Standardisering og kritisk masse i cruiseturismen 23. april 2014 Ola Sletvold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Brukermedvirkning og pasientmakt
Hvorfor mister vi gjester?
SCM 04: Designing Distribution Networks
Kriterier for profesjonell tolkning - sett i lys av møte mellom morsmålstolk / tegnspråktolk, fremmedspråklige innvandrere og hjelpeapparatet Patrick.
Samfunnskunnskap - Makt
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Prosjekter Hm…tja…. Kanskje det…. Vi har snakket om det….
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Sosiologi i barnehagen
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Java sertifisering - testern tester test
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Suksesskriterier.
Presidentens vin Et element av påskjønnelse for positive bidrag til klubbens virksomhet, indre miljø eller omdømme. Månedlig eller etter behov Tildeles.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Foreldregodkjenning av fosterhjem
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Matkjedeutvalgets analyseramme
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Lek og Læring i barnehagen
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Homo Ludens. Versus Economic Man Eli Åm 1991 Når en forsker på lek blir leken begrenset, fordi en velger ut forskjellige sider ved leken en ønsker å.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Standardisering og kritisk masse i cruiseturismen 23. april 2014 Ola Sletvold

•Dagens bakgrunn: •Et case fra Lofoten –Problemstilling: Hva skjer når destinasjonsaktører går inn i cruiseturismen? •Standardisering, fordisme og mcdonaldisme •Kritisk masse –Kritiske masse-utfordringer –Kritisk infrastruktur –Kritisk destinasjonsmangfold •Organisering og destinasjonsutvikling •Fotos: CNNS, Destination Lofoten, North Adventure, aviser

Ship calls L 54 S 14 L 38 S 18 L 65 S 21 Passengers L S 5743 L S 6893 L S 7854 Lofoten som cruisedestinasjon

Lofoten som cruise-case •Hvordan har lokale turismeaktører tilpasset seg cruiseturismen? •Hvordan har det å involvere seg påvirket destinasjonsutviklingen? •Hva slags endring av produkter, produsenter og destinasjonsarbeid har cruiseturismen bidratt til? –Bedriftsnivå og destinasjonsnivå –Lang tids perspektiv •Undersøkelsen: –Masteroppgave –Aktørkartlegging; stakeholderperspektiv –Desember 2011: Ni gruppeintervjuer med i alt 43 personer –Dokumentdata –Frafall pga vær

Cruiseindustrien -Global, mobil, innovativ -Svært konkurransedrevet og kapitalintensiv -Tre dominerende aktører; tilnærmet oligopol -Avansert markedsorientering/-kommunikasjon -Lang planleggingshorisont Cruiset -Det innadvendte: Skipet som destinasjon; ombord-forbruk -Det utadvendte: seilingen og landskapet -Landekskursjoner

•Forskeres karakterisering av cruiseindustrien: –‘Yet another Fordist representation of the travel industry’, characterised by horizontal integration and economies of scale (Ioannides and Debbage 1998). –But ‘neo-Fordist’: Fordist principles coexist with post-Fordist ones of product differentiation, flexible specialization, mass customization and fragmented markets (ibid.). –Product standardisation, inflexibility/rigidity, mass replication, small numbers of dominant producers and mass marketing to an undifferentiated market (Torres 2002). –Niche markets are nested within mass markets (Chin 2012).

Fordisme -Masseproduksjon av like produkter -Rigiditet/lite fleksibilitet; koordinering og disiplinering av mange -Horisontal integrasjon; dominerende aktører; storskalaproduksjon -Neo-fordisme: fleksibel spesialisering og masse-skreddersøm McDonaldisme -Effektivitet -Kalkulerbarhet -Forutsigbarhet og kontroll

Standardisering: landaktørers tilpasning -Tilpasning til ‘cruisestandard’ -Alle opplevelser skjer innenfor bestemte tidsskjema for guidete turer, for museumsbesøk, for vandring i landskap, for måltider -Tilpasning til bestemte kapasiteter, dvs volumturisme -Tilpasning av menyer: buffet – ikke a la carte; prisleie -Klagebehandlingsrutiner; gjesteevalueringer -Kvaliteten i tjenesteytelsen -Legges på (heves til) det nivå cruiseindustriens forventer/krever -Sannsynlig mindre individualisert tjenesteytelse -Mulig nivellering av forskjeller hos underleverandørene, individualiteter, lokale særpreg.

Lofotr Vikingmuseum -Pollen: -Å seile/ro med vikingskip -Gå til/fra huset -Cruiseturismens virkninger: -Lagt om vikingskipsturen: bedre/sikrere tilgjengelighet for eldre gjennom ombordstigning og redusert distanse -Erfaringer med og back-up overfor eldre -Bedret logistikk for store antall -Godt fundament økonomisk -I retning helårsdrift, bl a hurtigruta

Nusfjord: - É n eier av hele været Cruiseturismen og dens virkninger: -Lunsj og vandring i været -Solid inntektsgrunnlag -Spenningsforhold mellom den kikkende massen og individualturister på langtidsopphold for fred og ro

Å i Lofoten -En drøy times kjøretur fra Leknes -Delvis smal og svinget vei -Stor parkeringskapasitet bak fiskeværet -Begrenset gang- og oppholdsareal i selve været -Cruiseturismen og dens virkninger: -Lunsj, gazing, museumsbesøk -Cruiseturister kommer i tillegg til andre turister: kapasitetsproblem -Guidene gir kort orientering, turistene deretter på egen hånd -‘Nærmest bare ståplass’ -To museer -Ett er privat eid og innendørs; det andre også utendørs, med off. støtte -Privat eier vil ha kontroll med omvisningen og dens kvalitet/innhold; gjør det helst sjøl; sprenger tidsramma for cruiseturister -Restauranten -Flere runder med lunsjbuffet; pris/kvalitetsdilemma -Temmelig kaotisk; stort ryddebehov -Restauranten tar i mot cruisegjester pga de andre aktørene i Å: Strategisk uenighet om prising og pakking.

Kritisk masse: kapasiteter og overbelastning -Kapasitetsutfordringen -‘How many buses can you take between 8 am and 5 pm?’ -‘How long (short) time do we have?’ -‘What languages can you provide?’ -Kvalitetsutfordringen -Busser: standard og antall -Måltidets standard mht innhold: ‘alltid buffet’ -Serveringssituasjonens standard: ‘vi vil jo helst snakke med gjestene’ -Hva koster det - prisforhandlingene -Organiseringsutfordringen -Logistikk mht busser, guider, gjennomstrømning, back-up -Skjemaer styrer: dato/klokkeslett, antall, tidsbruk/avstander, skipstekniske forhold m v

(Kritisk) masse: økonomisk fundament -Cruiseselskapet tjener godt på landekskursjoner -Pris til turisten er ofte dobling av innkjøpspris hos underleverandør Underleverandørens situasjon -Avtale om f eks 200 gjester til lunsj- eller museumsbesøk på en bestemt dato to år fram i tid -Forutsigbarhet i planleggingen av personale og innkjøp -Enkel faktureringssituasjon -«Avhengig av cruiseturistene» -«En såle»

Destinasjonressurser: kritisk masse •Infrastrukturen –Havn/kai, veistandard, parkering, vandrearealer ute/inne •En kritisk masse av aktører: –Antallet aktører med forståelse og interesse for volum –Spredning av produkter i type og i rom –Bevissthet om eget verdigrunnlag og egne styrker –Hvis subkritisk masse på landsiden: suboptimal utvikling –Når cruiseaktører bringes i kontakt med landsiden, oppstår den ønskede dynamiske prosessen.

«Dressur» i Lofoten •Å involvere seg med cruiseindustrien har i høy grad betydd tilpasning til masseturismestandarder •Vurderes stort sett positivt for de største aktørene •Kravene fra cruisenæringa har representert ‘en slags dressur’, men har ført til større profesjonalitet •Det oppleves delvis som kaos, men man tar det onde med det gode. •Ikke alle har kapasitet innenfor tidsskjemaet eller sine arealer/ fasiliteter. •Men det er rom for forskjeller, og rom for å forhandle; dvs for å si ja takk til det som passer en; evt for å stenge ute mentalt.

Kritisk masse og tilpasningens grenser: •Den profesjonelle ære og glede –‘Følte æ ble utnytta’, ‘null fokus på kvalitet’, lunsjbuffetens kaos og totalrydding –‘Æ tar bare én buss’ •Materialiteten –Trappetrinn; dørstokker; bratthet, underlaget •Landekskursjonenes løsarbeiderklasse: bussguidene –Språk! –Lokalt vs omreisende guidekorps –Individualisert kompetanseutvikling vha hobby, entusiasme og erfaring, vs guidekurs og guidemanualenes minimum •Tidsskjemaet –Ingen orgelmusikk i Flakstad kirke •Konsept/filosofi –Økologisk gård

‘Dressur’ – er det cruiseindustriens makt som rår? -Makt utøves når noen påfører andre sin vilje -Makt og avmakt, et asymmetrisk maktforhold. -Dvs man kan forvente å få høre at cruiseindustriens ønsker og vilje overføres på underleverandørene; de dirigerer. -Makt er et allestedsnærværende, flytende og mangesidig aspekt ved relasjoner i nettverk av aktører; makt virker både repressivt og produktivt; makt og motmakt -Dvs man kan forvente å få høre at underleverandørene ikke (bare) føler seg overkjørt og dirigert; de blir bevisst sin styrke, de handler også selv -Cruiseindustriens styrke ligger i dens volum = inntektspotensial; dvs makten kommer tydeligst til uttrykk ved prisforhandlinger og ved krav om fortrinn/særbehandling -De lokale leverandørenes makt – hvor ligger den?

Organisering som motmakt: LCN -I forbindelse med Masterplan Nettverket har virket samlende, skapt et fellesskap, synliggjort felles interesser; man har informert om erfaringer, problemer og løsningsmuligheter. -Det har skapt og styrket (selv)bevissthet. -Et uttrykk for ønsket profesjonalitet mht hvordan man opptrer som bedrift generelt og overfor cruiseindustriens representanter spesielt. -Overlapper med andre Lofoten-prosjekter og nettverk basert på tema som mat og vinter. -Et forum der en kan diskutere produktutvikling, men også hvilke konsekvenser tilpasninger til cruiseindustrien har for Lofoten og lofotenprodukter sine særegenheter og kvaliteter.

Avslutning: Destinasjonsutviklingen •‘Før vi begynte med cruise, var turismen bare noe som hendte, noen som kom forbi’. -Informantene mener cruisetrafikken -har gitt et fundament for utvidet sesong og bedre økonomi, -har ført til nødvendig større seriøsitet og profesjonalitet i arbeidet, -har vært en pådriver i turismeutviklingen. •Destinasjonsforståelse: Arbeidet med cruisetrafikken har virket samlende og samarbeidsfremmende på de involverte aktørene.

Coda: Cruisesuksess med eller uten formalisert nettverk? •‘Tenker at vi har hatt mye å gjøre gjester har besøkt oss disse 6 ukene crew har vært her. Av de gjestene har vi solgt turer i Alta og omegn. 418 guida turer har vært gjennomført. 474 busser har vært ute på kjøring. Det kan vi være stolte av tenker jeg. Godt jobbet alle sammen. Igjen tusen takk.’ Henriette Bismo Eilertsen Facebook-status 25. mars 2014