Nettverksamling i matematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Litt mer om PRIMTALL.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Studie forberedende formgivingsfag
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Nasjonale prøver 2008 – regning 8.trinn
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Nasjonale prøver 5. trinn - utvikling Lesing Mestringsnivå 1 28,025,926,8 Mestringsnivå 2 47,146,746,9 Mestringsnivå 3 24,927,426,2.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Vurdering av skriving: teoretiske og metodiske utfordringer
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Nasjonale prøver.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
Oppfølging av nasjonale prøver
Ny læreplan, nye utfordringer
Samdata 2012 Somatikk.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Velkommen til foreldremøte!
Lesing og lesestrategier
Matematikkundervisning i Sandefjord
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Velkommen til foreldremøte. PROGRAM  Organisering av skoledagen  Klassemiljø, trivselsledere  Nasjonale prøver  Smart øving  Skolens webside og.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Matematikk i skole og hjem
Nasjonale prøver Sandved skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Utskrift av presentasjonen:

Nettverksamling i matematikk 18. oktober Cecilia M Johansen Pedagogisk senter 2010

Nasjonal prøve i regning 42 flervalgsoppgaver 17 åpne oppgaver Ca 40 av 59 oppgaver er tekstoppgaver Områder Tall Måling Statistikk

Vanskelighetsgrad Den enkelte oppgave kan graderes etter Se høyre hjørne på NP 2009 (utlevert) Den enkelte oppgave kan graderes etter vanskelighetsgrad, relatert til kompetansemål i LK06 (dvs ikke resultater fra prøven) Vanskelighetsgrad 1 betyr at oppgaven bør kunne besvares av de fleste Vanskelighetsgrad 5 indikerer at en oppgave er av høy Vanskelighetsgrad. Da kreves det både analyse og evne til vurdering på et høyt kognitivt nivå for alderen Ikke alltid samsvar mellom hva en kan forvente og hva de faktisk mestrer

Resultater på enkelt oppgaver Oppgavenes løsningsprosenter varierer fra 4 % til 85 prosent (stor bredde) Mestringsnivå 1= 0 til 12 poeng Mestringsnivå 2= 13 til 20 poeng Mestringsnivå 3= 21 til 35 poeng Mestringsnivå 4= 36 til 45 poeng Mestringsnivå 5= 46 til 59 poeng

Prøvens 10 oppgaver med lavest løsningsprosent 9 av 10 oppgaver har vanskelighetsgrad 4 og 5

Oppgave 31 (4 % løser riktig) Vanskelighetsgrad 5 åpen og sammensatt oppgave Minst 2 regneoperasjoner for å komme til svaret Liter og km, divisor er større enn dividenden

Oppgave 32 (23 % løser riktig) Vanskelighetsgrad 2 Divisjon av og med desimaltall er en utfordring Tilsvarende oppgaver 2007 og 2008, lav løsningsprosent

Prøvens 10 oppgaver med høyest løsningsprosent

Oppgave 3 Vanskelighetsgrad 1

Prosent Oppgave 4 (vanskelighetsgrad 2) Oppgave 49 85 % klarer denne

Oppfølging av resultater i lærerkollegiet Lærerne i fellesskap oppsummerer resultatene fra prøven, kan lærerkollegiet få oversikt over både hva elevene mestrer, og hva man bør arbeide mer med i de ulike fagene med utgangspunkt i kompetansemålene etter 7. trinn. Matematikklæreren har best fagkompetanse til å lære elevene grunnleggende tallbehandling. Lærerne i de andre fagene har i et medansvar for å øve på og anvende grunnleggende ferdigheter i å kunne regne i egne fag. Regneferdighet i alle fag kan utvikles gjennom jevnlig øving på logiske resonnementer og ved problemløsing. I norsk, samfunnsfag, engelsk og naturfag kan det arbeides med grafiske framstillinger, tabeller og statistikk. Innsamling av data til undersøkelser bør gjennomføres i praksis og ikke bare teoretisk. I kroppsøving, RLE og samfunnsfag kan elevene arbeide med regning med tid. Måling av lengder og omregning mellom ulike lengdeenheter er aktiviteter som bidrar til bedre tallforståelse. RLE kan regneferdighet knyttes til arbeid med mønster, estetikk og geometri. I mat og helse vil praktisk arbeid med oppskrifter, omregning med desiliter og liter samt vurdering av priser, være aktiviteter som øver opp regneferdighet. I kunst og håndverk er regneferdighet knyttet til arbeid med dimensjoner, målestokk og mønster.

Erfaringsutveksling Hvordan de ulike skolene arbeidet tidligere med elevens utvikling etter resultater på nasjonal prøve i regning? Hvordan har man planlagt å arbeide etter nasjonal prøve i regning 2010?