RAFT 12.03.10 Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Statped i omstilling Jan Erik:
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Fra ord til liv August 2012.
Foreldremøte om videregående skole
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Christina Ødegård sin lærlings tid
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Hvordan jobbe godt med IA!
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Arbeid med bistand Rapportering.
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Samhandling leder/verneombud
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
SMÅ BARN MED HØRSELSTAP Nordnorsk fagnettverk hørsel,
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Psykologer i kommunene
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Idrettsrådets ansvar og rolle
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Arbeidsrettede virkemidler
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
utfordringer i en ny region
Utskrift av presentasjonen:

RAFT 12.03.10 Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag

Hvem er vi? Leif Foss Marianne Simensen Utdannet sosionom Har de siste årene jobbet ved Møller som miljøterapeut. Har holdt mange foredrag om hørselshemming de siste årene til foreldre Brenner for denne gruppen, vil at alle døve/hørselshemmede skal lykkes Marianne Simensen Prosjektleder Prosjekt Hørsel NAV Sør-Trøndelag Tilretteleggingsgarantien

Bakgrunn for prosjektet Trondheim har mange gode tilbud til døve, mange mener Trondheim er døvehovedstaden i Norge Mangler et godt tilbud i kontakt med NAV Viktig å kunne få informasjon på sitt eget språk, tegnspråk Viktig å kunne forstå døves historie, sosial identitet Mange utfordringer i møtet med arbeidsliv Dette var utfordringer NAV erfarte gjennom prosjekt tilretteleggingsgarantien i 2007.

Mål NAV Lerkendal skal kunne ta i mot hørselshemmede på lik linje som hørende, og forhåpentligvis vil dette føre til en kortere vei til arbeid Øke kompetansen internt, hva trenger vi av kompetanse for å møte hørselshemmede på en god måte Bedre samhandlingen internt i NAV Bedre samhandling med og tilgjengeligheten for bruker

Hvem er involvert i prosjektet Samarbeid mellom mange: NAV HiST Møller Rådgivningstjenesten for døve og døvblinde Signo Midt-Norge Hørselshemmedes landsforening Trondheim døveforening LSHDB (Landsforbundet for kombinert syns- og hørselshemmede/døvblinde)

Spørsmål til dere tolkestudenter: Du er ansatt på tolketjenesten, og et av dagens oppdrag er å tolke for en bruker på et NAV-kontor. Under samtalen ser/”hører” du som tolk flere ting som ikke stemmer. Brukeren bare sitter og nikker og sier ja til det veilederen på NAV sier. Ville du som tolk ta tatt opp ting du ser, men som ikke kommer frem under samtalen med veilederen i etterkant av samtalen? Det gjelder også det du har erfart med brukeren i en annen sammenheng, men som det er tydelig at veilederen ikke vet som har betydning for saken.

Leif sitt svar: Er du ansatt på tolketjenesten, er du også NAV-ansatt. Altså vi er kollegaer. For brukerens beste er det viktig at informasjon kan utveksles. Men hvordan få en god ”rutine” på dette? Ikke alt veilederen trenger å få vite, kun det som er relevant.

Leif sine arbeidsoppgaver Pr i dag har man fokus på brukere som tilhører NAV Lerkendal Hovedsakelig rettet mot de som skal ha jobb, også etter at man har fått jobb Åpen for å kunne hjelpe i andre saker også, for eksempel oppfølgning (sykmeldte over en lengre periode) Har ikke saksansvar foreløpig, kun med som veileder både for bruker og saksbehandler (slik lærer saksbehandlerne noe) Åpen for å hjelpe til i saker som tilhører andre NAV kontor, mulig å henvende seg til Lerkendal hvis man ønsker det.

Veiledning av både bruker, informasjon til arbeidsgiver Jobber for å øke kunnskapen om hørselshemmede til mine kollegaer, gjennom forelesning. Også så vidt kommet igang med tegnspråkkurs for mine kollegaer. Utvikling av studier på HiST, 15 studiepoeng, skal bidra til å øke kunnskapen om hørsel. Et tilbud til alle NAV ansatte i landet. Ønsker man kontakt med NAV på sitt eget språk, er det bare å ta kontakt med meg Etablere gode kontakter, skape forståelse for hva hørselstap innebærer Forebyggende arbeid, satser på å nå ungdommene tidlig, dette for å hindre et langt AAP-løp (attføring)

Hjelper til med søknadsskriving Hjelper til med søknadsskriving. Jeg kan bistå under intervju hvis man ønsker det. Oppfølgning også etter at et arbeidsforhold har startet, hvor ofte og hvor lenge avhenger av behovet Informere om mulige løsninger på tilrettelegging, her kan også Hjelpemiddelsentralen bistå.

Spesielle utfordringer knyttet til Leifs rolle: Kjenner mange og noen vil kanskje velge å beholde sin opprinnelige veileder på NAV lokalt? Leif har absolutt taushetsplikt på lik linje som andre i NAV Skille mellom jobb og privat Ønsker at alle døve skal komme, men nok tid og ressurser til å følge opp alle?

Hva gjør NAV Lerkendal for døve? Det er etablert bildetelefon for tolking på NAV Lerkendal Ansatt en veileder med tegnspråk, Leif Foss Styrker kompetansen til samtlige ansatte på Lerkendal Kanskje ansette flere tegnspråklige? NAV Lerkendal ønsker å jobbe tett med både eksterne og interne som jobber på hørselområdet. Begynner å få et godt samarbeid med flere.

HUSK: Dette er bare et prosjekt, skal vi lykkes er vi avhengig av at dere benytter dere av tilbudet

Hva ønsker vi å oppnå? Kortere saksbehandligstid Servicenivået skal øke, lettere tilgang Kortere vei til arbeid Mer kompetanse på hørselsområdet

Spørsmål? ☺

Vi kan kontaktes på: Leif.Foss@nav.no Sms: 48 26 11 67 Marianne.Simensen@nav.no Sms: 98 04 14 11 TAKK FOR OSS