Attraktiv for arbeidsmarkedet!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Jobbsøking.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Del 2: Personlig økonomi.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Veien mot arbeidslivet
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Mestring og forebygging av depresjon
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Kapittel 5 oppgave a) Fra presens til preteritum 
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
- roller og forventinger
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Rettigheter og plikter i arbeidslivet
Del 2: Personlig økonomi.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Sosiale medier og kriseinformasjon. «.. en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltakelse i sosiale nettverk, samarbeid.
Studieveilederens verktøykasse
VELKOMMEN Karriereveiledning på LAV Vitnemål Samordna opptak Eksamen
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
1 Kombinasjonen toppidrett og utdanning ved NTNU Jan Erik Tangen, NTNU Studentservice Miniseminar_Tr.lag_som_toppidr.reg._
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Drop-In metoden i skolen
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Velkommen til foreldremøte.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Diskriminerings lovgivningen
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Arbeidsrettede virkemidler
Utskrift av presentasjonen:

Attraktiv for arbeidsmarkedet! Hvordan bli Attraktiv for arbeidsmarkedet!

Telenor Open Mind http://youtu.be/j5BO4rJ_jf0

Attraktiv for arbeidsmarkedet NTNU Karrieretjenesten Kartlegg deg selv Kartlegg arbeidsmarkedet Nettverksbygging Jobbintervjuet Karrieretjenesten før, under og etter studiet

NTNU Karrieretjenesten Seksjon for studentservice Karrieretjenesten Tilrettelegging ForVei Mestringsveiledning «Skranken» «Skranken» Kurs Veiledning: studievalg samtale om motivasjon og studieteknikk karriereveiledning tilrettelegging av eksamen og studier tilrettelegging for toppidrettsutøvere

NTNU Karrieretjenesten Kurs/ presentasjoner 1. Jobbsøkerkurs 2. Intervjuteknikk 3. Internasjonalt jobbsøkerkurs Individuell veiledning 1. Kompetansekartlegging 2. Karrierevalg 3. CV-skriving 4. Søkerbrevskriving 5. Intervjuforberedelser Toppidrett Traineedagen Næringsliv Hvordan søke jobb Overgangen mellom studier og jobb Bevisstgjøring av egen kompetanse Jobbsøkerprosessen Søknad, CV og intervju Arbeidsmarkedet 4 personer; i overkant av 2 heltidsstillinger; 20 000 studenter Toppidrett: 130 studenter Om næringsliv: innfallsport for arbeidsgivere; samarbeidsprosjekter – hovedsakelig rekruttering.

Karrieretjenesten – Før, under og etter studiet Hva kan jeg bli? Alt 1. Her er lista over de arbeidsgiverne vi tenker passer for en med din utdanning Alt 2. Hvordan kartlegge? Spørre og grave: Hva kan egentlig en religionsviter noe om? Kan du gi eks. på hvordan du har utviklet og tatt i bruk en kritisk vurderingsevne? Hva tror du den kan brukes til i en jobb? Innen historie; hvilke områder har du spesielt gode kunnskaper? Hva vil du si kjennetegner deg som person? Hva er dine sterkeste sider? Kan du beskrive hvordan du håndterer kunder slik at de blir fornøyde? Gjerne mer hensiktsmessig og interessant å snakke om arbeidsoppgaver enn arbeidsgivere. En prosess der du blir klar over hvem du er og hva du kan og vil, er det beste utgangspunktet for å finne ut hvor du kan bruke dette. Prosess Hva vil jeg jobbe med?

Orientering: Hvor er jeg – hvor skal jeg?

Kompetanse 2020-undersøkelsen (UIB) undersøker også hvordan arbeidsgivere vektlegger kvalifikasjonene til en arbeidssøker. Det viser seg at arbeidsgiverne oppgir typiske akademiske verdier, som arbeidssøkerens evne til å tilegne seg ny kunnskap og kapasiteten til selvstendig og kritisk tenkning som de viktigste kriteriene for ansettelse. Arbeidsgiverne oppgir at faglig spisskompetanse eller metodiske ferdigheter er mindre viktig. –Arbeidsgiverne setter mest pris på såkalte «transferable skills», som er moteord for allmenngyldige ferdigheter.

Hvor er alle jobbene?

Du finner kun 1/3 av jobbene via jobbdatabaser, du må aktivt finne resten. LinkedIn, Bridge NTNU, NTNU Alumni er kun et verktøy som gjør nettverksbygging enklere, og det skal fortsatt gjøres. Sosiale medier tilrettelegger bare for dialog og erstatter ikke relasjoner. Pleie og bruk av nettverk er fremdeles undervurdert.

Nettverk og relasjoner – For de som trenger deg og din kompetanse, er det et problem at de ikke finner deg. – Du er ikke et problem når du ber om hjelp fra nettverket ditt. Alle du involverer vil føle seg beæret og «litt viktige». – Du er ikke til bry for andre, andre trenger også et nettverk – og vet det. – Du vil som regel bli overrasket over hvor «pent» ditt nettverk vil omtale deg.

Tenk langsiktig – for sent å bygge nettverk når du trenger en jobb

Kartlegg arbeidsmarkedet! Arbeidsmiljøloven og Diskrimineringsloven legger føringer for store deler av ansettelsesprosessen. Det er ikke lov å innhente andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de faktiske arbeidsoppgavene. Finn.no (28.10.13): Forskningsrådet, Skatteetaten, Statens Vegvesen, Spesialenheten for politisaker, Direktoratet for økonomistyring, Domstoladministrasjonen, Medietilsynet, Utdanningsdirektoratet, Statped, Norges vassdrags- og energidirektorat, Departementenes servicesenter, Telenor

Det vanskelige jobbintervjuet Hvorfor var du arbeidsledig så lenge? Hvordan er helsen din? Hvorfor har du bestemt deg for å skifte karriere? Trenger du noen form for tilrettelegging for å kunne gjøre de aktuelle arbeidsoppgavene på en forventet god måte? Hvorfor har du ikke jobbet det siste året?

«Disclosure» Arbeidsgivers utgangspunkt: Ønsker å redusere usikkerhet i ansettelsesprosesser. Ønsker mest mulig informasjon Disclosure: informere arbeidsgiver om din funksjonsnedsettelse. Forståelse for hverandres utgangspunkt.

Arbeidssøkers utgangspunkt: Usikkerhet omkring egen arbeidsevne. Overvurderer eller undervurderer egne begrensninger. Når/ hva/ hvor mye skal en si om sin situasjon? Hva blir konsekvensene av å fortelle?

Synlig funksjonsnedsettelse: La det tale for seg selv, eller fortelle hva dette betyr i praksis for deg? Usynlig funksjonsnedsettelse: Opplyse diagnose eller fortelle hvordan dette påvirker din situasjon? Arbeidsgiver sitter med «makta» – mest farbare strategi er å gi mer informasjon? Avslutning: Velger en å opplyse, så gi relevant og spesifikk informasjon: «Jeg bruker Lingdys fordi jeg har dysleksi. Det gjør at jeg kan produsere skriftlige arbeider med god grammatikk og ortografi».

Fordeler ved «disclosure»: Arbeidsgiver holder riktig fokus under jobbintervjuet Du holder riktig fokus under jobbintervjuet Åpner for tilrettelegging Dekker arbeidsgivers informasjonsbehov – og overfører noe av «makta» til deg  1. Venter en til intervjuet kan overraskelsen hos arbeidsgiver avstedkomme irrelevante spørsmål og feil fokus under intervjuet 2. Konsekvensen av å ikke fortelle kan gjøre deg ukonsentrert under intervjuet. Intervjuers magefølelse av at ikke alt er kommet på bordet gjør at du ikke får jobben 3. Tilrettelegging både mht hjelpemidler, arbeidsoppgaver, arbeidstid og arbeidssted 4. Fordi: Oppstår det et informasjonstomrom, åpner det for tolkninger fra arbeidsgiver – gjerne feiltolkninger. Det er til din fordel at du får gitt relevant og riktig informasjon om din situasjon. Hva må til: øve, øve, øve. Hvem kan hjelpe: interesseorganisajoner, NAV, NTNU Studentservice

«Du må selge de bæra du har…» - Petter Anker Stordalen

Ta utfordringen! http://www.youtube.com/watch?v=wh7R-eVFIWQ

Ta gjerne kontakt med Karrieretjenesten: Før , under eller etter studiene! Lykke til med jobbsøkingen!