Effektiv markedsføring i sosiale medier Case: Boken “Effektiv nettskriving” Ove Dalen Skal vise hvordan du kan markedsføre i sosiale medier og advarer: veldig mye av dette er ikke det jeg vanligvis vil forbinde med markedsføring. Vi kan kalle det crm, produktutvikling, smidig utvikling – en rekke ting som vi vanligvis ikke tenker på som markedsføring – med alt jeg skal vise er også markedsføring
Skrev bok i 2004 ”God nettskriving” – som resulterte i et community Skrev bok i 2004 ”God nettskriving” – som resulterte i et community. Nettskriving.no er i dag for alle praktiske formål det beste ressurssenteret for alle som er opptatt av skrive på web. Basert på kollektiv kunnskap fra det communityet skrev jeg en ny bok ”Effektiv nettskriving”.
Strategien bak Prøve og feile. Ingen klar strategi – mer basert på kollektiv erfaring fra 3 års har arbeid med sosiale medier.
Likevel noen dogmer Aldri kjedelig pressemeldingsaktig skryt Aldri salg på tradisjonelt vis – ”Løp og kjøp”… Være personlig Være målgruppens beste hjelper Ta kritikk på alvor Bruke den kollektive kunnskapen til produktutvikling Dyrke entusiaster Kort sagt – aldri spam – det skal være informasjon fra person til person som er interessant og relevant
Finne noen møteplasser der folk diskuterer webkommunikajson Finne noen møteplasser der folk diskuterer webkommunikajson. Selve kjernen ligger i bloggen Nettskriving.no
Gartnerkunst Dyrke samtaler og møteplasser Tradisjonell markedsføring er veldig push – annonser er push. Men nettet er mye mer pull. For å lykkes med markedsføring på nett så må vi dyrke frem selve produktet i felleskap med brukerne
Et enkelt spørsmål. Lett å ta stilling til
En liten samtale
Som ble større
Tre enkle steg Lytte, svare og utvikle Når vi så har fått fart på samtalen – alle prater om produktet – hva bruker vi så praten til. Det holder ikke bare å lytte hvis vi ikke gjør noe med det.
1. Lytte
2. Svare
3. Utvikle
Tilstedeværelse Samtalen foregår over alt En vesentlig faktor for å lykkes med markedsføring i sosiale medier er tilstedeværelse. Du må være tilstede ikke bare på din egen blogg med alle steder der ditt produkt blir diskutert.
Trumfkortet Et skrivende brorskap Få på plass ambassadører – nytter ikke bare at du prater om produktet – du må ha et team av folk som hjelper deg. Men pass på også slik at de ikke blir en ukritisk heiagjeng.
Ukritisk heiagjeng: Ap-bastionen på twitter.
Status Solgt like mye bøker på 6 måneder som den forrige gjorde på 2 år Allerede solgt 1000 bøker Veldig gode anmeldelser i bloggosfæren og Twitter 35 forespørsler om kurs og foredrag etter lansering Ingen markedsføring i tradisjonelle medier Utelukkende markedsført i sosiale medier og gjennom nettverk
Boksalg sammenliknet med aktivitet
Takk for meg! Kontakt meg gjerne på web: www.nettskriving.no twitter: www.twitter.com/ovedalen epost: ove@netliferesearch.com