Stordriftsfordeler – til fordel for hvem? KS-Bedrift Scandic Oslo Airport 17. feb.2011 Terje Kili Fagdirektør, offentlige tjenester.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Del 2: Personlig økonomi.
Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Hvorfor mister vi gjester?
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Omstilling uten nedbemanning
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
”Tilgjengelighet for alle”
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Kommunereform for vekst
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Bosetting Nina Gran.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
3 Jeg og mitt.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
NORGE – VERDENS LIKESTE LAND? Velferdskonferansen, 21.mai 2012.
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Psykologer i kommunene
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Utskrift av presentasjonen:

Stordriftsfordeler – til fordel for hvem? KS-Bedrift Scandic Oslo Airport 17. feb.2011 Terje Kili Fagdirektør, offentlige tjenester

forbrukerportalen.no Forbrukerrådets visjon: ”Vi gir forbrukeren makt og mulighet til å gjøre gode valg” Forbrukerrettigheter: •Retten til informasjon •Retten til å velge •Retten til trygge og sunne produkter/tjenester •Retten til å bli hørt •Alle forbrukere har rett på å få dekket sine grunnleggende behov

forbrukerportalen.no Når 4,6 millioner forbrukere gjennom besøkende på hjemmesiden besøkende på finansportalen.no forbrukere får årlig råd og støtte på telefonen forbrukere får råd og støtte på klager behandles årlig i nemnder opptredener i media besøker oss årlig formelle klager årlig til FTU 130 ansatte 10 regionkontor Oslo Sarpsborg Skien Gjøvik Kristiansand Stavanger Bergen Trondheim Bodø Tromsø

forbrukerportalen.no Ny strategi fra 2010 •Skiller mellom service og politikk •Seks politiske fokusområder: –Finans, Bolig, Samferdsel, Digital fremtid, Mat og handel og Offentlige Tjenester

Strømpriser skaper frustrasjon forbrukerportalen.no

Prisutvikling elektrisk kraft

Utvikling i nettleien – gjennomsnitt forbrukerportalen.no

EU: Tjenester av allmenn interesser (2004) •”Begrebet tjenesteydelser af almen økonomisk interesse dækker således navnlig visse ydelser, der leveres af de store netværksindustrier som transport, postvæsen, energi og kommunikation. Men udtrykket dækker ligeledes alle andre økonomiske aktiviteter, der er underlagt offentlige tjenesteforpligtelser.” •”Udtrykket "offentlige tjenesteforpligtelser" anvendes i denne hvidbog. Det henviser til specifikke krav, som de offentlige myndigheder pålægger tjenesteudbyderen for at sikre, at bestemte målsætninger af almen interesse opfyldes, f.eks. inden for luft-, bane- og vejtransport samt energi” •”...give de fattige adgang til moderne tjenesteydelser til overkommelige priser.”

”Kraft- og gassmarkedene i Europa gjennomgår radikale endringer. Økt konkurranse og omfattende strukturendringer påvirker betingelsene for verdiskaping i energisektoren og utviklingen av de norske energiselskapene, som hovedsakelig er offentlig eid. Samtidig øker kravene til eierne, ikke minst når det gjelder strategisk handlekraft i forbindelse med nødvendige strukturelle endringer for å tilpasse selskapene til de nye markedsforholdene. Utviklingen av sterke norske energiselskaper krever at eierne vurderer endringer i selskapsstrukturene og at selskapene delprivatiseres samtidig med at målsettingene med eierskapet klargjøres og eierkompetansen styrkes.” ECON, Rapport 21/2000 Energisektoren ved et veiskille Energisektorens utfordring…

Hvorfor fusjonere?

Lykkes fusjoner? – Når man sine mål? ”Mindre enn halvparten av fusjoner og oppkjøp (M&A) gir uttelling som forventet”.. –Planleggingen er ikke strategisk, men opportunistisk eller følelsesbetont –Gjennomføringen skjer i stort tempo, uten tilstrekkelig due dilligence –Planleggingen av kulturell og operasjonell integrasjon er utilstrekkelig, implementeringen er dårlig styrt –Suksess evalueringsmål er ikke definert, slik at resultatene ikke er målbare

Hva skjer i Midt-Norge? (TrønderEnergi + Trondheim Energi) •Det ble sagt at en fusjon ville gi øre billigere nettleie for grisgrendte kommuner, og 1-2 øre påslag i nettleien i Trondheim og sentrale strøk.. •Resultatet for husstander i Trondheim & Klæbu: 4,25 øre – ”og selskapet forventer heller ingen ytterligere effektivisering” •”Vi beklager hvis de føler seg lurt, men vi må huske at det bare dreier seg om noen hundre kroner. Økningen i strømprisen er tross alt på et helt annet nivå”. –(Kommunikasjonssjef i TrønderEnergi Ole Jørgen Frostad, Adressa )

Synergi var et motiv… ”- Detter den [nettleien] ned senere? -Det vi har sagt er at vi skal klare å holde den på dette nivået, pluss prisstigning, gitt at det ikke skjer noe spesielt. -Er det ikke mulig synergieffekter etter fusjonen? -Det er litt tidlig å si. Vi har allerede tatt ut noe, men intensjonen er at nettleien skal ligge på dette nivået, sier Frostad.”

Eierskap… •Har eierne gjort jobben sin? •Vet de hvorfor og hva de har gjort? •Hvilke interesser var det de ivaretok? •Og vet de det? •Og visste de hvem som skulle betale?