor sammenhengen mellom næringsområder og infrastruktur er ivaretatt Bergrenset tilgang på ”jomfruelige” arealer – fortetting som bærende bjelke Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Utfordringen Prognostisert tilvekst på 130.000 personer innenfor 40-års perspektivet Innebærer mulig tilvekst på 65.000 arbeidsplasser Hvor arealkrevende vil disse være? Og hvilke typer areal vil de kreve? Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Utfordringen Hvor ligger regionens nye strategiske næringsområder? Hvordan frigjøre mer arealer i allerede utbygde områder – særlig i sentrumsområdene ? Hvordan håndtere handelsutvikling i næringsområdene Hvordan sikre gode rammebetingelser for spesialområder og foretak som ikke kan (eller skal) flytte Hvordan sikre styring av lokalisering Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Bedrifters lokaliseringspreferanser Bedriftene aksepterer og ønsker styring av lokalisering Bedriftene forventer forutsigbarhet og likebehandling i kommunenes forvaltning Nærhet til kollektivtilbud, god parkeringsdekning og nærhet til hovedvegnett viktig Estetikk og områdets omdømme er viktig Region viktigste geografiske enhet Klare skiller mellom industri/lager/engros og forretning/kontorvirksomhet Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Preferanser arealkrevende næringer Mulighet for videre utvidelse og langsiktighet viktig Skjerming til bolig viktig Nærhet til sjø og havn viktig Noe mindre fokusert på kollektivtilbud Estetikk mindre viktig Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Preferanser forretning/kontor Estetikk og omdømme svært viktig Kostnader og langsiktighet viktigere enn utvidelsesmuligheter Biltilgjengelighet viktig, men også kollektivtilgjengelighet Mindre entydighet hva gjelder nærhet til bolig. Like mange positive som negative Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Særpreg i arealetterspørsel Størst etterspørsel etter kontor og forretningslokaler i sentrale områder De sentrale områdene vokser innover (fortettes) Behov for industriarealer mer uforandret enn sysselsettingstallene skulle tilsi Fortetting krever utflytting Byvekst gir ny bølge av relokalisering Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Nøkler for videre utvikling Sentrumsutvikling Fortetting og næringsflyttekjeder Relokalisering av arealkrevende bedrifter Beredskap og langsiktighet Aktivt offentlig engasjement Betydningen av infrastrukturtiltak Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Sentrumsutvikling Sentrum – våre viktigste næringsarealer Høy tilgjengelighet Høy attraksjon Mangedriftsfordeler og variert næringsstruktur Preges av fragmentert eierstruktur, kompliserte utbyggingsforhold og plassmangel Behov for strategisk og taktisk styring Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

”Regional storhandel” Behov for avlastningsområder til sentrumsområdene Randsoner Andre områder med sentral plassering, høy tilgjengelighet og enkel tilgang til overordnet veinett Bør vurdere alternative lokaliseringsmodeller ved revisjon av FDP Jæren Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Fortetting og næringsflyttekjeder Nøkkelen til videre fortetting ligger i relokalisering av plasskrevende virksomheter Etablering av næringsflyttekjeder krever positiv tilrettelegging og aktiv oppfølging Krav til sentralitet også for nye områder Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Beredskap og langsiktighet Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Beredskap og langsiktighet Store svingninger i markedet for næringsarealer Press på sentrale næringsområder i stagnasjonsperioder Trinnvis – ikke lineær utvikling Høy arealberedskap viktig for å sikre optimal lokalisering Behov for en bred pallett - både funksjonelt og geografisk Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Aktivt offentlig engasjement Motvirke ulike former for markedssvikt Stimulere fram næringsflyttekjeder Hjelpe fram fortettingsprosjekt Ivareta langsiktighet og lokaliseringsstyring gjennom offentlig eierskap til strategisk viktige næringsarealer Samarbeid på tvers av kommunegrensene for å utvikle særpregede og sterke næringsområder Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Betydningen av nye infrastrukturtiltak Dobbeltspor på Jærbanen og fremtidig bybane Gandsfjord bru Solasplitten og Transportkorridor vest Ny godsterminal på Ganddal Ny RV 505, påkobling 505/ E 39 Ryfast, Finnfast, Rogfast Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Næringsarealprosjektet – 18.september 2007

Næringsarealprosjektet – 18.september 2007