FoU i profesjonsfaget - muligheter og utfordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Nyutdannet lærer – ressurs eller reservedel?
2B: Nåværende empirisk analyse
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Teknologi og forskningslære
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Fleksibel Yrkesfaglærerutdanning
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Praksislærermøte GLSM-praksis
Pedagogisk utviklingsarbeid
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Borre ungdomsskole
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Profesjonell lærer? Eli Moksnes Furu, Universitetet i Tromsø
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Og.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Skolevandring.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
REalfagskommune!.
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

FoU i profesjonsfaget - muligheter og utfordringer 26.9.2013 Eli Moksnes Furu, UiT Hans Georg Köller, UiT

DEN NYE RAMMEPLANEN Generell kompetanse Kandidaten kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning og gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid kan med stor grad av selvstendighet, videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling

UiT: Profesjonsfag år 4 Kunnskaper Kandidaten har kunnskap om aksjonslæring og aksjonsforskning som strategi for skoleutvikling kunnskap om vitenskapsteori og metoder som grunnlag for eget FoU arbeid Kompetanse Kandidaten kan Planlegge, gjennomføre, dokumentere, vurdere og presentere utviklingsarbeid i eget fag

UiT: Profesjonsfag år 4 Faglig innhold Lærerne trenger endrings- og utviklingskompetanse når de skal fornye den pedagogiske virksomheten og derfor vil aksjonslæring/aksjonsforskning som strategi bli vektlagt. Det vil bli gitt innføring i sentrale metoder med særlig vekt på logg, observasjon og intervju. Viktig her vil også være de muligheter som finnes innafor de ulike skolefagene.

EKSAMEN OG VURDERING Skriftlig eksamen: Individuell skriftlig semesteroppgave, som integrerer fagdidaktikk og pedagogikk. Oppgaven bygger på et gjennomført aksjonslæringsprosjekt med innsamla datamateriale. Muntlig eksamen: Studentene presenterer semesteroppgaven for sensorer og medstudenter. En medstudent er opponent. Sensor og studenter deltar i en faglig drøfting av semesteroppgaven (30 min) Muntlig eksaminasjon der kandidat og sensorer deltar (20 min)

Lærerforskning og aksjonslæring Teacher as researcher (Stenhouse 1974), Action research (Carr og Kemmis 1986) Kritikk av synet på læreren som konsument DEFINISJON: (…) systematic, intentional inquiry by teachers about their own school and classroom work” (Stenhouse 1974). AKSJONSLÆRING En systematisk refleksjons- og læringsprosess sammen med kolleger og forskere for å endre en konkret virkelighet gjennom aksjon en lengre tidsperiode Lærerforskning som profesjonsutvikling og kunnskapsproduksjon Eli Moksnes Furu.UiT. 20130918

TREKANTSAMARBEID? SKOLE STUDENTER UNIVERSITETET Fag Profesjonsfag Koble seg til nasjonale/regionale/kommunale prosjekt Studentene lager egne prosjekt Praksisfeltet driver prosjekt som studentene kan kobles på Ansatte på universitetet tar initiativ til utviklingsprosjekt i samarbeid med praksisveileder og kobler på studenter Profesjonsfag, fagstudier, skolen og studenter Fagstudier, skolen og studenter

PIL- PROSJEKT Praksis som integrerende element i lærerutdanningen Har vi skoler som driver utviklingsarbeid der man er villig og har kunnskap til å støtte og veilede lærerstudentenes aksjonslæringsprosjekt? 6 ungdomsskoler : NORDOMRÅDEPROSJEKTET Gi ungdom stolthet og lyst til å bosette seg i landsdelen gjennom å gi dem kunnskap om landsdelen og de muligheter som ligger i nordområdene. Utvikle tverrfaglig undervisningsopplegg i nordområdekunnskap Eli Moksnes Furu

ØKOSYSTEMET TRONDJORD Med god hjelp fra en av de foresatte ble det satt ut 4 teiner fra flytebrygga i Kvaløyvågen. Ville det være noe i dem? Å, jada, det var fangst i alle teinene! Kråkeboller, tangsprell, kongesnegl, eremittkreps, sjøstjerner, pyntekrabber, strandkrabber og til og med 1 flyndre var det vi kunne hente opp. Alle arter ble notert ned og undersøkt nøye før de pent og pyntelig ble sluppet ut til sitt vante element igjen. Tilbake på skolen fortsatte elevene arbeidet med rapportskriving og den digital "plakaten" over økosystemet i havet her. De skal også lage hver sine tilhørende faktaark over de artene som vi nå vet finnes i vårt nærområde. Eli Moksnes Furu

AUTENTISITET Dette var et pilotprosjekt og ideen var at andre skulle kunne bruke innholdet og metodene. Å ha arbeidet med dette prosjektet resulterte i en utvidet praksisperiode både i tid, kvalitet og utfordringer. Det har gitt oss mange nye tanker og perspektiv vi vil følge opp etter praksisperioden og vi er fornøyd med å ha tort å prøve ut nye ting (Lærerstudentene). Eli Moksnes Furu

PROFESJONSNETTVERK PIL-konferanse Nordområdekonferanse NorALF-konferanse (Tromsø/Göteborg) FoU i Praksis Det har vært oppmuntrende for meg å delta som ”medforsker” gjennom praksisperioden. Jeg har deltatt på seminarer og konferanser der jeg har vært både observatør og bidragsyter. Dette har gitt meg mange erfaringer og jeg har fått utvidet innsikt i mitt fremtidige yrke som lærer. Særlig vil jeg trekke fram de faglige samtalene med andre studenter, lærere og lærerutdannere som betydningsfulle (Lærerstudent). Eli Moksnes Furu

ERFARINGER FoU-arbeid krever praksisordninger som er fleksible og endrede modeller for organisering av undervisningen FoU-arbeid forutsetter et likeverdig samarbeid mellom skole og lærerutdanning, og dette må formaliseres, struktureres og finansieres Lærerutdannere i praksis (veiledere) må kvalifiseres for å veilede studenter i FoU-basert praksis. Det må legges til rette for dialogkonferanser og andre møteplasser der campuspersonale, praksisveiledere, studenter og andre kan presentere, teoriforankre og spre erfaringer. Eli Moksnes Furu

SUN SkoleUtvikling i Naturfag

Organisering og deltagelse Prosjektet eies og finansieres av Naturfagsenteret Deltakere er skolelaboratoriene ved Universitetet i Oslo Universitetet i Bergen NTNU Universitetet i Tromsø

Skoler i prosjektet I Tromsø deltar for tiden 3 ungdomskoler: Kroken skole Tromstun skole Grønnåsen skole

Prosjektets profil Lærerstyrt Hele naturfagseksjonen må delta Fagdidaktisk/metodisk profil Skolene har stor frihet til å definere sitt konkrete prosjekt Konkrete bidrag fra lærerutdannere og lektorstudenter i praksis

Muligheter og utfordringer Lett å få hjelp fra fagmiljøet ved universitetene Hele seksjonen er involvert Utfordringer Få avsatt nok tid Ikke alle lærere er like motiverte

Konkret prosjekt skoleår 2013-14 Tromstun skole (baseskole, aldersblanding 8. – 10. klasse) Utvikling av en ny treårsplan i naturfag CLP (og oppdatering i tilhørende kjemikompetanse) Utforskende arbeidsmåter Utvikling av nye praktiske aktiviteter (særlig kjemi) Teknologi og design