Når tekst og bilde forteller sammen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Mentale rom en liten innføring i teorien
Når bilde og tekst forteller sammen
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
4 Bruk øynene riktig.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Lilandspeiderne Informasjon.
Litterære virkemidler
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Lesing en ferdighet i utvikling
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Når bilde og tekst forteller sammen
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
STASJONSUNDERVISNING
Når tekst og bilde forteller sammen
Fra svart satire til barnebok
Et forsøk på å samle noen av trådene…
Om å skrive om litterære tekster
Et forsøk på å samle noen av trådene…
Om å skrive om litterære tekster
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
12 Reflekterende lesing.
10 regler for å skrive for web
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Litterære virkemidler
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Politisk påvirkning.
14 kanapeer med nye norske bildebøker
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva
Sammensatte tekster PPU
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Sammensatte tekster ALU
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Trollkrittet av Zinken Hopp
Bildebøker A1,
Bildebøker LUT1, Ungdom inn i teksten Prosjekt som fokuserte på leselyst og lesetrening for elever på 8. og 9. trinn i åtte klasser.
DIDAKTISK ELLER ANTIDIDAKTISK? BARNELITTERATUR. TRADISJONELL DIDAKTISKE BARNEBØKER Følger mønsteret Hjem – borte - hjem Barnet gjør opprør, rømmer eller.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Den barnelitterære teksten og leseren Hvilke konsekvenser får det at forfatteren skriver for barn?
Bildebøker Bok der tekst og bilde sammen deltar i framstillingen av et narrativt forløp.
Bildebøker ALU1, Hvorfor leser vi for barn? Bildeboka: Viktig møte med bilde- og skrivekunst Viktig for barnets forhold til litteratur Utvikling.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Adaptasjoner av et juleeventyr
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sinne Film:
Utskrift av presentasjonen:

Når tekst og bilde forteller sammen Om Kant (2005), Snill (2002) og Den danske dikteren (2007)  

Å skrive en bok – det er det mest merkelige og magiske jeg vet Å skrive en bok – det er det mest merkelige og magiske jeg vet. Bilder og tanker renner ned i hånden og blir til små, svarte prikker og streker! Bokstaver kaller vi dem. Og disse sitter leseren siden helt alvorlig og stirrer på – og prøver å oversette tilbake til tanker og bilder. For det er først silt gjennom øyet og i vårt eget hode at bokstavene blir til noe annet enn muselort på hvitt papir. Derfor: For at det skal bli en god bok, trengs det ikke bare en god forfatter, det trengs også en god og meddiktende leser. (Tor Åge Bringsværd 2000)

Hva er en bildebok? Noen innledende refleksjoner En bildebok er en flat sak for unger – med mye bilder og lite tekst. En hybridsjanger – to kunstarter i én sjanger. Bildeboken er en multimodal tekstform, det vil si en tekstform som kommuniserer gjennom mer enn ett tegnsystem. Både tekst og bilde bør være betydningsbærende. Summen av samspillet mellom tekst og bilde kaller vi ikonoteksten.

Hva er en bildebok? Forslag til definisjon En bildebok er en bok med ett eller flere bilder på hvert sideoppslag, oftest kombinert med tekst; i dagligtalen ofte forbundet med barnebøker. Det særegne med bildeboken er dermed samspillet mellom tekst og bilde. Det er i møtet mellom disse to komponentene at bildebokens estetikk blir skapt. Det er altså en likevekt mellom tekst og bilde.  

Når barn leser bildebøker Bildebøker er en viktig inngangsport til litteraturen generelt. Bildebøker kombinerer ulike modaliteter (uttrykksformer) og appellerer derfor kanskje lettere til flere sanser. De er ofte gode å lese høyt. De har ikke klare forbilder i voksenlitteraturen (eller har de det?)

Barnelitteratur vs. Voksenlitteratur generelt kortere setninger mindre kompleks syntaks mer avgrenset ordforråd enklere fortellerstruktur mindre persongalleri enklere kronologi Men hva er enkelt? Er tekstene vi leser enkle? Eller gir de bare et tilsynelatende inntrykk av å være enkle?

Jon Fosse og Akin Düzakins Kant (2005) Bokens mangetydige tittel: Verdensrommets uforståelige uendelighet. Grensene for vår fatteevne. Den tyske erkjennelsesfilosofen Immanuel Kant (1724-1804) Og en kant…

Tenkepause Spørsmålet om hvorvidt Kant er en farlig bok er blitt stilt: Er det en bok som utgjør en trussel mot den vanlige oppfatningen av hva som kan skapes for barn? Eller er den en trussel for et voksent autoritært system som helst ikke ser barn som reflekterende subjekt?

Jon Fosse og Akin Düzakins Kant (2005) Hva kan vi vite? Hva er virkelig? Hva betyr det å være? Hva er virkelighet?

Jon Fosse og Akin Düzakins Kant (2005) Kant er Dialogisk Essayistisk Filosoferende

Gro Dahle og Svein Nyhus’ Snill (2002) Gro Dahle vil ”synliggjøre forbindelser mellom ting vi er kjent med, på en måte vi ikke har sett før. Fortelle frem verden på en litt ny måte – dét er prosjektet.” * ”Diktet er tross alt språkets fremste forskningsstasjon.” (Gro Dahle)

Tenkepause Snill gir en ny og moderne versjon av fortellingen om det usynlige barnet. Tematisk dreier det seg om frigjøring og å bli synliggjort. Er dette fremdeles en viktig tematikk? Hvorfor? Hvorfor ikke? Må virkelig jenter rope for å bli hørt?

Torill Koves Den danske dikteren (2007) Den danske dikteren er bokversjonen av Torill Koves Oscarvinnende animasjonsfilm. Boken er en morsom lek med intertekstuelle overlappinger og kryssklippinger mellom Kristin Lavransdatter og Ingeborgs liv.

Forholdet mellom tekst og bilde Det symmetriske ikonotekstprinsippet (Gjentakelsesfunksjon) Det komplementære ikonotekstprinsippet (Utfyllende funksjon) Det tolkende ikonotekstprinsippet (Fortellerfunksjon)

Arbeidsfordelingen mellom tekst og bilder Teksten – Historien Tiden Utenforliggende informasjon Lyd, lukter, tanker og direkte tale Ikke-visuelle karakteristikker av personer

Arbeidsfordeling mellom tekst og bilder Handling og parallellhandling Miljø og personskildring Stemning – psykologisk/dramatisk

Reisen som motiv Barnebøker har ofte en grunnleggende struktur: Hjemme – ute – hjemme Hovedpersonen(e) foretar en reise, opplever noe på veien og vender så hjem. Eks: Ole Jakop på bytur av Torbjørn Egner og Peer Gynt av Henrik Ibsen.

Den doble stemmen i barnelitteraturen Zohar Shavits teori om ”teksters ambivalente status” eller den ”doble stemmen” i barnebøkene fra boken Poetics of Childrens Literature (1986). Den ambivalente barneboken er en bok som oppfattes som givende for både barne- og voksenleseren. Eksempler på ”all-alder-litteratur” eller ”barnebøker for voksne”: H. C. Andersen, Lewis Carroll, A. A. Milne, A. Exupéry og M. Ende.

Tenkepause Tror dere at barneboken kan tale med en kløftet tunge? En stemme som gjør seg hørbar på ulike måter overfor to typer lesere?

Tenkepause Kan bøker være farlig? Farlige for barn? For forfattere? Er det for eksempel greit å skrive barnebøker om demoner og djevelen? Bør kanskje noen bøker utstyres med en ”varseltrekant ”(jmf. debatten omkring Rune Belsviks siste bok Tjuven og foreningen Les! sin distribusjon av Den andre siden til alle landets ungdomsskoleelever).

Formidlerens rolle i lesingen av bildebøker I en barnehage- eller skolehverdag er det mange rammefaktorer som spiller inn når man skal lese. Det er viktig å gi barneleseren en reell lesning bildeboka. Hvordan? Man må være en forberedt høytleser. Barneleseren bør kunne få oppleve boken som en estetisk helhet . Barneleseren bør inviteres til å være en meddikter. Den fysiske blaingen i boken er en viktig del av leseopplevelsen og bildebokens dramaturgi.

Noen aktuelle nettsider www.barnebokkritikk.no www.onskebok.no www.svinepelsen.no http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/226777