Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
I.
Lederskap 2009 Utvikling av relasjonskompetanse Samhandling og suksess Møre og Romsdal fylke Hvilke ferdigheter kreves av relasjonsledere ? Hvordan trene.
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE:
Helse og sykdomsbegrepet
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Utbrent Veien inn i - Veien ut av. Hvordan kan vi forebygge
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Terapeutens bidrag i psykoterapi
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
RME Nasjonal Konferanse
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
-av familieterapeut Hege Aitken
Samhandling og kommunikasjon
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
FORMATIV VURDERING.
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Hvordan regulere inntrykk og uttrykk Karl Jacobsen, Professor, NTNU
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Jakten på den umulige brukeren…
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kroppsfølelsen.
JESUS OG HUSHOLDET Problemet med å beskrive Jesus Jesus – individualist eller del av fellesskap? Forutsetninger mht menneske- og samfunnssyn.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Cake Q3 Storulykke 1.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
Emosjoner Espen Røysamb.
… Gud ikke er stor For opptak:
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Aggresjon.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Hvorfor og hvordan bryte tausheten Fokus på rusrelaterte problemer og fravær i arbeidslivet.
Hvordan trives du i jobben din? ”Jeg trives godt. Det er et svært viktig arbeid og tydelig nødvendig om vi skal lykkes med å få med alle i samfunnet og.
Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
PÅRØRENDEUNDERVISNING JOVAN RANDJELOVIC ALDERSPSYKIATRIASK KLINIKK BLAKSTAD SYKEHUS HF.
BPSD – Belastning for personalet Mirka Kraus Spesialist i klinisk psykologi Ullevål sykehus.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Kampen om virkeligheten og frykten for nå-øyeblikket.
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
CAMPAIGNING From vision to action.
Rus som følelsesunngåelse
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Two people, both with problems in living, who agree to work together to study those problems, with the hope that the therapist has fewer problems than the patient. Harry Stack Sullivan

The psychotherapist must remain vulnerable, and yet retain his professional role in his actual working hours. Winnicott

Negative motoverføringsreaksjoner i det terapeutiske arbeidet med rusavhengige pasienter Shahram Shaygani Overlege/Spesialist i psykiatri Kandidat ved psykoanalytisk Institutt i Oslo

Motoverføring Vi er blitt klar over motoverføringen som oppstår hos psykoanalytikeren som et resultat av pasientens påvirkning på hans ubevisste følelser, og vi er nesten forpliktet til å insistere at psykoanalytikeren skal gjenkjenne og overkomme denne motoverføringen. Freud, S. (1910): The future prospects of psycho-analytic therapy. Standard Edition, 11. London: Hogarth Press.

Motoverføring Ubevisste Åpenbare og og følelsesladete lett tilgjengelige konflikter affekter

Motoverføring Motoverføring er behandlerens bevisste og ubevisste, kognitive og affektive (følelsesmessige) reaksjoner mot sin pasient.

Motoverføring Motoverføringens natur Terapeut faktorer Pasient faktorer

Hvorfor er motoverføring viktig? Bevissthet rundt motoverføing forhindrer antiterapeutiske handlinger. Motoverføring sier noe om relasjonelle problemer og tilknytningsmåten hos pasienten. Riktig bruk av motoverføring fører til terapeutisk gjennombrudd.

Hvorfor er det vanskelig å kjenne på sine motoverføringer? Disse er i utgangspunktet vanskelige og følelsesladede tema hos oss. Behandleren bruker en rekke ubevisste psykologiske forsvar for å ikke kjenne på disse reaksjonene. Det kan dreie seg om følelser som ikke deles med andre kolleger og medarbeidere.

Sinne Behandlerens reaksjon Negativ motoverføring - Depressive reaksjoner - Psykosomatiske reaksjoner Sinne - Overdreven snillhet - Avvisning (Kommer til uttrykk i form av faglige intervensjoner)

Narsissistisk krenkelse Behandlerens reaksjon Negativ motoverføring - Sinne og irritasjon - Depressive symptomer Narsissistisk krenkelse - Avvisning (Kommer til uttrykk i form av faglige intervensjoner) - Kjedsomhet

Avsky Behandlerens reaksjon Negativ motoverføring - Likegyldighet - Følelsesmessig distanse Avsky - Kvalme (psykosomatisk) - Avvisning (Kommer til uttrykk i form av faglige intervensjoner)

Frykt - Overdrevent mot - Psykosomatiske reaksjoner Behandlerens reaksjon Negativ motoverføring - Overdrevent mot - Psykosomatiske reaksjoner (Magesmerte, kribling i armer og ben, uro i brystkasse) Frykt - Urolig søvn eller mareritt - Negativisme i behandlingsmøtene - Avvisning (Kommer til uttrykk i form av faglige intervensjoner)

Håpløshet Behandlerens reaksjon Negativ motoverføring - Trøtthet - Faglig uengasjert - Likegyldighet Håpløshet - Avvisning (Kommer til uttrykk i form av faglige intervensjoner)

Misunnelse Behandlerens reaksjon Negativ motoverføring - Uro - Fiendtlighet Misunnelse - Avvisning (Kommer til uttrykk i form av faglige intervensjoner)

Behandlerens forsvar Behandlerens forsvar Definisjon Benektning Problemet eksisterer ikke Splitting Svart/hvit holdning, mangel på integrering Intellektualisering Splitter det kognitive fra det affektive og fortrenger det emosjonelle Reaksjonsdannelse Gjør affektene til det motsatte Tar sinne innover seg Det er min skyld! Jeg får det ikke til! Projeksjon Det er pasientens feil!

Refleksjon over motoverføringsreaksjoner Hvilke affekter (følelse) er i sving nå? Hva skyldes det? Hva er pasientfaktorer her? Hva er behandlerfaktorer? Hva sier den til oss? Hva inviterer den oss til å gjøre? Hva burde vi gjøre med den?

Hva gjør vi? Aksept og anerkjennelse av egne reaksjoner. Egen terapi Veiledning Faglige møter

We must always remember that counter-tranference is the best of servents, but it must remain a servant because it is absolutly the worst of masters. Hanna Segal