Høgskolen i Buskerud Konkretisering av prosjekt organisering av administrasjonsfunksjonen 29. november 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Advertisements

Høgskolen i Buskerud Hønefoss Drammen - Fordelen med en mindre høyskole er at du får mye bedre kontakt med foreleserne og medstudentene. På HiBu er det.
Effektiv prosjektplanlegging
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Prosesstyring som styringsverktøy
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Høyskolen i Buskerud Materiell til arbeidsmøte april på Kongsberg Einar Risnes, Context Consulting 27. april 2005.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Internkontroll i kommuner
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL Berit Hakkebo 26. juni 2008.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
«Forbedringsprosess(en)»
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
Malverk intern produktopplæring
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Gode hver for oss, bedre sammen. Status og milepæler.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Faglig Forum – Arbeidsgruppe teknologi Etablering I Faglig Forum 11. desember 2012 ble det avtalt å etablere en arbeidsgruppe for teknologiutvikling i.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Prosjektavslutning og sluttrapport
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Prosjektleder Inger Svendsrud
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Idrettsrådets ansvar og rolle
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
RIS-metoden for prosessforbedring
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Modell for tjenesteforvaltning
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Administrativ organisering -
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Buskerud Konkretisering av prosjekt organisering av administrasjonsfunksjonen 29. november 2006

Premisser som arbeidet bygges på Strategiplanen 2005–2010 Kravene til adm Kravet om kostnadseffektivitet Sak 72/05 ”Faglig organisering” Spesielt evalueringen av adm. som del av denne saken Sak 13/06 ”Fremtidig avdelingsorganisering ved Hibu Sak 40/06 ”Administrativ ordning på høgskolens studiesteder” Sak 41/06 ”Enhetlig ledelse” Lik modell for hele Hibu Dette gjelde spesielt grensesnittet til og organiseringen av studiestedsadministrasjonene

Forslag til mandat (versjon 061106) Utarbeide forslag til organisering av HS: Med organisering forstår vi: beskrivelse av ansvar, roller og myndighet, rapportering og kommunikasjonsveier, samt hvordan samhandlingen med studiestedsadm skal fungere i praksis. Forslaget skal ivareta ønsket om en omstillingsdyktig og kostnadseffektiv organisasjon som yter best mulige tjenester og service til studenter, ansatte, kunder og omverden Forslaget skal vise hvordan samhandling og kommunikasjon mellom HS og fagavdelingene kan bli effektiv og tilfredsstillende for studenter, ansatte, kunder og omverdenen. Forslaget skal tydeliggjøre: Kriterier for hensiktsmessig organisering av HS Oversikt over de mest kritiske leveransene for HS og studiestedsadministrasjonene Oversikt over forutsigbare leveranser som gjentar seg for hele Hibu (ett Årshjul) SWOT av dagens ordning (både HS og studiested) Hvordan samhandlingen skal være mellom HS og linjen når beslutninger skal settes ut i livet (implementering). Konkret organisasjonskart med tilhørende ansvar, myndighet og rapporteringslinjer. Hvordan en kan få til en felles administrativ kultur på Hibu Enkle kjøreregler for god kommunikasjon Enkelt system for rapportering som understøtter den nye organisasjonen Delleveranse 1-9

Leveransefrister for deleveranse 1-6 Delleveranse nummer Delleveranse Leveransefrist Kriterier for hensiktsmessig organisering  Ferdig Kritiske leveranser  Frist 26.01.07 Årshjul  Frist 15.12.06 SWOT  Frist 18.12.06 Samhandling  Frist 26.01.07 Hvordan samhandlingen skal være mellom HS og linjen når beslutninger skal settes ut i livet (implementering). Organisasjonskart  Frist 26.01.07 Konkret organisasjonskart med tilhørende ansvar, myndighet og rapporteringslinjer. Felles kultur  Ikke fastsatt Kjøreregler for kommunikasjon  Ikke fastsatt Rapporteringssystem  Ikke fastsatt

Møter i prosjektgruppa Mandag 18.desember, agenda Årshjul  Frist 15.12.06 SWOT  Frist 18.12.06 Mandag 8. og 22. januar, agenda Kritiske leveranser  Frist 26.01.07 Samhandling  Frist 26.01.07 Hvordan samhandlingen skal være mellom HS og linjen når beslutninger skal settes ut i livet (implementering). Organisasjonskart  Frist 26.01.07 Konkret organisasjonskart med tilhørende ansvar, myndighet og rapporteringslinjer.

Aktivitetsoversikt – prosess organisering Orientering til Styret om status på arbeidet Delleveranse 1-6 ferdig, 1.versjon av innstilling Heldagssamling med administrasjonen Samling med faglig virksomhet; Innstillingen fra gruppen ferdig. Klar til høringsrunde Beslutning i styret om ny organisering av HS. Milepæler 14/12 26/1 2/2 21/2 15/3 Mai Styremøtet Fred Nilsson Presentasjon: Tania Olsen Nr.1: prosjektgruppen Nr.2: prosjektgruppen Nr.3:adm.ledergruppen Nr.4: prosjektgruppen Nr.5: prosjektgruppen Nr.6: prosjektgruppen Ledelse av arbeidet: Tania Olsen Tilrettelegging: Context Design av samling: Context Gjennomføring: Context Design av opplegg: Context Gjennomføring: Tania Olsen Fred Nilsson Innhold: Arbeidsgruppen og administrasjons- ledergruppen Dokument: Tania Olsen Høringsnotat: Fred Nilsson Saksunderlag: Fred Nilsson Ansvarlig

Konkretisering av delleveranse 2-4 Delleveranse 2: Utarbeidelse av SWOT-analyser Delleveranse 3: Utarbeidelse av Årshjulet Delleveranse 4: Beskrivelse av Kritiske leveranser

Delleveranse 2: SWOT av dagens ordning Hva Det skal utarbeides en SWOT-analyse… Pr. studiested  Hønefoss (Leveranseansvarlig Fred Nilsson)  Drammen (Leveranseansvarlig Kai Mjøsund)  Kongsberg (Leveranseansvarlig Jan Torgersen) Pr. seksjon i HS  Administrasjonsseksjonen (Økonomi, Arkiv, Personal) (Leveranseansvarlig ???)  Bibliotek (Leveranseansvarlig Kari Fagerjord)  Informasjonsseksjonen (Leveranseansvarlig Tania M. Olsen)  IT-seksjonen (Leveranseansvarlig Jan Petter)  Studieseksjonen (Leveranseansvarlig Turid Næss) For hele HS (Leveranseansvarlig Fred Nilsson) Hvorfor? SWOT-analysen skal primært synliggjøre styrker og svakheter, muligheter og trusler ved hvordan dagens leveranser og organisering er. Ved gjennomføring av SWOT-analysene skal en legge vekt på eller bruke KSF-ene for Hibus måloppnåelse (først og fremst de KSF-ene som organisering påvirker). Disse analysene vil bli brukt som underlagsmateriale i forhold til organiseringsprosjektet, evaluering og forbedringsprosjektet, samt rekrutteringsprosessen. Hvordan Bruke malen fra SWOT-analysen gjennomført på Hønefoss. Kristin S. Rolfsøn har ansvar for å bistå de leveranseansvarlige. Status Hønsefoss har gjennomført, behov for kvalitetssikring opp i mot de nye KSF-ene? Bibliotek har gjennomført og levert. Behov for kvalitetssikring opp i mot de nye KSF-ene?

Delleveranse 3: Årshjulet Hva Administrasjonsledergruppen skal Sette opp et Årshjul som administrasjonsfunksjonen som helhet som viser de gjentagende leveransene som ikke er påvirkbare for administrasjonen i forhold til når disse må gjennomføres Hvorfor? For å synliggjøre hva administrasjonen som helhet MÅ prioritere, og når. Dette gir en syklus som en må jobbe systematisk i mot, og dermed unngå ad-hoc arbeid. Hvem Administrasjonsledergruppen utarbeider  Leveranseansvarlig Kai Mjøsund

Delleveranse 4: Beskrivelse av Kritiske leveranser Hva Hver faggruppe skal levere en oversikt over de mest kritiske leveransene. Bibliotek faglig retning, Studie, Internasjonalisering, FoU, Oppdrag  Leveranseansvarlig Turid Kommunikasjon, Arkiv  Leveranseansvarlig Ellen Økonomi  Leveranseansvarlig Jan Personal  Leveranseansvarlig Jorunn IT  Leveranseansvarlig Jan Petter 1.Linje (sentralbord, resepsjon), IT-support, Drift, Bibliotek skranke mot student  Leveranseansvarlig Tania Hvorfor? Organisering skal fremme de riktige kvalitet på de viktige leveransene. Derfor er det nødvendig å ha en oversikt og hvilke avhengigheter det finnes for å levere en tjeneste eller leveranse. Hvordan Bruk utlevert mal for beskrivelse av leveranser (se eget oppgaveark)

Delleveranse 4: Oppgave ”Kritiske leveranser” Beskrive de kritiske leveransene sett i et brukerperspektiv Bruker = Faglig virksomhet og studenter Med kritisk menes… Leveranser som tillater få eller ingen kvalitetsbrister Leveranser som er nødvendig for bruker for å få utvikle seg og sin virksomhet eller sine tjenester/ansvarsområder. Denne oppgaven har IKKE til hensikt å være en total kartlegging av alle aktivitetene. I tillegg til å beskrive dagens kritiske leveranser skal faggruppene også tydeliggjøre hvilke nye brukerbehov som skal/bør dekkes i fremtiden (i ett 2 års perspektiv). For hver kritisk leveranse skal gruppen beskrive Hvilke output og til hvem – hvilke konkret resultat innebærer denne leveransen for bruker? Hva er opplevd status på dette sett fra bruker? Hvilke oppgaver som ansvarlig enhet i administrasjonen gjør/bør gjøre, og med hvilken kvalitet. Hvilke input/leveranser fra hvem trengs, og hvilken kvalitet har de i dag. Dette skal fylles inn i vedlagte mal.

Delleveranse 4: Mal for beskrivelse av ”Kritiske leveranser” (Bruk 1 ark pr. leveranse) Input – fra hvem? Hva er status? (kvaliteten på Input) Output - til hvem? Hva er status? (kvaliteten på Output)

Delleveranser som er ferdig Kriterier for hensiktsmessig organisering av HS Oversikt over de mest kritiske leveransene for HS og studiestedsadministrasjonene Oversikt over forutsigbare leveranser som gjentar seg for hele Hibu (ett Årshjul) SWOT av dagens ordning (både HS og studiested) Hvordan samhandlingen skal være mellom HS og linjen når beslutninger skal settes ut i livet (implementering). Konkret organisasjonskart med tilhørende ansvar, myndighet og rapporteringslinjer. Hvordan en kan få til en felles administrativ kultur på Hibu Enkle kjøreregler for god kommunikasjon Enkelt system for rapportering som understøtter den nye organisasjonen

Delleveranse 1: Kriterier for hensiktsmessig organisering av HS Økt gjennomføringsevne Organisatorisk læring og forbedring Evne til å ta beslutninger Informasjon/Kommunikasjon/Samarbeid på tvers Konsekvent praksis (Overfor studenter og faglig virksomhet) Enhetlig adm./ rapp.struktur / lik rutine / prosesser Ansvar og myndighet