Læringspsykologi: Relevans og betydning med utgangspunkt i et eksempel

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er viktig for idrettsutøveren når bosted og utdanning velges? v/Halvard Hanevold Miniseminar, Trondheim spektrum
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Sosial kognisjon: Noen viktige funn
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Jakttrening med retriever
Mestring og forebygging av depresjon
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Motivasjon.
Mestring og forebygging av depresjon
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Mestring og forebygging av depresjon
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Mestring og forebygging av depresjon
Aggression Replacement Training
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Avoidance Frode Svartdal Okt
Etikk HiAk høst - 06.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Et økende problem i skolen?
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
-av familieterapeut Hege Aitken
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Frode Svartdal UiTø April 2009
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Kontrafaktisk tenkning
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Kontrafaktisk tenkning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
12 Reflekterende lesing.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Emosjoner, affekt & sånt
Et kognitivt perspektiv på personlighet
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2015.
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Utskrift av presentasjonen:

Læringspsykologi: Relevans og betydning med utgangspunkt i et eksempel Frode Svartdal UiT Oktober 2013

Prokrastinering Utsettelsesatferd, somling Gjennomføring forsinkes: Gjennomføre studiene Få ferdig en innlevering Vaske gulvet Pakke før man skal dra Trene … Bestemt meg for å gjøre noe Gjennomføringen går sakte Latin prōcrāstināre  to postpone until tomorrow, from pro- 1  + crās  tomorrow

Prokrastinering (U)vane Årsaksforhold Kognitive Affektive Hvordan man tenker rundt oppgaven (små skritt vs. en uoverkommelig oppgave) Biases (“jeg jobber best under stress”) Affektive Aversivt å ta fatt på en så stor oppgave Perfeksjonisme (“det jeg gjør MÅ være perfekt”) Angst for å mislykkes Motivasjonelle Mestring Konkurrerende aktiviteter Sosiale Rollemodeller over tid (U)vane

Prokrastinering = (u)vane Angår mange, spesielt studenter (50-90%) Har praktisk betydning Ting utsettes, blir ikke ferdig (eks. 40% av norske BA-studenter er forsinket med studiene) Ting gjøres dårligere (eks. dårligere karakterer) Helsemessige konsekvenser Vanemessig utsettelse  stress, ubehag Helsemessige konsekvenser (angst, følelse av utilstrekkelighet, lav mestring, depresjon, sykdom)

Prokrastinering = (u)vane Helsemessige konsekvenser av prokrastinering D. Botnmark og S. Kvalnes (2013). Prokrastinering: En studie av sammenhengen mellom utsettelsesatferd og velvære blant studenter.

Prokrastinering = (u)vane (U)vane = lært Hva kan så læringspsykologien bidra med?

Prokrastinering = (u)vane (1) Konkurranse fra andre aktiviteter Atferd 1: Lese til eksamen Atferd 2: Sjekke mail, Facebook Atferd 3: Ta en pause Klassisk læringspsykologisk tema: Responser som belønnes, øker i sannsynlighet og fortrenger andre responser Mekanismer: 1) Pause, Facebook = Positiv forsterkning 2) Det å unnslippe kjedelig lesing = Negativ forsterkning Selvregulering

Prokrastinering = (u)vane (2) Selvkontroll Atferd 1: Lese til eksamen = langsiktig mål Atferd 2: Sjekke mail, Facebook; pause = kortsiktige mål Mekanismer: 1) Pause, mail, Facebook = Umiddelbare forsterkere 2) Eksamen = Langsiktig, fjern forsterker Mekanisme: Stress bryter ned selvkontroll Baumeister: Selvregulering - begrenset ressurs som kan brytes ned av eks. stress Selvregulering Self regulation failure

Prokrastinering = (u)vane (3) Anstrengelse  måloppnåelse Per er ikke spesielt flink, han har alltid måtte arbeide hardt for å nå sine mål Anne er intelligent, og har nådd sine mål uten å måtte anstrenge seg spesielt Mekanismer: 1) Anstrengelse  måloppnåelse: Høy anstrengelse + forsterker 2) Liten anstrengelse  måloppnåelse: Lav anstrengelse + forsterker Learned industriousness (Eisenberger) Learned laziness

Prokrastinering = (u)vane (4) Mestring Erfaring med kontroll, å mestre verden høy mestringstro Mekanisme: 1) Mislykkes i prestasjonssituasjoner  redusert mestringsfølelse  økt somling Lært hjelpeløshet Lært hjelpeløshet  uheldig attribusjonsmønster Self efficacy (Bandura)

Prokrastinering = (u)vane Mestring Erfaring med lav mestring redusert mestringstro  økt prokrastinering Lette oppgaver  IPS Vanskelige oppgaver  IPS 5-10 min. R Irrational Procrastination Scale (Steel, 2010)

Prokrastinering = (u)vane (5) Persistens (utholdenhet før man gir opp) Lav persistens: Gir opp med en gang det blir kjedelig  mer somling Høy persistens: Gir “aldri” opp  mindre somling Mekanismer: 1) Erfaring med “enkle” belønningsbetingelser – lav persistens 2) Erfaring med “komplekse/uoversiktilige belønningsbetingelser – høy persistens 3) Assosiasjon HØY ANSTRENGELSE + BELØNNING  høy persistens PREE (Partial Reinforcement Extinction Effect) Learned industriousness

Prokrastinering = (u)vane (6) Flukt (belønning i det å unnslippe noe aversivt) Viktige oppgaver er ofte sliiiitsomme, laaaangvarige = har aversive elementer Mekanismer: 1) Flukt: Å unnslippe noe aversivt er belønnende (negativ forsterkning) Jobbe med pensum  ta en pause = negativ forsterkning 2) Unngåelse: Å unngå noe man tror er aversivt, er belønnende (negativ forsterkning) Vaske huset  jobbe med pensum senere Svartdal & Terum (2010). Kontrafaktisk tenkning og avoidance Perry (1996). How to procrastinate and still get things done “Strukturert prokrastinering”

http://www.structuredprocrastination.com/ http://www.improbable.com/ig/winners/#ig2011

Prokrastinering = (u)vane (7) Awareness = first step to overcome procrastination Selvinnsikt i hvordan og hvorfor du prokrastinerer Beskrive for deg selv HVA DU GJØR Beskrive for deg selv HVORFOR dette skaper somling Mekanisme: Verbalisering av relasjoner mellom egen atferd og situasjoner/konsekvenser “…understanding the hidden roots of procrastination often seems to weaken them” Verbalisering gir mulighet til å utøve kontroll (selvregulering, planlegging) Verbalisering blottlegger motivasjonelle forhold Selvregulering: Mål Monitoring Endring Baumeister & Heatherton, 1996

Prokrastinering = (u)vane (8) Biases, gale oppfatninger “Jeg jobber best under stress” Self-handicapping Handling som gjør det vanskelig/umulig å senere ta ansvar for at det gikk galt (self-protection) Du skal opp til eksamen, kvelden før drikker du litt for mye  unnskyldning for at det gikk galt på eksamen Aktiv: Du gjør noe dumt kvelden før Passiv: Du unnlater å gjøre det du burde gjøre (leser for lite)