© Synovate 2011 0 Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
1 Leserundersøkelse 2012 Evaluering av Politiforum Juni 2012 Utarbeidet for Politiets Fellesforbund.
Lesbarhet på pakninger/rutetabeller og offentlige skjemaer
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Litt mer om PRIMTALL.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Andel av befolkningen som kjøper bøker. 1 Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen 81%
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Resultater Kundesenter
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Digitale læremidler i den videregående skolen Utarbeidet for: Den Norske Forleggerforening, Utdanningsforbundet, Elevorganisasjonen og NFF. Utarbeidet.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Innhold Prosjektinformasjon 2 Sammendrag 4
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
Høye lederambisjoner blant Econas medlemmer Econa Arbeidsmarkedsbarometer Ønske om å bli leder i fremtiden % %
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Utskrift av presentasjonen:

© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011

© Synovate Innhold •Prosjektinformasjon 2 •Sammendrag 4 •Resultater Museumsnytt -Lesing og bruk 7 -Redaksjonelt 14 -Diverse 21 •Bakgrunnsdata 26 •Vedlegg 30

Prosjekt- informasjon

© Synovate Prosjektinformasjon Formål Museumsnytt er landets landets eneste fagblad i museumssektoren, med fokus på museer og kulturpolitikk. Bladet er redaksjonelt uavhengig og går ut til abonnenter og alle medlemsinstitusjoner og personlige medlemmer av Norges museumsforbund. Synovate har i samarbeid med Museumsforbundet og Museumsnytt gjennomført en leserundersøkelse for å hente tilbakemeldinger fra målgruppen. Formålet med en slik undersøkelse er i hovedsak å se hvordan målgruppen vurderer Museumsnytt. Målgruppe/ utvalg Undersøkelsen er gjennomført blant medlemmer av Norges museumsforbund samt registrerte abonnenter av Museumsnytt, og består av personer som jobber innenfor ulike deler av bransjen. Metode/ gjennomføring Basert på medlems- og abonnentlister er det gjennomført en webundersøkelse mot målgruppen. I alt er det gjennomført 179 intervju i perioden 24. mars – 4.april Resultatene er gjengitt i prosent. Ansvarlig kontaktperson Seniorkonsulent Kathrine Andersen og konsulent Bente Håvimb har vært hovedansvarlig for undersøkelsen hos Synovate.

Sammendrag

© Synovate Sammendrag - Museumsnytt •Vi ser høy lojalitet til Museumsnytt ved at 7 av 10 har lest alle de 5 siste utgavene av bladet. Tidsskriftet leses i snitt i 37 minutter og viser at mottakerne finner interessant stoff og tar seg tid til å bla i tidsskriftet. De fleste leser utvalgte artikler eller det meste av stoffet på denne tiden. •85% leser i en utgave av Museumsnytt flere ganger, og over halvparten tar vare på bladet i mer enn 6 måneder. Dette gir både redaksjonelt stoff og annonser lang levetid i Museumsnytt. Nær halvparten deler også tidsskriftet med 1 eller flere personer, noe som bidrar til å øke leserkretsen til bladet. I snitt leses bladet av 2,2 personer. •Fagartikler og reportasjer samt nyheter er mest interessant for leserne av Museumsnytt. Leserne gir også sterkt uttrykk for at de ønsker å lese mer av dette. Resultatene tyder på at leserne er godt fornøyde med de artiklene og reportasjene de finner i Museumsnytt i dag, og gir signaler om hvilke områder man bør satse på også i fremtiden. •Museumsnytt oppfattes som seriøst, relevant og pålitelig og er tydelig en god kilde for å holde seg oppdatert i bransjen. Kun 23% mener likevel at Museumsnytt er med på å sette dagsorden. Siden dette er en uttrykt målsetning med bladet kan det være et område å jobbe videre med fremover.

© Synovate Sammendrag - Museumsnytt •Rundt halvparten av leserne ser Museumsnytt som uavhengig. Den andre halvparten knytter i stor grad Museumsnytt til Museumsforbundet. •64 % av leserne finner ofte eller av og til annonser som de kan ha nytte av privat eller i jobbsammenheng i Museumsnytt. Dette viser at annonsene treffer målgruppen godt. I tillegg svarer også nær 6 av 10, de fleste ledere, at de i stor eller meget stor grad har beslutningsmyndighet i sin bedrift. Dette er positivt med tanke på muligheten for overføring av kjøpsintensjon til faktisk handling blant leserne. •65% av leserne kjenner til museumsnytt.no. Noen færre er klar over at Museumsnytt er aktiv på hhv. Facebook og Twitter, men blant de yngre leserne er andelen noe høyere. •Totalt sett er 8 av 10 meget eller ganske fornøyde med Museumsnytt. Dette er svært positive resultater.

Resultater •Museumsnytt Lesing og bruk av tidsskriftet

© Synovate av 10 har lest alle de siste 5 utgavene av Museumsnytt Spm: Museumsnytt er et kulturtidsskrift med fokus på museer og kulturpolitikk. Tidsskriftet kommer ut 5 ganger i året. Hvor mange av de siste 5 papirutgavene har du lest eller tittet i? • Dette viser høy leserlojalitet blant mottakerne av Museumsnytt. • Medlemskap i Museumsforbundet ser ut til å trigge til økt lesing av Museumsnytt. Hele 86% av medlemmene har lest alle de 5 siste utgavene. • Leserlojaliteten er høyest blant personer over 45 år. Base: Museumsnytt, N=179

© Synovate av 3 leser det meste av stoffet i Museumsnytt Spm: Hvordan vil du beskrive din lesing av Museumsnytt? • 83% leser utvalgte artikler eller det meste av stoffet. Dette viser at nær alle finner stoff de ønsker å lese i Museumsnytt. Dette er meget positivt! Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate Museumsnytt leses i snitt i 35 minutter Spm: Omtrent hvor lang tid bruker du vanligvis på å lese et nummer av Museumsnytt? • Dette er gode resultater og viser at leserne finner interessant stoff og tar seg tid til å bla i tidsskriftet. • Kvinner og personer over 45 år bruker lengst tid på å lese Museumsnytt (37 minutter). Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate % leser i en enkelt utgave av Museumsnytt mer enn en gang Spm: Omtrent hvor mange ganger tar du frem et nummer av Museumsnytt før du anser deg som ferdig med det? • I snitt leser man i bladet 3 ganger. Dette tyder på at Museumsnytt har informasjon som er verdifull over tid. Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate Over halvparten tar vare på Museumsnytt i mer enn 6 måneder Spm: Omtrent hvor lenge tar du vare på Museumsnytt etter at du har lest fagtidsskriftet? • Det faktum at hele 55% tar vare på bladet i mer enn 6 mnd bekrefter igjen at stoffområdene i Museumsnytt har lang levetid i bransjen. • Flest ledere tar vare på bladet over tid. Det kan tenkes at bladet benyttes som oppslagsverk og referansegrunnlag i jobbsammenheng. Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate Museumsnytt deles gjerne med andre Spm: I tillegg til deg selv, omtrent hvor mange andre leser samme eksemplar av Museumsnytt? • Nær halvparten deler tidsskriftet med en eller flere personer, og i snitt leses tidsskriftet av 2,2 personer. • Det er ledere som i størst grad deler Museumsnytt. 6 av 10 på dette stillingsnivået deler bladet med en eller flere, trolig sine ansatte. Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

Resultater •Museumsnytt Redaksjonelt

© Synovate Fagartikler og reportasjer samt nyheter er mest interessant for leserne av Museumsnytt Spm: Hvor interessert er du i å lese om følgende tema i Museumsnytt? • Det er stor enighet om hvilke områder som er mest interessante, men vi ser gjennomgående at museumsansatte er noe mer interessert i de ulike temaene enn offentlig ansatte. Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate Enighet i påstander om Museumsnytt Spm: Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander? Museumsnytt… Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate Museumsnytt sees som et seriøst og relevant tiddskrift blant leserne Spm: Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander? Museumsnytt… Andel ”helt” eller ”delvis enig” Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate Museumsnytt oppfattes i stor grad som knyttet til Museumsforbundet Spm: Du svarte at du ikke oppfatter Museumsnytt som uavhengig. Hvilke av følgende aktører mener du Museumsnytt i større eller mindre grad er knyttet til? • 6 av 10 linker Museumsnytt til Museumsforbundet, uavhengig av fagområde, stilling og andre bakgrunnsfaktorer. Base: Oppfatter ikke Museumsnytt som uavhengig, N=93

© Synovate Leserne ønsker å lese flere fagartikler og reportasjer samt nyheter Spm: Ønsker du mer eller mindre av følgende i Museumsnytt, eller er du fornøyd som det er i dag med: • Svært få ønsker mindre av dette, noe som tyder på at leserne er godt fornøyde med artiklene og reportasjene de finner i Museumsnytt i dag. • Korte fagartikler er ønskelig uavhengig av kjønn og alder. Ser vi på de mer dyptpløyende artiklene er det flere blant de yngre (under 45 år) som ønsker mer av dette (58%). Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate av 10 er meget eller ganske fornøyde med Museumsnytt Spm: Alt i alt, hvor fornøyd er du med Museumsnytt? • Tilfredsheten er svært høy på tvers av kjønn, alder og landsdel. Kvinner (25%) uttrykker i noe større grad enn menn (10%) at det er meget fornøyde. • Det er meget positivt å se at det er så godt som ingen som er misfornøyde med Museumsnytt! • En målsetning kan være å få de som svarer ”verken eller” over på ganske eller meget fornøyd. Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

Resultater •Museumsnytt Diverse

© Synovate % av leserne finner ofte eller av og til nyttige annonser i Museumsnytt Spm: Hender det at du finner annonser i Museumsnytt som du kan ha nytte av, privat eller i jobbsammenheng? • Personer under 45 år finner oftest nyttige annonser. Dette knyttes ikke tydelig til stilling, men kan kanskje henge sammen med at denne aldersgruppen befinner seg i fase i livet hvor man ønsker å foreta flere investeringer. Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate % har i stor eller meget stor grad beslutningsmyndighet ved innkjøp i sin bedrift Spm: I hvilken grad har du beslutningsmyndighet ved innkjøp av varer og tjenester i din bedrift? • Flest menn (35%) og personer over 45 år (34%) har i meget stor grad beslutningsmyndighet. Mye av dette kan nok forklares ved at flertallet av lederne befinner seg blant disse. 6 av 10 ledere har totalt sett beslutningsmyndighet i meget stor grad. Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate % kjenner til nettsidene til Museumsnytt Spm: I hvilke kanaler kjenner du til at Museumsnytt er aktiv? • Nær 3 av 10 kjenner også til at Museumsnytt er aktiv på Facebook, mens kun et fåtall er klar over tilstedeværelsen på Twitter. • Kjennskapen til Facebook og Twitter er høyest blant personer under 45 år (42%/ 16%), og det er flere kvinner (37%) enn menn (17%) som er klar over at Museumsnytt er aktiv på Facebook. Base: Lest minst ett av de siste 5 utgavene av Museumsnytt, N=173

© Synovate Tilfredshet med innhold fra Museumsnytt Spm: Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med innholdet fra Museumsnytt i følgende kanaler? • Leserne er mest fornøyde med Museumsnytt sitt innhold på museumsnytt.no. • ”Vet ikke” andelen viser at kjennskapen trolig er lavere i de andre to kanalene. Base: Kjenner til Museumsnytt.no, N= 114, Kjenner til Facebook, N=48, Kjenner til Twitter, N=16

Bakgrunnsdata

© Synovate Bakgrunnsdata Base: Alle, N=179

© Synovate Bakgrunnsdata – Stilling og ansettelse Base: Alle, N=179

© Synovate Bakgrunnsdata – Departement og område Base: Alle, N=179

Vedlegg •Feilmarginer

© Synovate Feilmarginer Eksempel. Man har stilt et spørsmål med to svaralternativer: ”Ja” og ”nei”. I tabellen finner vi at 20% har svart ”ja” på spørsmålet, mens 80% har svart ”nei”. Er undersøkelsen basert på et utvalg på intervju, vil feilmarginen i dette tilfellet være +/- 2,5 prosentpoeng. I praksis vil dette si at det reelle ”ja”-svar i populasjonen vil (med 95% sikkerhet) ligge et sted mellom 17,5% og 22,5%. Alle resultater som presenteres i denne rapporten er beheftet med en viss statistisk usikkerhet som skyldes at vi har kun observert et utvalg av enheter, og ikke hele populasjonen. Denne usikkerheten kan imidlertid beregnes. Generelt i denne undersøkelsen gjelder at tall i tallkolonnen er beheftet med en feilmargin på rundt +/ prosentpoeng. Feilmarginene for tall i undergrupper er større.

© Synovate Takk for oppmerksomheten Our curiosity is all yours!