Kommunikasjon i familien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Samhandling.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Normer, verdier og holdninger
Psykiske utfordringer ved MS
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Helse og sykdomsbegrepet
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
"God bagasje på livets reise."
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
For lokale tillitsvalgte
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
SMIL – styrket mestring i livet
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Invitasjon til Helt sjef!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
1 Kommunikasjon.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Invitasjon til Helt sjef!
Emilios jobb som assistent
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon i familien Familier der et barn har diabetes

Plan Kommunikasjon ”Vanlig” familiedynamikk Familiedynamikk der ett barn har diabetes Diabetesforbundet

Hva er kommunikasjon? ” En intensjonell handling for å gjøre noe kjent for en annen” Andre definisjoner? Må handlingen være intensjonell? Må det være en handling? Og må det være en annen til stede?

Kommunikasjon? Formidling av budskap Alltid kommunikasjon Innhold (fakta, informasjon) Opplevelser (følelser, holdninger, verdier) Alltid kommunikasjon Også å ikke være tilstede, ikke si noe, blikk, ansiktsuttrykk, kroppsholdning, annet?

God kommunikasjon Når mottaker FORSTÅR hva som er senders budskap Når sender opplever at mottaker har forstått budskapet Forutsetning At mottaker LYTTER til senders budskap At mottaker sikrer at forståelsen er riktig ved å sjekke sin forståelse med sender

Det mottaker tror sender sier Det mottaker tror sender vil Det sender mener Det sender sier ”Er du ferdig med avisen snart?” Hun vil at jeg skal slutte å lese for å begynne med husarbeid Bli ferdig med avisen NÅ! Jeg vil lese avisen

Verbal og non-verbal Ord 7 % Stemme bruk 38 % Kroppsspråk 55 % Tallene vil variere, disse hentet fra et kurs av Lang & Anderssen Utfordringer: mailer, sms, og facebook?

…..Tenk på… Hva vil det egentlig si å forstå hva den andre prøver å si? Når vet vi at vi har forstått og at vi har forstått hverandre riktig?

Forventninger Stereotypier Tidligere erfaringer Vi ser det vi ”vil” se Eksempel med slange/veske Hjernensoppbygning Stereotypier Selvoppfyllende profetier

IKKE FORSTÅ FOR RASKT IKKE AVBRYT

Hva påvirker kommunikasjonen? Hvem vi er Følelser Kontekst Personlighet Optimist? Fleksibilitet? Grundig/regelfølger Sosial Type Oppmerksomhet Hvor vi er Temperament Intensitet Konsentrasjon Hvem vi snakker med Kjønn Endringshastighet Motivasjon Tema kultur Dagsform Tid til rådighet Støy

Kommunikasjon i familien

Familiedynamikk Dynamikk = Bevegelse ”Man” søker stabilitet, i og rundt seg, også familien som enhet Forutsigbarhet Trygghet

Overganger og stabilitet Tidsperspektiv Skole og barnehage Selvstendiggjøring Løsrivning Flytte hjemmefra Studenttilværelsen Arbeid og familiestifting SYKDOM

Sosialisering ”Ris og ros”/ læring Negativ feedback minimerer endringene for å vedlikeholde stø kurs Positiv feedback endrer systemet slik at det kan tilpasse seg nye inntrykk

Offisielle og uoffisielle roller Sjef, forelder, barn, trøster, oppdrager Ikke likeverdige medlemmer Hierarki Subsystemer ”Familieregler” Regulerer kontakt type og mengde Første gang- gjentagelser- mønster-regel

Når Kontroll = Tvang

Familier der et barn har diabetes

Hva skjer i familien når et barn får diabetes? Foreldrene ”får” diabetsen Utfordringer Problemløsning Oppgavefokusert Følelsesfokusert

Reaksjoner ved diagnostisering Lettelse? Skyldfølelse? Bekymringer for fremtiden? Sjokk? Reaksjoner til sjokk: Fornekting, sinne, forhandling, depresjon/oppgitthet, aksept av situasjonen Det samme gjelder foreldre som får vite at barna er syke

Posttraumatisk Stress-syndrom (PTSD) Reaksjon som kommer etter en opplevd truende situasjon Gjennomopplevelse, f.eks mareritt Økt alarmberedskap i kroppen Følelse av nummenhet / behov for å fjerne seg fra situasjonen Lidelse: Over tid

Posttraumatisk Stress-syndrom (PTSD) Hos 40% av de undersøkte familiene, hadde minst én av foreldrene PTSD 6 uker etter diagnostisering I 71% av familiene hadde minst én av foreldrene delvis PTSD Normal reaksjon på unormal situasjon Føling/høyt blodsukker? Søk hjelp og støtte

Utfordringer Praktiske utfordringer Psykologiske tilpassninger Hvem assisterer i barnehage/skole/fritid/hos venner og lignende. Psykologiske tilpassninger Hvordan finne riktig insulindose i de ulike sammenhengene Hvordan takle det å ikke treffe med dosene Hvordan takle redselen for akutte- og seinkomplikasjoner Hvordan takle de stadige endringene?

Utfordringer ”Egentid” Parforholdet Søsken

Hvordan samarbeide? Sykdommen er i en annen persons kropp Flere som har ansvaret for den ”andres kropp” Andre forelder Helsepersonell Besteforeldre/tanter/onkler

”Livet handler ikke bare om å holde ut stormene, men å lære seg å danse i regnet”

Hvordan gjør man det? Oppgavefokuset mestring Følelsesfokusert mestring

Oppgavefokusert Akkurat passe? Diabetesbehandling er vanskelig Mange ting påvirker blodsukkeret Mange følelser man må forholde seg til Redsel, skuffelser Egne og andres Gjør = kan + vil

Følelsesfokusert Angst kan gi for mye eller for lite oppgavefokus ….Resultat…

Når Kontroll = Tvang

Det mottaker tror sender sier Det mottaker tror sender vil Det sender mener Det sender sier ”Er du ferdig med avisen snart?” Hun vil at jeg skal slutte å lese for å begynne med husarbeid Bli ferdig med avisen NÅ! Jeg vil lese avisen

…. Tenk på…. Hva vil ”godt samarbeid” si? Hvordan vil ulike familieroller påvirke kommunikasjonen og samarbeidet?

Gi meg styrke til å forandre det jeg kan, sinnsro til å akseptere det jeg ikke kan forandre, og visdom til å se forskjellen .. (Frans av Assissi)

Diabetesforbundets ansvar? Hva trenger familier med diabetes? Hva gjøres i deres fylkeslag/lokalag? Hva kunne du tenke deg å gjøre?

Hva kan du gjøre?