Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hva er viktig for idrettsutøveren når bosted og utdanning velges? v/Halvard Hanevold Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hva er viktig for idrettsutøveren når bosted og utdanning velges? v/Halvard Hanevold Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hva er viktig for idrettsutøveren når bosted og utdanning velges? v/Halvard Hanevold Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10

2 Min Bakgrunn  På landslaget 1992-2010  OL: 3 gull, 2 sølv, 1 bronse  VM: 5 gull, 7 sølv, 4 bronse  Tillitsmann på landslaget 1996-2010  Student NTH 1990-2002(!)  Sivilingeniør fra NTH, Industriell økonomi og teknologiledelse  Studerte 0-75%.  Mye egenstudium  Mye hjelp av gode medstudenter og studieadministrasjon  Største utfordring; gruppeoppgaver og obligatoriske innleveringer Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10©Halvard Hanevold

3 Min Bakgrunn  På landslaget 1992-2010  OL: 3 gull, 2 sølv, 1 bronse  VM: 5 gull, 7 sølv, 4 bronse  Tillitsmann på landslaget 1996-2010  Student NTH 1990-2002(!)  Sivilingeniør fra NTH, Industriell økonomi og teknologiledelse  Studerte 0-75%.  Mye egenstudium  Mye hjelp av gode medstudenter og studieadministrasjon  Største utfordring; gruppeoppgaver og obligatoriske innleveringer Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10©Halvard Hanevold

4 Fellestrekk idrett og utdanning  Gjøres best i ung alder – vanskelig å ta igjen  Du skal lære noe nytt hele tiden  Må være målbevisst  Krever langsiktighet og strategisk planlegging  Krever konsentrasjon  Disiplin og vilje (for ikke å gi opp)  Innebærer mye problemløsning Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10©Halvard Hanevold

5 Hvorfor valgte jeg å trene og studere i Trondheim?  Var blant de 10-20 beste skiskytterne i Norge i 1990  Var ambisiøs på skolen – ville ha en tung utdanning  Hadde hørt om det gode idretts-miljøet på NTH  Det var et lokalt skiskyttermiljø  Topp skiskytteranlegg  Flotte treningsomgivelser i marka og langs landeveien Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

6 Hvorfor fullfører ikke flere utdanning ved siden av idretten? 1.Mange begynner å studere, men faller fra 2.Det krever stor disiplin å gjennomføre et egenstudium 3.Man klarer seg økonomisk uten å studere 4.Det er sosialt akseptert for en idrettsutøver å bryte av studiet 5.Blir ikke sett på som forenlig med å satse 100% på idrett Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

7 Hva skal til for å motivere for utdanning 1.Positivt syn på utdanning må være forankret i idretten 2.Hvis flere på et landslag tar utdanning er det lettere å gjennomføre 3.Forbered utøveren på at satsing på studier vil ha noen kortsiktige negative sider Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

8 Utdanning – negative sider for idrettsutøveren 1.Må kanskje trene litt mindre enn man ellers kunne klart 2.Går glipp av noen samlingsdøgn/konkurranser 3.Får ikke alltid restituert optimalt 4.Mister 100% fokus på idretten Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

9 Utdanning – positive sider for idrettsutøveren 1.Får noe annet å tenke på – restituerer hodet bedre 2.Kan basere egen selvtillit og mestring på mer enn bare idretten 3.Kan komme seg raskere opp av ”dumpa” hvis det går tungt i idretten 4.Man får trygghet ved å ha en plan for fremtiden 5.Bedre sponsoravtaler Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

10 Konklusjon; dette går i pluss!  Dagens samfunn krever utdanning  Mange ressurs-sterke idrettsungdom får ikke de mulighetene de fortjener etter endt idretts-karriere  Kan bli et voldsomt fall sosialt uten utdanning/kompetanse når man går over i den ”vanlige verden”  Lykkes man i idretten og har tatt utdanning øker man verdien av idretts-erfaringene både under og etter idrettskarrieren Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

11 Utdanning; Trondheims bidrag  Trondheim må ha den utdanningen du ønsker  Tilrettelegging • Mulighet for deltidsstudier; 0-100% • Forelesninger filmet og lagt ut på nettet • Individuell undervisning (sponset av næringslivet?) • Fleksibilitet med gruppeoppgaver/innleveringer • Fleksibilitet med avlegging av eksamen  Tilrettelegging må ikke gå så langt at studiet får et B-preg Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

12 Utdanning; Studenten/utøverens bidrag  Det må stilles krav til idrettsutøveren/studenten • Idrettslig fremgang • Må vise at studiet tas på alvor, totalvurdering av; •Progresjon •Karakterer •Planlegging • Holde studiestedet løpende orientert om planer og årsak til eventuelle avvik fra disse Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

13 Ole Einar om hvorfor han flyttet til Trondheim  Skiskytteranlegg på høyt nivå  Skytebane rett ved bolig  Myr-terreng perfekt for å unngå skader  Skiløyper som ble preppa hver dag  Lokalt miljø i skiskyting og langrenn  Kort veg til flyplass  Det eneste som manglet var et skikkelig rulleski-anlegg • Dro til Meråker for bestemte økter  ”En av de beste plassene jeg har bodd som idrettsutøver” Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

14 Emil om hva som er bra med Lillehammer  Anlegg og treningsmuligheter på topp-nivå for alle typer trening  Snø tidlig på høsten til langt ut på våren (Kunstsnø)  Forutsigbarhet; godt oppkjørte løyper  Skytebanen alltid klargjort. Kan bruke tiden på å trene. Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

15 Idrettslige forutsetninger 1.Anlegg av høy kvalitet ”utenfor stuedøra” 2.Tilrettelegging • NB! Det må være lettvindt å trene • Kunstsnøanlegg • Løypekjøring • Asfaltering(!) 3.Lokalt treningsmiljø Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

16 Idé: Utdanningsmegler  Utdanningsansvarlig knyttet til idrettsmiljøet • Informere toppidrettsutøvere om mulighetene i Trondheim • Rådgiver for valg av studium/fagkombinasjon • Være en mellom-mann mot studiestedet før studiestart og gjennom hele studiet Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold

17 Idé for Trondheim; fokus på tilrettelegging av tunge studier  Trondheim har tunge utdannings-institusjoner  Kan få en unik posisjon for tilrettelegging for toppidrettsutøvere som vil studere på høyt nivå: • Medisin • Gløshaugen - gamle NTH • Universitets-studier  Være fokusert på det Trondheim kan best; • Skiidrett • Fotball Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10 ©Halvard Hanevold


Laste ned ppt "Hva er viktig for idrettsutøveren når bosted og utdanning velges? v/Halvard Hanevold Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google