Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Pedagogisk psykologisk tjeneste
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Presentasjon av LP-modellen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Utfordringer i spesialundervisningen
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Professor Thomas Nordahl
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
Læringsmiljø Bunntekst.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forebyggende innsatser i skolen
Forebyggende innsatser i skolen
Forebygging i skolen og felles faglig plattform
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Strategier og prinsipper for implementering
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Senter for atferdsforskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Læreren som leder Rapport 2006 Et kompetanseløft på området læringsmiljø.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Transaksjonsmodellen
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Forebygging i skolen
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak Forsker Thomas Nordahl, Høgskolen i Hedmark Narvik 21.09.05

Hva er primær- og sekundærforbyggende Primærforebygging brukes om tiltak og strategier som søker å forhindre at problemer, skader eller sykdom oppstår. Primærforebyggende strategier vil som oftest ha alle barn og unge som målgruppe og har som regel en inkluderende tilnærming. Sekundærforebygging anvendes om tiltak som søker å begrense omfang av problemer, skader eller sykdom. Målgruppen vil ofte være barn og unge som enten har utviklet problemer eller har risiko for problemutvikling.

Forebygging og ideologi Det har vært vanskelig å dokumentere gode resultater av forebyggende arbeid. En grunn kan være at forebyggende arbeid har vært styrt mer av ideologi og politikk enn av faglighet. Det har vært lett vise til forebyggende innsats når det skal arbeides med problemer som rus, kriminalitet, psykisk helse o.l. I skolen har reaktive strategier lett fått større prioritet enn det proaktive. Det reaktive har ofte vært spesialiserte tiltak som har bidratt til marginalisering og segregering.

Ulike forbyggingsstrategier og mulig effekt Intensjonsbaserte strategier Strategier med sannsynliggjort effekt Strategier med dokumentert effekt

1. Intensjonsbaserte strategier Har ofte lav kunnskapsmessig forankring ved at de i liten grad bygger på teori eller empiri som kan sannsynliggjøre ønskede resultater. Ideologi og intensjoner har ofte fått prioritet foran forskningsbasert kunnskap. Er i liten grad utviklet for å påvirke beskyttelsesfaktorer. Har sjelden klare implementeringsstrategier. Vil lett ikke bli en del av institusjonens daglige virksomhet. Sterk vektlegging av intensjoner og lokalt engasjementet kan karakteriseres som å: ”løfte seg selv etter håret”. Mye forebyggende arbeid har basert seg på denne type tilnærminger og strategier.

2. Strategier med sannsynlig effekt Bygger på teoretisk og/eller empirisk kunnskap som gir støtte til antagelser om positive resultater av strategien. Strategiene er ikke evaluert eller de kan være lite tilfredsstillende evaluert. Vil ofte legge stor vekt på implementeringsstrategier som forankrer tiltaket over tid. Vil i noen grad forsøke å styrke beskyttelsesfaktorer og slik innebære noe mer enn f.eks. kun å formidle informasjon.

3. Strategier med dokumentert effekt Bygger på teoretisk og/eller empirisk kunnskap om forebyggende arbeid. Strategiene er godt utprøvd og har gjennom evalueringer dokumentert gode resultater. En utfordring at vi har få forebyggende strategier med dokumentert effekt. Kan skyldes at evaluering har vært lite vektlagt og/eller at evalueringsdesignene ikke har vært tilfredsstillende sett i forhold til å dokumentere resultater.

Hvorfor kunnskapsbasert forebygging? En kunnskapsbasert praksis bygger på forskningsbasert kunnskap om hva som virker og ikke virker. Bidrar til en resultatorientering i forebyggende arbeid. Unngår at det iverksettes forebyggende arbeid som kan være til skade for barn og unge. Det er uetisk å utsette ulike grupper av mennesker for tiltak vi ikke vet om gir resultater. Det finnes ingen andre tilnærminger som i like stor grad kan sannsynliggjøre gode resultater.

To hovedtilnærminger 1. Målrettet/direkte forbygging Strategiene vil ha ofte ha et avgrenset innsatsområde, f.eks. rusforbygging. Det er spesifikke målsettinger og tiltak som er klart rettet inn mot innsatsområdet Vil ofte vektlegge både informasjon/ kunnskapstilegnelse (kognitiv orientering) og læring av hensiktsmessig atferd.

2. Indirekte forbygging (primærforebygging) Vekt på å utvikle, opprettholde og forsterke beskyttelsesfaktorer i oppvekstmiljøet, f.eks. utvikle gode læringsmiljøer i skolen. Fokuset er på interaksjonen mellom individet og omgivelsene Lite vekt på kunnskapstilegnelse (kognitive tilnærminger). Kan virke forebyggende mot forskjellig problemutvikling f.eks. mobbing, rusmisbruk, kriminalitet

Læringsmiljø og pedagogisk analyse LP-modellen LP-modellen er forankret i systemteori og forskning omkring sammenhengen mellom læringsmiljøet og elevenes læring og atferd. En modell for pedagogisk analyse og utvikling av gode læringsmiljøer i skolen. Modellen er skoleomfattende ved at alle lærere skal delta. Innebærer systematisk arbeid i lærergrupper over tid Utgangspunkt i i den pedagogiske praksis i skolen/klasserommet – situasjonsorientert.

Analysemodellen Formulering av problemstilling Innhenting av informasjon Analyse av opprettholdende faktorer -------------------------------------------------------- Utvikling av strategier og tiltak Gjennomføring av valgte tiltak Evaluering

Evalueringsdesign Kartleggingsundersøkelse 1 høst 2002. Spørreskjema til elever i 5. og 8. klasse, foreldre og lærere i prosjektskoler og kontrollskoler Kartleggingsundersøkelse 2 høst 2004 Spørreskjema til elever i 7. og 10. klasse, foreldre og lærere i prosjektskoler og kontrollskoler Intervju av lærere vinter 2004 Registrering av tiltak iverksatt innenfor prosjektet i skoleåret 2003/2004

Resultater av evalueringen - læringsmiljø og undervisning Elevene i prosjektskolene har fått en bedre relasjon til sine lærere. Lærerne har blitt tydeligere klasseledere og har fått bedre struktur på undervisningen Relasjonene mellom elevene (klassemiljøet) har blitt bedre og mer inkluderende Omfanget av mobbing er redusert. Det er mindre bråk og uro i undervisningen. Den alvorlige atferdsproblematikken er noe redusert. Foreldrene er mer fornøyd med samarbeidet med skolen.

Resultater av evalueringen- elevenes kompetanse Elevenes sosiale kompetanse har blitt bedre innenfor områdene: Tilpasning til skolens normer Selvkontroll Selvhevdelse Elevenes i prosjektskolene presterer bedre i skolefagene: Norsk Matematikk Engelsk Natur- og miljøfag

Sumskåre skolefaglige prestasjoner

Sumskåre sosial kompetanse

Implementering og forebygging Implementeringsstrategier er avgjørende for de resultater som kan oppnås i forebyggende arbeid. Betydningen av implementering er ofte undervurdert i forebyggende arbeid. Halvveis og dårlig gjennomføring av tiltak kan bidra til at problemer utvikles og forsterkes. Hvordan sikre at forebyggende tiltak blir gjennomført slik de skal gjennomføres?

Implementeringsmodell Opplæring Forpliktelse av ansatte og integritet Strategi/tiltak Resultater Utvikling av Tilpasning til kultur/forankring lokal kontekst