Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Læringsstøttesenter - kurs
16 Repeter for å huske og forstå
Bokanmeldelser..
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Å skrive en sakpreget tekst
Historiefaget i skolen
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Framtida nå - les og forstå!
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Cafédialog – elevmedvirkning
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Strategier og kompetanse
Mandag 8. November Powerpoint..
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Essay er en skriftlig sjanger.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Foreldre som gode leseveiledere
Resonnerende tekst.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Grunnleggende pedagogikk,
Cafédialog – elevmedvirkning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Dysleksi foredrag i Halden : ved Espen Schønfeldt
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
RAPPORT saklig og informativ
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Kunsten å lære Kunsten å skrive Veien til motivasjon og viljestyrke Skrive og læringsstrategier Espen Schønfeldt UIA 2016.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Skrive og læringsstrategier Hva er lærevansker ? Kunsten å lære? Kunsten å skrive? Ved Espen Braathen Schønfeldt.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Roller og forventninger
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt Hva er lese og lese og skrivevansker Pedagogisk feilsøkning Kunsten å lære Kunsten å utrykke seg skriftlig

Hva er lese og skrivevansker Hvem har lese og skrivevansker 23% av befolkningen har lesevansker All 2005 Andelen er høyere på yrkesfag

Pedagogisk feilsøkning Årsaker til svake karakter Eleven kan ikke faget Eleven misforstår oppgaven Elever husker det han har lært Eleven har problemer med å utrykke seg skriftlig Eleven er stresset og får hjerneteppe Jeg vil gi en enkel metode som viser hvordan en vinne over utfordringene til eksamen

Kunsten å lære Forkunnskaper ganger ny kunnskap = Læring Jo mer en kan om et emne før en lærer noe nytt jo lettere er det å tilegne seg ny kunnskaper Elevene kan ofte mer enn de selv er klar over det er derfor viktig å aktivere forkunnskapene Oversikt detaljer oversikt Å kunne et fag handler om å ha oversikten over faget Mange elever og særlige teorisvake elever sliter med å gå fra detaljer og undervisningen til selv og få oversikten Det er derfor viktig å gi elevene oversikten som vil gjøre det lettere å forstå faget og plassere detaljene

Hvordan aktivere elevenes forkunnskaper Mange ganger når elever introduseres for et nytt tema eller åpner en lærerbok tenker de feilaktig at dette kan de ingen ting om i fra før av Selv skoleflinke jusstudenter kan bruke tid på å pugge at en avtale skal holdes til tross for at de vet det i fra før av men glemmer det når de åpner boken En effektiv måte å aktivere elevens skjulte forkunnskaper igjennom å skape assosiasjoner En måte å skape assosiasjoner på er å få elevene til å stille spørsmål til læreren

Snu klassen på hodet Få elevene til å stille spørsmål til deg Hvorfor: Det er langt lettere for elevene å stille spørsmål til deg enn det er å få elevene til å svare på dine spørsmål Det er langt lettere for deg å gi positive tilbakemeldinger på gode spørsmål enn ved feil svar Når elevene stiller spørsmål vil de selv også ofte finne ut hva de faktisk kan om emnet Når du får klassen til å stille spørsmål til deg blir du ofte bevist dine skjulte kunnskaper

Hvordan få klassen til å stille spørsmål Første gang elevene skal lære seg å stille spørsmål er det lurt å velge et emne som elevene har kunnskaper om så det blir lettere å stille gode spørsmål Del klassen i 7 grupper en gruppe for hvert spørreord. Hva, hvordan, hvorfor, hvilke, hvem. Når, hvor gruppen En fordel å dele inn grupper er at du vil involere hele klassen og det oppleves lettere å svare på vegne av en gruppe en seg selv Etterpå gir du elevene 5 minutter til å stille spørsmål eller så lenge du ser hvor lenge de ulike gruppene er aktive Etter at gruppene er ferdig begynner du alltid med Hva gruppen da det ofte er lettere å finne på flere hva spørsmål en fks hvem spørsmål Skriv alle spørsmålene du får på tavlen og dersom du ser at eleven kan litt til går det ann å utfordre elevene med noen tillegesspørsmål

Oversikt før detaljer Hvorfor er oversikt over faget Det er viktig å ha oversikt før en begynner med detaljer for å få et godt læringsutbytte Det som kjennetegner flinke elever er at de har oversikt over faget Det er lettere å huske faget når en gode og oversiktlige knagger å henge detaljene på Det er lettere å utrykke og disponere sine kunnskaper igjennom skriftspråket når en har oversikt over faget Hvordan Metoden en bruker til å få oversikt over et fag på er den samme som en kan bruke når en skal lære seg å utrykke seg godt skriftlig

Hvordan disponere Prinsipp Det å disponere handler om å organisere informasjonen på en god måte For å lave gode disposisjoner trenger en presise disponeringsverktøy som gjør det lett for eleven å få organisere kunnskapene På ungdomskolen lærte jeg om fisken om innledning, hovedel og avslutning Problemet er at det for skolesvake elever ikke alltid er like lett å vite hva som skal stå i innledningen, hoveddelen eller avslutningen Det blir rot som når eventyrfiguren Karlson på taket sier et tingene skal til venstre og tingene skal til høyrer En bør derfor heller bruke en puttboks eller en verktøytavle som metafor som gjør det enkelt for elevene å putte informasjonen i riktig boks

.