5 åringen og sammenhengen barnehage – skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Noen utfordringer for skolene
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Sverre Nesvåg Forskningsleder
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Kroppsøvingsdidaktikk
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Rolighetsmoen barnehage
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
VURDERING.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Undervisningssektoren 2015
Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum1 Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp.
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Barnehage i Bjerkreim. Utvikling avdeling Bjerkreim avdelinger 1999Skjeraberget bhg 3 avd 2006Røysekatten bhg 3 avd 2007Røysekatten bhg.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Den gode skoleeier I Nes.
Kompetanseplan oppvekst
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Overgang for elever med spesielle behov
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Oppstart i barnehagen.
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole Andebu kommune og Valby oppvekstsenter ønsker å finne ut hvorvidt systematisk og bevisst tidlig innsats i barnehage/ skole gir resultater. Det er flere årsaker til det - kostnadene til spesialundervisning, ungdommer som faller ut av skolen og hvordan oppvekstsektorens forskjellige aktører samarbeider om det enkelte barns situasjon og læringsutbytte. Mandatet for prosjektet er å vise hvordan arbeid med kvalitative mål, og hvilke kvalitative mål, som fremmer 5 åringens overgang til skolen. 1

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole Prosjektet Målgruppe 48 femåringer fra Monte Verde barnehage, Møyland barnehage, Gravdal barnehage som skal begynne på Andebu skole. 24 femåringer som begynner på Valby skole i Larvik, hvorav om lag halvparten fra Valby barnehage. Prosjektgruppe Virksomhetslederne Barnehage og Andebu skole + rektor og resultatenhetsleder ved Valby oppvekstsenter utgjør prosjekt- gruppen. Styrere, pedagogiske ledere og medarbeidere deltar i aktiviteter etter behov. I tillegg vil prosjektet ha dialog med SFO, helsestasjon, psykisk helsetjeneste, barnevern, pedagogisk-psykologisk tjeneste, m.fl. Styringsgruppe Ole Sverre Lund, rådmann Andebu Bjørn Aamodt, kommunalsjef Andebu Prosessveiledning Terje Vangås, Dele Inge Vinje Rådgivning 5 åringen og sammenhengen barnehage – skole

Innhold i plan for sammenheng Årshjul med plan for overgang barnehage - skole Tydeliggjøre sammenhengen mellom barnehage og skole med oversikt over aktiviteter, felles verdigrunnlag og forståelse for hva som skal læres. Hva skal barnet mestre? (Figuren til høyre viser 4 faktorer som påvirker barnets evne til mestring.) Dialog med foresatte Det er i dette møtet, med ulike utgangspunkt og ståsteder, at skolen og foreldrene skal samarbeide til beste for barnet selv. (St.meld. 14 Om foreldremedverknad i grunnskolen) 5 åringen og sammenhengen barnehage – skole

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole Mal for dialog med foresatte utviklet i prosjektet. 5 åringen og sammenhengen barnehage – skole

Innhold i plan for sammenheng Felles pedagogisk tilpasning ... .. i forhold til de dilemmaene 5 åringene møter på veg fra barnehage til skole og behovene de har. Samspill i oppvekst- sektoren ; helsestasjon – barnehage – PPT – skole – barnevern – andre 5 åringen og sammenhengen barnehage – skole

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole Viktige erfaringer Intervju av 39 foresatte i Andebu og i Larvik; 21 med 3- kant samtale og 18 i tradisjonell siste samtale i barnehagen. Funnene er såpass interessante at de bør empirisk etterprøves. 2 av 3 var meget fornøyde med å møte barnehage og skole sammen. Foresatte med 3- kant samtale var mer fornøyd enn andre. 60 % ønsker å jobbe videre med barnets identitet som lærende – trygghet, selvtillit og evne til å mestre. Bruk av mal ga oversikt over hva barnet skal mestre og sikret at man delte informasjon på alle områdene. Mer tilfeldig uten mal. 5 åringen og sammenhengen barnehage – skole

St.meld. Nr. 41 Kvalitet i barnehagen Barnehagen og skolen har felles ansvar for at barn kan møte skolen med nysgjerrighet og tillit til egne forutsetninger. Tilretteleggingen for barns overgang fra barnehage til skole, skal skje i nært samarbeid med barnets hjem. Verdiene overgangsarbeidet bygger på, skal være nedfelt i strategier. Foreldre godkjenner informasjonsoverføring og skal ha muligheten for aktiv medvirkning (fra eldst til yngst – sikre god overgang). Lærere i barnehage og skole skal ha felles møteplasser. Fokus på hva barnet kan, mestrer og trenger særskilt støtte til. Erfaringer fra Vefsn kommune: Endre begrepene fordi kulturene er svært ulike. Lærere i skolen er bedre på tilpasset opplæring når de samarbeider med pedagogene i barnehagen. 5 åringen og sammenhengen barnehage – skole