Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Hamar Energi Holding AS
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Informasjonsmøte Bussvei 2020
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Trondheim 2020.
Litt om Statens vegvesen
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Orientering i samkommunestyret – Ola Stene 1 Søknaden blir vurdert etter forsøksloven § 1. Lovens formål Formålet.
Planstrategi som nytt verktøy
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Norsk Hydros konsekvensutredning (KU) –forutsetter aktivt engasjement fra næringslivet Gass-ROR (6 kommuner i Romsdal) –vedtatt strategiplan for Ormen.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Eierskap og Eierstyring.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Smarison AS. Smarison AS er et hotell med aksjekapital på som oppnår kravet til å starte et aksjeselskap. Samarbeider med Radisson Blue hoteller.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Sammen blir vi sterke …dvs. sterkere eller «Aldri GOD alene» (Ref.: Dag Erik Pedersen) Nils-Gunnar Solli Styreleder Mobil: / E-post:
Opplæringspakken for barnerepresentantene Juridisk forankring av hensynet til barn og unge.
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kapittel 4: Del 2 Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Aksjeselskap.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Hvilke rettigheter og plikter har de folkevalgte? 2. februar 2016
Marienlyst stadion Gamle Gress
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Seksjon byggesak.
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls til regionen ○

Vedtekter i selskapet Snarveien AS: §2: Formål Å planlegge ny trase for innkorting av Fv64 over Averøya

Rådmannens innstilling overfor Formannskapet 30/11/2012: A: Averøy kommune vedtar oppstart av planarbeid av ny Fv64, Kårvåg – Bruhagen. B: Averøy kommune vedtar offentlig ettersyn av planprogram av ny Fv64, Kårvåg – Bruhagen i minimum seks uker.

Formannskapets vedtak av 15/01/2013: A: Averøy kommune vedtar oppstart av planarbeid for eksisterende Fv64, som hovedvei Kårvåg – Bruhagen, alternativ 0+: Oppgradering av dagens veisystem i henhold til kommunestyrets vedtak. B: Averøy kommune vedtar oppstart planarbeid for ny Fv64, Kårvåg - Bruhagen.

Formannskapets vedtak av 15/01/2013: C: Det legges til grunn at eksisterende Fv64 skal være bompengefri. D: Averøy kommune vedtar offentlig ettersyn av alternativene A og B av planprogram for eksisterende hovedvei og ny Fv64, Kårvåg – Bruhagen i minimum seks uker.

Snarveien AS sitt brev til Averøy kommune 25. januar 2013:

Formannskapets vedtak av 05/03/2013: «Formannskapet presiserer at arbeidet og utgiftene med formannskapets pkt. A tas av Averøy kommune. Planarbeidet som går under pkt. B tas av Snarveien AS for Snarveien AS sin egen regning»

Bakteppe og sentrale momenter for prosjektet:

Korte ned reisetida lokalt på Averøya og internt i regionen

Styrke Fv64 som regional ferdselsåre

Forbedre veistandarden og øke trafikksikkerheten

Gjøre Averøya sterkere og regionen enda mer robust

Forsterke turopplevelsen og styrke Atlanterhavsveien som reiselivsfyrtårn

Fv64: Erstatte 12 km gammel vei med 8 km ny vei

Møre og Romsdal fylkeskommune er eier av Fv64

Fylkestinget har prioritert sine veginvesteringsmidler fram til ca Fylkestinget har prioritert sine veginvesteringsmidler fram til ca. 2030 Ca. 4,5 milliarder til Nordøyvegen og Trollheimstunnelen

Statens vegvesen kan ikke bruke planressurser på vegprosjekter som ikke er prioritert av Fylkestinget

Likevel har flere større vegprosjekter blitt realisert uten å være prioritert av Fylket F.eks: Imarsundet (Aure-Tustna), Atlanterhavstunnelen og «grusvegpakken». Kanskje også Langfjordstunnelen.

Disse har blitt realisert gjennom sterkt lokalt engasjement og stor politisk klokskap

Averøy kommune inviterte regionen til å ta egne grep for å realisere ny Fv64

Bakgrunn for opprettelsen av aksjeselskapet Snarveien AS:

Averøy kommune tok våren 2011 initiativ til et spleiselag i regionen

Klart definert mål fra Averøy kommune: Etablere et AS som skal jobbe for innkorting av Fv64 langs ny trasé over Averøya

Averøy kommune: Et eget aksjeselskap skal gjøre nødvendig planarbeid Mål om 4-5 mill. kroner i aksjekapital Averøy kommune inn med 1 mill. kr.

32 aktører tegnet aksjer 5 kommuner, 2 banker, 25 bedrifter 3.500.000.- kr. i aksjekapital Kommuner på eiersiden: Averøy, Kristiansund, Molde, Eide og Fræna

Vedtekter i selskapet Snarveien AS: §2: Formål Å planlegge ny trase for innkorting av Fv64 over Averøya

Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr. 44: Selskapets øverste organ er generalforsamlingen. Dette er eiernes organ.

Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr. 44: Styret har det overordnete ansvaret for forvaltningen av selskapet …

Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr. 44: … og for at det drives i samsvar med de formål, vedtekter og instrukser som selskapets eiere fastsetter i generalforsamlingen

Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr. 44: Kommunens eiermyndighet i selskapet må utøves gjennom generalforsamlingen og eventuelle eiermøter

Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr. 44: Utenfor generalforsamlingen og eventuelle eiermøter har eierne ingen styringsmyndighet i selskapet

Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr. 44: Eierne kan ikke gi pålegg til selskapets styre uten at dette skjer gjennom en beslutning fra generalforsamlingen eller eiermøter

Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr Aksjeselskap (AS) er regulert i lov av 13. juni 1997 nr. 44: Aksjonærene kan ikke instruere selskapets styremedlemmer

Vedrørende habilitet i folkevalgte organer, etter Forvaltningslovens § 6, første ledd: Et styremedlem i folkevalgte organer blir automatisk inhabil når folkevalgte organer behandler saker som angår selskapet

Planprogram for ny Fv64 Kårvåg – Bruhagen: Formål med planprogrammet er bl.a: ○ Redegjøre for mål og hensikt med prosjektet ○ Redegjøre for rammer og premisser for planarbeidet ○ Beskrive alternative traseer for ny veg som skal utarbeides

Beskrive alternative traseer for ny veg som skal utarbeides: Alt0: Referansealternativ, dagens situasjon. Alt0+: Vurdere muligheter for å oppgradere dagens veg til bedre standard. NB: Opprusting av dagens veg er ikke et alternativ til ny trasé og ikke en del av det Snarveien AS skal ta ansvar for. Alt0 og Alt0+ er med for sammenligningens del og det Alt1 skal holdes opp mot. Alt1: Foreslått veglinje for ny veg i henhold til gjeldende kommuneplan (2009-2018).

Omfattende behandlingsprosess: ○ Oppstart av planprogram og vedtak om off. ettersyn ○ Vedtak om offentlig ettersyn i seks uker ○ Politisk behandling og fastsetting om planprogram ○ Konsekvensutredninger og planforslag ○ Forslag til ferdig reguleringsplan + adm. behandling ○ Politisk behandling i formannskapet + off. ettersyn i 6 uker ○ Ny administrativ behandling ○ Politisk sluttbehandling i formannskap og kommunestyre