Teknologi i klasserommet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra prøving og feiling til
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Et sammendrag fra flere tidligere blogginnlegg
Nettvett.
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Godt verktøy er halve jobben
IKT Orkide Ledelse og Skole
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
ELEVMEDVIRKNING.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
CAKE session no. 3 Læring og erfaring.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mål og læring hos elever
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Lesing og lesestrategier
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Problemløsning.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Observasjonsoppgave praksis
 Utfordringer skoleåret 2014/ Flere elever enn tidligere allerede i systemet (BUP, psykisk helsesøster, UPA ) - Økende tendens med selvskading –
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Studieteknikk Bison.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Gang.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Den vanskelige samtalen
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi i klasserommet Avslutt De 5 J’ene Teknologi i klasserommet evabra.no

Lærerens primæroppgave er å hjelpe elevene med å forstå et tema/fag – alt annet er sekundært. Fokuset må derfor ikke være teknologien i seg selv, men bare hvordan den kan understøtte læringen. Begynn med å se på hva elevene skal vite og hva de skal være i stand til å gjøre. Velg passende teknologier for å støtte dette, hvordan kan man bruke teknologien for å oppnå målet, hvor effektivt understøtter teknologien læringsmålene? Job related evabra.no

Lærere trenger ikke å vite absolutt alt om programvaren, de trenger bare å vite akkurat nok til å kunne bruke den. Alt ekstra er bortkastet innsats. Det betyr at man skal føle seg vel med å bruke den i undervisningen, men man trenger ikke ha full oversikt. Man trenger stort sett bare å lære seg noen ferdigheter for å hjelpe elevene med å bruke teknologien. Det viktigste er at man forstår hvordan teknologien kan understøtte læringen. Finn egne løsninger på hvordan du skal bruke verktøy/programvare – det beste er prøv og feil, spør kollegaer, bruk FAQ (Ofte stilte spørsmål) og brukerveiledninger. På denne måten blir man sikrere og får større selvtillit i bruken enn om man kan få support med en gang noe ikke fungerer helt som planlagt. Just enough 1 evabra.no

Just enough (akkurat nok) viser også til at man ikke trenger å ha mye teknologi i klasserommet – bare akkurat så det er fornuftig. Det blir ikke bedre læring av mer teknologi – bruk det du har, og har du ikke nok PC’er til alle så la dem samarbeide på de som er tilgjengelige – lær dem å dele. Det er kanskje derfor også viktig at lærerne ikke får opplæring i miljøer med mer teknologi tilgjengelig enn det de har på egen skole – det blir faktisk et problem for lærerne når de kommer tilbake til eget klasserom. Just enough 2 evabra.no

Å lære når man er klar for både læringsprosessen og for å bruke det de har lært i egen undervisning er også et viktig poeng. Det er mange som går på kurs lenge før de har teknologien tilgjengelig på egen skole – slik læring er ikke effektivt. Lærerne bør også ha support tilgjengelig når de skal i gang med integrering av teknologien i klasserommet – det er da de trenger den. Mange kurs er også standardiserte, men det vil være bedre å tilpasse også denne – slik man legger opp til ellers i skolen – tilpasset til ulike læringsstiler, kunnskaper og preferanser. Just in time evabra.no

Kort sagt handler det om å ha en plan B Kort sagt handler det om å ha en plan B. Hva hvis utstyret ikke virker, hvis jeg er usikker på hvordan programmet skal brukes, hva hvis elevene ikke klarer å bruke det? Ha en plan B – bare slik i tilfelle. Det er mange ulike typer verktøy for læring – ikke la frykten for at noe skal gå galt hindre deg i å prøve. Planlegging av aktivitet er derfor viktig – og et tips på veien: mange elever er flinke og kan hjelpe andre elever med instruksjon i bruk av programvare og maskiner Just in case evabra.no

Det viktigste for å få til endring er handling Det viktigste for å få til endring er handling. Setter man ikke i gang er tid og penger brukt på opplæring og innkjøp bortkastet. Merkelig nok har de fleste opplæringsprogram ikke oppfølging for å se om man tar i bruk kunnskapen og ferdighetene man har lært seg. Sørg for å følge med, gi støtte – og sett litt press bak det å komme i gang med bruken. Feil vil forekomme – men det er en del av læringen og man må ha en kultur hvor prøving og feiling er tillat. Det er som det heter “den som aldri gjør feil, gjør neppe mye”. Just try it 1 evabra.no

Det er fire strategier for Just Try It-tilnærming; Læreren skal undervise i pensum, ikke teknologi. Sørg derfor for at teknologien støtter opp under dette (job-related) Lærere skal få støtte/support når de trenger det (og ikke tidligere enn dette), og de trenger oppfølging for å planlegge teknologirelaterte aktiviteter (Just in Time) Ikke vektlegg at lærer skal kunne alt om programvare og utstyr – de skal bare kunne det de trenger for å føle seg vel med bruken (Just Enough) Planlegg bruk av teknologien i klasserommet – ha en plan B (Just in Case) Just try it 2 evabra.no