RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Oppstart- og erfaringsseminar SIU 28. September 2011
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Europeiske trender og utviklingstrekk
Profesjoners grunnlag
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Nytt fra NUTF Rektor Terje Bogen. Nasjonalt utvalg for teknisk fagskoleutdanning NUTF har hittil i 2010/2011 gjennomført fem utvalgsmøter Hovedagenda.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
FAGSKOLEUTDANNING.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Rektor Terje Bogen og koordinator Bård Inge Thun
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
LUB og nasjonale planer
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Refleksjoner og reaksjoner rundt forslaget til et felles nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Berit Karseth Foredrag seminar om læringsutbytte.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
Relevant questions for the Reference Group
Samarbeid mellom institusjoner
Økonomiske forutsetninger
SS-generasjonen HL-senteret,
SRPP Guidance in Norway
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
National Academies Northstar Summer Institute
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF

Hva er kvalifikasjonsrammeverket? Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) er en samlet, systematisk og nivådelt beskrivelse av formelle kvalifikasjoner som kan oppnås innenfor utdanningssystemet. Kvalifikasjonene skal beskrives gjennom krav til læringsutbytte og det vil omfatte kvalifikasjoner fra fullført grunnskole til og med doktorgrad. Kvalifikasjonene beskrives slik at de kan innplasseres på nivå Progresjon og sammenhengen mellom ulike nivå skal være klar og tydelig. NKR er særlig tenkt som et redskap for arbeidsgivere, arbeidstakere, de som søker utdanning eller er under utdanning.

Bakgrunn og formål Arbeidet med NKR er en videreføring av to europeiske prosesser: The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF) utviklet i EU Qualifications framework for European Higher Education Area (Bologna-rammeverket) Formålet: Formålet med kvalifikasjonsrammeverket er å gi en helhetlig beskrivelse av norske kvalifikasjoner, med utgangspunkt i det norske utdanningssystemet.

Betydning av NKR og EQF Kvalifikasjonsrammeverket ventes å få stor betydning som verktøy: NKR og EQF skal gjøre utdanningssystemene mer forståelige (transparent) både nasjonalt og internasjonalt NKR og EQF kan hjelpe til med å øke mobiliteten innenfor og mellom landene og bidrar til fleksible læringsveier og slik sett styrker livslang læring

Hva er EQF? EQF er etablert som en felles europeisk referanse for nasjonale kvalifikasjonsrammeverk og kvalifikasjoner med ett sett av generelle læringsutbyttebeskrivelser (deskriptorer) Transparancy tool

Et europeisk løft… EU fremmer tre formål med EQF: fremme – eller redusere hindringer for – mobilitet mellom land gjennom likelydende beskrivelse av kvalifikasjoner og definisjoner av nivåer styrke mulighetene for livslang læring i landene, blant annet ved å bidra til koordinering av de ulike delene av utdanningssystemene, unngå blindveier i systemet, og etablere gode ordninger for vurdering, dokumentasjon og formell anerkjennelse av kvalifikasjoner oppnådd utenfor det formelle utdanningssystemet bidra til økt kvalitet i nasjonale utdanningssystemer, blant annet ved at landene stimuleres til å etablere gode systemer for kvalitetssikring

Læringsutbyttebeskrivelser fagskoleutdanning Tre hovedområder: Kunnskap Ferdighet Generell kompetanse (se utlevert læringsutbyttebeskrivelse)

Antall nivåer NKR har 8 nivåer Nivå 1 ingen kvalifikasjoner innplassert Nivå 2 grunnskole Nivå 3 grunnkompetanse Nivå 4 videregående opplæring Nivå 5 fagskole Nivå 6 bachelor Nivå 7 master Nivå 8 med ph.d.

Prinsipper for innplassering Læringsutbytte framfor utdanningslengde Hindre inflasjon i antall nivåer og for høy innplassering Nivåbeskrivelsene skal passe alle fagområder

Hvordan har henvisningsarbeidet foregått? Arbeid med utviklingen av NKR – fastsatt 15.12.2011. Teknisk vurdering utarbeidet av UiO (i hvilken grad læringsutbyttebeskrivelsene i NKR er i samsvar med EQF) Selve henvisningsarbeidet utført av henvisningsgruppen (Tar utgangspunkt i NKR og teknisk vurdering, vurderer i tillegg faglige, politiske og kulturelle forhold)

Teknisk vurdering av fagskoleutdanning Fagskole 1, kortere utdanning og fagskole 2, toårig utdanning Fagskole 1, delvis match med NKR nivå 4, svak match med EQF nivå 5 Fagskole 2, delvis match med EQF nivå 4 og EQF nivå 5 1 1/2-årig fagskoleutdanning og mesterbrev skal vurderes av NOKUT

Henvisningsgruppens anbefaling til KD Fagskole 1 Ligger svært lavt Bygger på vgo Enighet om at det er uaktuelt å legge kvalifikasjonen på EQF-nivå 4 (vgo nivå) best-fit vurdering Konklusjon: - Henvises som delkvalifikasjon på EQF nivå 5

Forts. Fagskole 2 Ingen tydelig match med EQF-nivå 5 Viser progresjon i læringsutbytte fra fagskole 1 Læringsutbytte er typisk for norske yrkesrettede kvalifikasjoner Konklusjon Henvises som kvalifikasjon på EQF-nivå 5

Minority vote to the referencing of tertiary vocational qualification 2 Benedikte Sterner, Norwegian Confederation of Trade Unions and Terje Bogen, National Tertiary Vocational Education Council   Referencing of NKR level 6, University collage degree and NKR level 5, Tertiary Vocational Qualification 2 to the EQF It is typical for the cultural understanding in the labour market that vocational qualifications levels of autonomy, responsibility and management helps to explain and place the qualifications position in working life. The weakness in system compatibility between the NQF and the EQF is disadvantageous for the tertiary

vocational qualifications 2, must be taken into account when referencing the qualifications in question. Norway has applied a different logic in constructing the NQF when it comes to describing “competence”. We do not emphasise the level of responsibility and management in the learning outcomes descriptors, and this is typically where the vocational qualifications suffer. If the design logic had been the same, members Sterner and Bogen argue that the descriptors under EQF level 6 “competence” would be the best match for the expected learning outcomes for the qualifications.  

These two qualifications have admission requirements from qualifications at level 4, both are based on the tertiary education legislation, and most of the learning outcomes descriptions are similar. The only clear difference is the input factor in which provision is research-based in the one category and based on experience and development work in the other. According to EQF logic, input factors should not be of significance when referencing. The learning outcomes should serve as the primary basis for the referencing. One can argue that the same principals must be applied for both qualifications to be referenced to EQF level 6.

Det er typisk for kulturelle forståelsen av faglige kvalifikasjoner som grad av selvstyre, ansvar og ledelse at disse forklarer og plasserer kvalifikasjoner i arbeidslivet. Svakhetene i systemkompatibilitet mellom NKR og EQF representerer en disfavør for fagskole 2 kvalifikasjonene. Selvstyre, ansvar og ledelse må gis oppmerksomhet i henvisningen til de aktuelle kvalifikasjonene.

Hva skjer videre? Henvisningsrapporten er et råd til KD Vurderes av KD Høringsmøte 15. mai (referensegruppen) KD fastsetter EQF Advicory Group Eventuell justeringer av NKR og henvisningene

Takk for oppmerksomheten. Gunn Gallavara Terje Bogen