Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
System for kompetansekrav NRHS – møte
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Rune Nilsen prorektor.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
LUB og nasjonale planer
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Utfordringer for sektoren Noen viktige tema sett fra UHR
Statssekretær Jens Revold
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Lederforum 14. november 2011 Planer 2012
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk Ekspedisjonssjef Toril Johansson, KD Styreseminar, 31. oktober 2011

Universitets- og høyskolesektoren Viktige samfunnsoppgaver Utdanning Forskning Formidling

Kvalitetsreformen Mål: Bedre kvalitet på utdanning og forskning Økt intensitet på utdanningen Økt internasjonalisering Videre fullmakter, større handlingsrom og ansvar Bl.a. til organisering tilpasset situasjon, endringer i etterspørselen etter utdanningstjenester og studentenes behov. Se forskning og utdanning i sammenheng. Resultatorientert budsjettering Insentiver for progresjon og kvalitet

Statlige universiteter og høyskoler Forvaltningsorganer med særskilte fullmakter, frihet og ansvar Faglige Økonomiske Juridiske Organisatoriske Styret er institusjonens øverste organ Kollegialt – hver stemme teller like mye, likt ansvar Valgte og eksterne medlemmer Eksterne styremedlemmer er ikke ”statens representanter”, men bringer med seg erfaringer, perspektiver, kompetanse

Internasjonale utviklingstrekk Spesialisering for kvalitet Konkurranse om ressurser Ansatte Studenter Penger Rangeringer Påvirker evnen til å tiltrekke seg ressurser Konsentrasjon av forskningsmidler

EUs kommunikasjon om modernisering av høyere utdanning Prioriteringer Kvalitet – vekst, fra elite til masseutdanning Styring og finansiering Internasjonalt samarbeid Den sosiale dimensjonen Behov for diversitet blant institusjonene

Utfordringer Svare på samfunnets behov Kvalitet i utdanning og forskning Robuste fagmiljøer Kvalitet og effektivitet i administrative prosesser

Hvordan møte utdanningsbølgen? Studieplasser, lokaler, infrastruktur Studentenes valg av utdanningstilbud og studiested Internasjonal konkurranse om studenter, ansatte og ressurser Særlig utfordrende for små institusjoner? Forskningsbasert undervisning, relevant utdanning Gjennomstrømning og frafall

Samfunnets behov Samfunnskontrakt Godt samspill Mellom utdanning, forskning og innovasjon Mellom institusjonene Mellom institusjonene og samfunnet Nasjonale, regionale og lokale behov Nye midler over statsbudsjettet kommer med nye oppgaver Eksterne ressurser som grunnlag for å nå ambisjonene

Kvalitet i utdanning og forskning Hvor ble det av kvalitetsreformen? Læringsutbytte og kvalifikasjonsrammeverket Evalueringene av profesjonsutdanningene – har vi tatt resultatene inn over oss? Kvalitetssikringssystemene – bruker vi verktøyet? Forskningsbasert og relevant utdanning Kvalitet i forskerutdanningen Forskningsvilkår Robuste fagmiljøer

Robuste fagmiljøer Ta kvalitetsutfordringene påpekt av Stjernø-utvalget på alvor SAK som virkemiddel for økt kvalitet Fortsatt mange små fagmiljøer Konsentrasjon tar tid, men skjer det nok? Få til ”A” og ”K” i SAK Kvalitet i profesjonsutdanningene SAK viktig også her

Effektiv administrasjon av høy kvalitet Fellesstatlige krav Økonomi Innkjøp Forvaltningsloven Offentleglova Internkontroll, Riksrevisjonens kontroll God forvaltning er ressursbesparende i det lange løp – mer tid og penger til faglig aktivitet

Ledelse Forsknings- og utdanningsledelse, og administrativ ledelse Strategisk Prioritere Omstillingsdyktig Involvere, inkludere og forankre Ledelseskultur og –forståelse Læringsmiljø og arbeidsmiljø Egenverdi og resultatfremmende Balanse mellom nasjonal styring og institusjonelt handlingsrom

Ny målstruktur Langsiktige og stabile sektormål Politiske prioriteringer tydeliggjøres Stor reduksjon i antall nasjonalt fastsatte styringsparametre Institusjonene fastsetter virksomhetsmål

Ny målstruktur forts Langsiktig perspektiv, profilering av institusjoners egenart Innebærer videre fullmakter Institusjonene setter virksomhetsmål tilpasset den enkelte virksomhet Mindre detaljstyring Unngå dobbeltrapportering Institusjonene må samlet sett fastsette virksomhetsmål som møter samfunnets behov

Dialog Nasjonal dialog om samlet politikk for høyere utdanning, forskning og innovasjon Behov og prioriteringer Rapportering Institusjonens egne behov Vil neppe minske, men muligheter for forenkling? Ny målstruktur Utarbeidet i dialog med sektoren Videre dialog om institusjonenes egne virksomhetsmål Utvikling av styringsdialogen

Hvordan ser sektoren ut om 10 år? Færre institusjoner? Større institusjoner? Flere universiteter? Sterkere faglige nettverk Institusjonslandskapet Godt utbygget SAK Profilerte institusjoner Mer internasjonalt orientert Økt konkurranse

Oppsummering Kvalitet som overordnet mål Institusjonslandskapet er i endring Utdanningsbølgen er en del av løsningen på mange av utfordringene som kommer Ledelse er en nøkkelfunksjon – på flere områder Dialog om målutvikling og måloppnåelse er viktig Ansvarlige styrer - ansvaret blir større Nasjonalt ansvar for helheten