Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Inkludering i skole og fritid
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Utviklingshemmede hos fastlegen
Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Rusmiddelbruk hos pasienter med tidlig bipolar lidelse
Psykiske utfordringer ved MS
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
Helse og sykdomsbegrepet
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Pituitær apopleksi.
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Hvordan påvirker endring i kroppsbilde forløpet av spiseforstyrrelsessymptomer hos innlagte pasienter Marit Danielsen Spesialist i psykiatrisk og psykosomatisk.
RUS – MER ENN BARE ”ØDELAGTE” NARKOMANE OG GAMLE ALKOHOLIKERE
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Et økende problem i skolen?
Presentasjon for formannskapet 20. mars 2013
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Hvordan ivareta resipienten i ventetiden…….
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Forebygging av psykiske lidelser i miljøarbeid
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Affektive lidelser Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Psykiatri i Sykehjem Alderspsykiatri i Helse Vest Mars 2004
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Mulige mestringsfaktorer :
Behandling er teamarbeid !!!!
Barn som pårørende –lovendring
Samarbeid mellom skole og hjem
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Fysisk aktivitet og psykisk helse
100 lure ord å lære.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Forekomst, årsak og forløp - personer med ROP-lidelser
Foreldremøte 8.september trinn
Legens rolle i tverrfaglig samarbeid om pasienter med rusmiddellidelse
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Fakta 10-20% av alle barn i Norge har så store psykiske problemer at det går utover hvordan de fungerer til daglig. 4-7% av dem trenger behandling.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Ambulant team for barn og ungdom
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Ungdomsskoleelever og skolemotivasjon Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Bakgrunn for dette innlegget er rapporten: Øia, T.: Ungdomsskoleelever.
Hvordan skille mellom depresjon og demens (primært Alzheimer) Ole K Grønli Avdelingsoverlege /ph.d. Alderspsykiatrisk avdeling UNN-Tromsø.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Vest-Agder Sentralsykehus Trygghet når du trenger det mest Hjertesvikt hos gamle Diastolisk dysfunksjon er vanlig av Pål Friis.
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
AKUTT KONFUSJON Ass.lege Lill Mensen, Generell Indremedisinsk avdeling, Ullevål sykehus
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Erfaringer med studenter
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Cannabisprogram ungdom
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C) 16 hospitalisert. •A) 90 %, B) 10 % og C) 37 % på skolen året etter. •Studien er kritisert metodisk.

Når kan man bruke makt ? •Ved akutt debut, ikke tidligere vegring, og tro på bedring relativt raskt. •Når man er sikker på at terapeut, foreldre og skole greier å håndtere situasjonen. •Når man ikke vanærer barnet / ungdommen, •Når behandlingsansvarlige er tett på og evaluerer fortløpende.

Hindringer i behandling: •Sekundær gevinst ved fravær. •”Terapivegring” – kommer ikke til klinikken. •Fiendtlige holdninger overfor barnet og psykopatologi hos foreldre. •Tap av skoleferdigheter, mister motivasjon. •Tilbakefall.

Avgrensede mål i tunge saker. •I særlig kroniske saker er full tilbakeføring antakelig til skolen ikke sannsynlig. •Noe skolegang ( eller annen rutine med innhold ) er bedre enn å bare sitte hjemme. •Behandleren må sammen med de andre aktørene drøfte realistiske mål og tiltak •Jo mer man investerer, jo mer skjer, men kanskje ikke alltid integrering !!! •Case eksempel, 3 jenter i egen gruppe.

Forløp

Forløp - barn •25 % med spontan bedring eller at foreldre / skole finner ut av det. •Debut i ungdommen, varighet >2 år, depresjon, og lavt evnenivå = dårligere prognose. •Behandling hjelper, selv om man ikke ”kurerer” tilstanden.

Behandlingseffekt skolevegring Poliklinikk Innlagte •70 % med bedring 6 mnd og 3 år etter behandling.. •Deprimerte dårligere v/ 6 mnd, bedre etter 3 år. •Sosial angst / lærevansker dårligere utkomme. •Lengre/ mer intensiv behandling av sosial angst kan gi bedre utkomme. •44 % fortsatt behandlingstrengen de 10 år etter innleggelse. •43 % friske eller med småproblemer. •God prognose : Debut og behandling i ung alder, normale evner.

Skolevegring - voksen alder •Mange ”normalt” som voksne, men færre sosiale kontakter, og flere lever ennå hos sine foreldre. •30 % tidligere skolevegrere har nevroser og arbeidslivsproblemer. •Mange voksne med angst (spesielt agorafobi) hadde skolevegring som barn.

15 år etter - japanske elever fra spesialskole for skolevegrere •Mange hadde tatt utradisjonelle utdannings- og jobbveier og hatt flere utdannings- og karriereavbrudd enn vanlig. • % greide seg likevel godt i arbeids- og sosialt liv. •Unntak var de med særlig resistent vegring og / eller alvorlig psykiatrisk diagnose.