Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
Grete Haaland Sund HiAk,
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Fagarbeider i bibliotek
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Pressekonferanse Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 23.august 2012 Økt gjennomføring i videregående opplæring.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Kunnskapsskolen i buskerud
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
Landsorganisasjonen i Norge
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Opplæringstilbudet Fylkestingets vedtak.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Status for Kunnskapsløftet
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Fagforbundet Vest-Agder
Velkommen til FORELDREKURS
Informasjon om videregående skole 2018
NY STRUKTUR.
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid? Erfaringer med Lærings- og utviklingsteam i Oppland Trondheim 18.oktober 2012

Disposisjon Bakgrunn - to læringsarenaer som omfattes av samme lov og forskrift Forankring – nasjonale styringsdokumenter og partene i arbeidslivet Arbeidet – erfaringene Forskning Veien videre

Bakgrunn – innsikten St.meld. nr 30 Kultur for læring,2003-2004 …det er behov for å løse opp i tradisjonelle strukturer og arbeidsmåter på skolene… Kvalitet i fag og yrkesopplæringen, Fafo –notat 2005: 31 NOU Fagopplæring for framtid 2008:18… det må derfor etableres forpliktende møtearenaer mellom skoler og bedrifter… for å utforme et helhetlig opplæringsløp for den enkelte… St. meld nr. 11 Læreren - rollen og utdanning 2008- 2009… styrke lærerens kompetanse, noe som er den viktigste faktoren for elevens læring… St. meld .nr 44 Utdanningslinja 2008- 2009…legge bedre til rette for en mer praktisk og virkelighetsnær opplæring…

Utviklingsarbeid - hva ble gjort Prosjekt Delt rådgivingstjeneste 2000- 2003 Nasjonalt utvikingsprosjekt: Alternative vurderings- og prøveformer i fagopplæring 2000- 2003 Vandreboka – Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig løp 2005- 2009 Samarbeid med partene i Yrkesopplæringsnemnda - medlemmer i prøvenemnder - lærerorganisasjonene - faglige råd

Forankring - Fylkestinget i Oppland. Vedtak 19. juni 2007 Etablering av Lærings- og utviklingsteam i alle yrkesfaglige utdanningsprogram ved videregående skoler i Oppland Tiltak vedtatt i Yrkesopplæringsnemnda - fylkeskommunen som regional utviklingsaktør - økt samarbeid med partene i arbeidslivet, involvering av elever/lærlinger - økt samarbeid med lokalt næringsliv / regionråd, Sykehuset Innlandet, Fylkesmann i Oppland og Karriere Oppland

Forankring - Fylkesrådmannens regionalt handlingsprogram (RHP), Høy kvalitet på videregående opplæring Fylkesopplæringssjefens fem fokusområder: Høy grad av gjennomføring av vgo Høy kvalitet på arbeidet med planlagt grunnkompetanse Økt læringsutbytte for alle elever og lærlinger (inkl. vurdering for læring, spesialundervisning) Målrettet samarbeid mellom skole og arbeidsliv (yrkesfag og studieforberedende) Verdibasert ledelse og medarbeiderskap (kap 4.3 RHP 2012) Etterutdanning for skoleledere evt. andre tiltak

Deltakere i LUT Sammensetning og antall personer skal være hensiktsmessig og tilpasset skolens og bedriftens behov: Lærings- og utviklingsteam skal minimum bestå av representanter fra skole og bedrift Det skal legges til rette for at elever/ lærlinger/ lærekandidater skal delta i teamene Ett medlem av prøvenemnda i aktuelt lærefag kan/bør delta Rådgiver fra fylkesopplæringssjefens kontor deltar som veileder i teamet og alt etter behov  

Bygg- og anleggsteknikk Teknikk- og industriell produksjon Skole Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse- og sosialfag Naturbruk Restaurant og matfag Service og samferdsel Teknikk- og industriell produksjon Nord- Gudbrandsdal Tømrer Helsefag Barne- og ungdomsarbeider Bilfaget lette kjøretøy Industriteknologi Vinstra Elektriker Mesna Kokkfag Reiseliv Vargstad Gjøvik Frisør Valle Landbruk Skog bruk Hestefag Anleggsgartner og idrettsanlegg Lena Raufoss Ambulanse Institusjonskokk Matfag Industrimekaniker Sveis CNC- maskinering Hadeland Dokka Valdres

Samarbeid fører fram Gjennom etablering av LUT er samarbeidet skole og lærebedrift satt i system Faglig ledere, lærere, elever/ lærlinger og prøvenemnd diskuterer felles struktur for opplæringen Overgangen fra andre til tredje året er vanskelig Avklaringer mellom skole og lærebedrift om hva og hvordan det er viktig å forberede elevene til praksisperioder og til læretid

Samarbeid fører fram I alle fag- og yrker må du kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid jfr. kompetansemål i læreplanene og jfr. forskrift til Opp.lova § 3.57 Systematiske trening og refleksjon gir gode effekter på læreprosessen (eleven/lærlingen/lærer og faglig ledere) Økt refleksjon og læreplanbevissthet hos både elever og lærer (og lærlinger og faglig ledere) Faglige og relevante gjennomgående framover –og tilbakemeldinger gir god effekt på læreprosessen og bidrar til økt læringsutbytte

Samarbeidet fører fram Elevmedvirkning og bevissthet på egen rolle og mestring Samarbeidet og arbeidsmetoden bidrar til å redusere avstanden mellom den godkjente læreplan og den opplevde læreplan Realistisk kartlegging av sluttkompetanse Eksamen Vg2 -sensor fra bedrift Formidling til bedrift

Forskning viser vei Hvorfor er det forskjell på åndens og håndens og arbeid? Evaluering av Kunnskapsløftet, Struktur og konjunkturer, NIFU, RAPPORT 26/2012 …Mens Kunnskapsløftet ser ut til å øke sannsynligheten for å oppnå studie- kompetanse, svekker den sannsynligheten for å oppnå yrkeskompetanse. Dermed bidrar reformen til akademiseringstrend. Hvis man er bekymret for rekrutteringen av faglært arbeidskraft, så fremstår dette som en direkte årelating av fag- og yrkesopplæringen…

Arbeid som omfatter begge opplæringsarenaene har oppstart i LUT Hva gjør vi nå Arbeid som omfatter begge opplæringsarenaene har oppstart i LUT Samfunnskontrakten og samhandlingsreformen Gjennomgående dokumentering i fag- og yrkesopplæringen – videreføring - videreutvikling Vurdering – for læring - videreføring Vekslingsmodellen – under oppstart og utprøving Hospitering Yrkesretting – Fellesfag, yrkesretting og relevans(FYR) Samarbeid bidrar til økt gjennomføring. Fokus på likeverdighet og den enkeltes kompetanse skal være en resurs i fag- og yrkesopplæringen