Brann og redning 2011 Gardermoen 21. september Utvalgsleder Erling Lae 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Nytt fra NUTF 2012 Leder Terje Bogen. NUTF • Sammensetning • Bent Chr. Christoffersen Norges rederiforbund. Bent Chr. Christoffersen • Maritime arbeidsgiverorg.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Interkommunalt brannvesen for Sunnhordland og Nord-Rogaland
Etikkutvalg for fagskolen
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Læring på arbeidsplassen
NYTT FRA NORGES BRANNSKOLE Brannsjefkonferansen 18. Juni 2005
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Brannutdanningsutvalget Brann og redning 2011
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Rogaland idrettskrets. Rogaland idrettskrets: NIF representant i Rogaland Fylkets tverrfaglige og idrettspolitiske organ.
Karmøy brann- og redningsvesen
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Interkommunalt samarbeid om skatteinnkrevning 14. juni 2007 Lars Joakim Tveit 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Redningsinnsats til sjøs (RITS), norsk løsning
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
(Ansatt i annen avdeling)
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole: Et kunnskapsgrunnlag
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Fagforbundets Årskonferanse brann veien mot ny utdanning Avdelingsleder Arnstein Pedersen, Kompetanseenheten/Brann,
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Brannforebyggende forum 2016 Siste nytt fra DSB 13. September 2016Anne Rygh Pedersen.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Brannstudien 1 1. Brannstudien - grunnlaget 2  428 kommuner brann- og redningsvesen ‒ > 620 brannstasjoner ‒ 264 brannsjefer (2/3 deltid) ‒ 10.
Framtidens brann- og redningsvesen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Fagforbundet Vest-Agder
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Organisering av fagskolesektoren
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Utredning av brannordning for Nye Asker kommune
Utskrift av presentasjonen:

Brann og redning 2011 Gardermoen 21. september Utvalgsleder Erling Lae 1

 13 utvalgsmedlemmer + 2 sekretærer  Ledes av Fylkemannen i Vestfold, Erling Lae  Sammensatt på bakgrunn av brann- og utdanningskompetanse, kjønn og geografi. 2

 Fylkesmann i Vestfold, Erling Lae, Tønsberg, Utvalgsleder  Direktør Kriminalomsorgsavd., JD Harald Føsker, Oslo, medlem  Dekan Høgskolen i Stord/ Hauges. Monika Metallinou, Haugesund, medlem  Rektor Fagskolen i Oslo, Terje Bogen, Oslo, medlem  Overingeniør Statens byggtekniske etat Gunnhild Henriksen Leere, Oslo  Brannsjef Inn - Trøndelag Brannvesen IKS Håvard Bye, Steinkjer, medlem  Avdelingsleder DSB, Ann C. Olsen-Haines, Tønsberg, medlem  Direktør Høgskolen i Harstad Karl Erik Arnesen, Tjeldsund, medlem  Brannkonstabel Rogaland IKS Alfhild Randi Håheim, Randaberg, medlem, FF  Utrykningsleder KBR Trond Busterud, Kristiansand, medlem, BTY (DELTA)  Brannsjef Anne Hjort, Asker, medlem, KS  Branningeniør Tromsø Brann og redning Berit Moe, Tromsø, medlem, NBLF  Doktorgradsstipendiat UIS, Morten Sommer, Stavanger, medlem 3

 Samfunnets beredskapsutfordringer, teknologisk utvikling, erfaringer fra store hendelser (fra senere år) tilsier at det er behov for å utrede flere sider ved kompetansebehovet for brann- og redningsvesenet ◦ St.meld. nr.35  Tidligere utredninger: ◦ NOU 1992:22 ◦ DSB rapport til JD

5

 Omtale dagens og fremtidens utfordringer i brannvesenet, herunder hvilke oppgaver den kommunale brann- og redningstjenesten står overfor i dag, og hvilke oppgaver den kan tenkes å bli stilt overfor de nærmeste 10 – 15 år.  Vurdere de kompetansemessige konsekvenser av oppgavene som framkommer under punkt 1, både på det forebyggende og beredskapsmessige området.  Beskrive organiseringen av dagens brannvesen og brannvesenets undervisningstilbud slik det er i dag. Utvalget skal med bakgrunn i punkt 1 og 2 beskrive styrker og svakheter ved dagens undervisningstilbud og gi en anbefaling om hvilke elementer som bør videreføres, og hvor det er behov for endringer i lys av de kompetansemessige utfordringer som brannvesenet står overfor i dag og vil kunne stå overfor i fremtiden. (hel og deltidsbrannvesen). 6

 Vurdere om økt interkommunalt brannsamarbeid vil kunne styrke kompetansen i deltidsbrannvesenet. Vurderingene skal bygge på at interkommunalt samarbeid skal være frivillig.  Med bakgrunn i foranstående punkter vurdere egnede utdanningsmodeller for å få en forsvarlig brannutdanning, herunder en åpen offentlig utdanning innen rammen av lov om fagskoleutdanning av 20. juni 2003 nr. 56. Dette innbefatter også en anbefaling om hvilke kvalifikasjonskrav som bør stilles for opptak til utdanningen. Forslagene skal ivareta utdanningsbehovet for både hel og deltidsbrannvesen, herunder inneholde forslag om undervisning om interkommunalt brannsamarbeid. Forslagene skal ta utgangspunkt i at brannvesenet fortsatt skal være et kommunalt ansvar. Minst ett av forslagene skal bygge på uendret ressursbruk. 7

 Beregne hvilken kapasitet utdanningssystemet bør ha.  Beskrive alternative organisasjons- og driftsformer for utdanningen og hvordan de ulike alternative ressurser som foreligger på området i dag best kan utnyttes videre.  Gi en oversikt over de praktiske, administrative, juridiske og økonomiske konsekvenser av forslagene for stat, kommuner og den enkelte student/elev.  Holde seg orientert om pågående utredningsarbeid med betydning for utvalgets arbeid, søke informasjon og kunnskap på bred basis og ha dialog med relevante fagpersoner, forsknings og kompetansemiljøer.  Avgi sin utredning i form av en NOU til Justis- og politidepartementet snarest mulig og senest innen Utvalget kan ta opp spørsmål om tolking eller avgrensning av mandatet med departementet. 8

 Utrede framtidig utdanningsbehov ut fra dagens og fremtidens utfordringer i brann- og redningsvesenet, både på det forebyggende og beredskapmessige området ◦ Hva er dagens utfordringer? ◦ Hva er framtidens utfordringer?  Hvilken kompetanse trenger man for å møte utfordringene? 9

 Hvordan ivareta utdanningsbehovet både for heltid - og deltidspersonell? ◦ Finansiering av brannutdanningen delt mellom kommunene (arbeidsgiver) og staten ◦ Brannutdanning krever særskilte øvingsanlegg, hvor både de faglige, pedagogiske og sikkerhetsmessige utfordringer ivaretas ◦ Rekrutteringsutfordringer for deltid  Er det mulig å forene heltid – og deltidspersonell i en felles grunnutdanning ? ◦ Hvordan? 10

 Mangfold ◦ Dagens brann- og redningsvesen består av nesten kun hvite menn ◦ Intern rekruttering ◦ Ansettelse før utdanning  Hvordan kan det legges bedre til rette for å øke mangfold? ◦ Behov for større rekruttering: - Spesielt deltid og deltid i ”urbane områder”, + kvinner ◦ Mangfoldsrapporten; - ”De siste villmenn i en ellers temmet verden” 11

 Hvilken utdanningsmodell imøtekommer best de framtidige utfordringer? - Dagens modell? - Fagskole? - Høgskole?  Lokalisering? 12

 En NOU som skal: ◦ Gi en klar anbefaling ◦ Kunne gjennomføres i praksis ◦ Ivareta involverte parters interesser 13

 Ved spørsmål eller informasjon ta kontakt med sekretariatet: ◦ ◦  Takk for oppmerksomheten. 14