Normalisering Diagnostisering Problematisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i skole og fritid
Advertisements

«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
Noen utfordringer for skolene
Læren om sjelen.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Diabetes- sett fra en kolibri
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Langt igjen ”I forhold til utdanning og arbeid er funksjonsnedsettelse en risikofaktor” Toril Heggen Munk Nestleder.
Skole.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Psykisk utviklingshemming Hvem har og hvem har ikke ?
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Psykisk utviklingshemming Hvem har og hvem har ikke ?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 10 oppgave j.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
En retrospektiv journalstudie
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Nye oppfølgingsdata Svein Eikeseth. Reiste til dr. Lovaas 1985 Ph.D. University of Kansas Kom til Norge i 1993 Arbeider ved Høgskolen i Akershus og Glenne.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Forum for studentaktive læringsformer
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Inkludering og tilpasset opplæring
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Innføring i spesialpedagogikk Forelesning med Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor, Høgskolen i Vestfold Trinn allmenn Kilder: Befring, E og Tangen R: Spesialpedagogikk.
Utviklingen i uføretrygd per september 2016
Utskrift av presentasjonen:

Normalisering Diagnostisering Problematisering Høgskolelektor Inge Jørgensen

Normal - Normalisering Adjektivet – Normal Statistisk Medisinsk Sosiologisk Verbet - Normalisering Høgskolelektor Inge Jørgensen

Diagnostisering – ICD-10 ICD-10 – International Classification of Diseases - Den internasjonale statistiske klassifikasjonen av sykdommer og beslektede helseproblemer De fleste delene er om somatikske sykdommer Kapittel V: Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser (F00-F99) - atferdsdiagnosene Høgskolelektor Inge Jørgensen

Diagnostisering – Hva og hvorfor Somatikk – Atferdsdiagnoser - kognitiv/språklig fungering - sosial fungering - psykisk fungering for å forstå for å gi et tilpasset tilbud for å ha et vedtaksgrunnlag ved rettigheter for å ........ Høgskolelektor Inge Jørgensen

ICD-10 F-diagnoser - Kategoriblokker F00-F09 Organiske, inklusive symptomatiske, psykiske lidelser F10-F19 Psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser som skyldes bruk av psykoaktive stoffer F20-F29 Schizofreni, schizotyp lidelse og paranoide lidelser F30-F39 Affektive lidelser F40-F48 Nevrotiske, belastningsrelaterte og somatoforme lidelser F50-F59 Atferdssyndromer forbundet med fysiologiske forstyrrelser og fysiske faktorer F60-F69 Personlighets- og atferdsforstyrrelser hos voksne F70-F79 Psykisk utviklingshemning F80-F89 Utviklingsforstyrrelser F90-F98 Atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som vanligvis oppstår i barne- og ungdomsalder F99Uspesifisert psykisk lidelse Høgskolelektor Inge Jørgensen

Tester – diagnostiske verktøy Assessio – testfirma DAt-Kon – Differensiering av Atferds- og konsetrasjonsvansker Vineland Adaptive Behavior Scales WPPSI/WISC/WAIS - evnetester Leiter – evnetest Reynell/ITPA – språktester KOAS/KOAP – IT-baserte lesetester Achenbachs tester (CBCL m.fl.) Om utviklingsvurderinger Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie – CM Bellman (f.1740) (Til jul) ”kom efter vanligheten många tusen fattiga från landet til huvudstaden. ... Det var jul men ingen vågade ta dem in i sitt hus hvarför de tillbragte nätterna under bar himmel i kölden. ... Många steg aldrig upp igjen... I gryningen gick stadsvakten upp och förde bort de döda kropperna ...” (E.Brunner, Fukta din aska 2004) Høgskolelektor Inge Jørgensen

Lov om utvisning av omstreifere Reskript av 23.08.1737 påbød utvisning av omstreifere. Systemet førte ikke fram og kampen mot omstreifere ble gitt opp Etter 100 år ble ”arbeidet tatt opp igjen, men denne gang som et arbeide FOR OG BLANDT omstreiferne” Einar Gisholt. Tidsskrift for den norske lægeforening nr.19 – 1934 s.961-975 Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie – Eilert Sundt (1850) ”Han (Eilert Sundt) fikk statens hjelp i sitt arbeide, som gikk ut på å skaffe omstreiferne fast bopel. Forsøket var ikke vellykket ... Skulle der oppnåes nogen nedgang i omstreifernes antall måtte man først og fremst ta seg av barnene og skaffe dem en skikkelig oppdragelse.” Einar Gisholt. Tidsskrift for den norske lægeforening nr.19 – 1934 s.961-975 Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie – Alfred Binet (1905) I 1905 kom resultatet fra de første moderne intelligenstestene. Skolevesenet i Paris ønsket å avsløre unger som ville komme til kort i teoretiske fag. De henvendte seg psykologen Alfred Binet og legen Theodore Simon, som utviklet en metode for å teste den intellektuelle utviklingen til barn mellom tre og tolv år. Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie - Omstreiferen Omstreiferen ”er bondens og fiskerens stadige plage, han tigger seg fram og tar det han ikke får, slagsmål og usedelighet er hans stadige liv.” ”Han er upåvirket av prestens formaningstaler, av politiets straff og av lægens kurophold.” Verkslæge Mikael Kobro - Barn og ungdom, nordisk sosial-pedagogisk tidsskrift Stockholm 1931 s.17-21 Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie - Omstreiferbarn ”Kan man lite gjøre for å få ham (omstreiferen) selv til en nyttig samfundsborger, så er til gjengjeld resultatene mer oppmuntrende når man får tak i hans barn.” Verkslæge Mikael Kobro - Barn og ungdom, nordisk sosial-pedagogisk tidsskrift Stockholm 1931 s.17-21 Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie - Omstreiferbarns intelligens Undersøkelse av 71 barn i 1931 viste at gjennomsnitlig IQ var 78 18 barn hadde IQ under 70 Kun tre barn hadde IQ over 100 ”De er ute av stand til å konkurrere på like vilkår med normale kamerater.” Verkslæge Mikael Kobro Barn og ungdom, nordisk sosial-pedagogisk tidsskrift Stockholm 1931 s.17-21 Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie – Omstreiferbarns framtid ”.. med sin mangelfulle intelligens blir de derfor et lett bytte for slette kamerater som vet å utnytte dem. ... Dette forklarer kanskje den kjensgjerning at disse mennesker så lett glir ut på forbryder-banen; nedarvede slette egenskaper satt inn i drålig miljø skulde jo skape de beste betingelser herfor.... Nye bestemmelser om sterilisasjon av defekte og forbryderske individider skulde kanskje også påskynde nedgangen i dette allerede hendøende folkeferd.” Einar Gisholt. Tidsskrift for den norske lægeforening nr.19 – 1934 s.961-975 Høgskolelektor Inge Jørgensen

Normalisering som aktivitet som normalisering av tiltak og tjenester som kompetanseheving for den unormale som utvikling av forståelse og aksept fra den andre Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie – Skoleutvikling - segregering 1881 Lov om ”Abnorme børns undervisning”. Regulere virksomheten ved statlige og private skoler som hadde vært i drift fra 1825. 1915 Lov om døve, blinde og åndssvake barns undervisning og om pleie- og arbeidshjem for ikke dannelsesdyktige åndssvake. 1947 Skolepsykologtjenesten. 1951 Lov om spesialskoler. Døve, blinde, vanføre, atferdsvansker, tale/språk/lesehemmede (nytt). Statlige internatskoler. 1959 Første eksternatskoler (interkommunale). 1955 Bestemmelser om hjelpeundervisning, overført til 1959 Lov om folkeskolen. Regler om observasjonsklasser og – skoler. Likhet for by- og land. Høgskolelektor Inge Jørgensen

Historie – Skoleutvikling - integrering 1975 Grunnleggende endringer i Lov om grunnskolen: Integrering av Lov om spesialskoler og Lov om grunnskolen. Nå fikk vi en felles lov for alle barn i Norge, uansett bakgrunn, art og grad av funksjonshemning  1975 Ny lov om videregående opplæring (slutt på gymnas og yrkesskoler). Rett til plass i vg opplæring for funksjonshemmede. 1980-årene: Normalisering. Realiserings-fasen. Integreringsfasen praktiseres. Høgskolelektor Inge Jørgensen

Integrering – Inkludering i skolen 1992 Spesialskolene skal avvikles 1994 Reform 94. Rettighetsreform for videregående opplæring for alle elever 1997 L 97. 13-års skolegang–6-åringene i skolen 1998 Ny lov om Opplæring. Felles lov for grunnskole, videregående opplæring. Bestemmelse om Tilpasset opplæring i formålsparagrafen 2003 NOU 16 I første rekke – en inkluderende skole Høgskolelektor Inge Jørgensen

Inkludering som virksomhet «Inkludering handler i første rekke om miljøet. Det er et program for utvikling av skolen med det formål at den skal passe hele den menneskelige variasjonen. Det er i dette lyset at kravet om tilpasset opplæring må ses. Et krav som gjelder for alle elevene: …prinsippet skal komme til uttrykk i hele virksomheten i skolen , og det krever at alle sidene ved opplæringen, både lærestoff, arbeidsmåter, organisering og læremidler, blir lagt til rette med tanke på de ulike forutsetningene som elevene har. Tilpasset opplæring tilsier ulik behandling og fordypning i arbeid med lærestoffet og variasjon i art, vanskegrad, mengde, tempo og progresjon.» NOU 2003: 16 I første rekke Høgskolelektor Inge Jørgensen

Rettighet, diagnose, ekskludering ”Det kan være vanskelig å se at dagens system med tildeling av spesialpedagogiske ressurser til enkeltelever fungerer slik at det stimulerer til fokus på skolemiljøet som helhet. Den dominerende spesialpedagogiske tenkningen i skolen har også sterkt fokus rettet mot den enkelte elevs vansker. Det samme gjelder rettighetstenkningen. Rettighetsstrategien ses i denne sammenhengen som et effektivt virkemiddel for å sikre utsatte grupper sosial anerkjennelse, ressurser og dermed verdige liv.” NOU 2003: 16 Høgskolelektor Inge Jørgensen

Fra ekskludering til inkludering ” Tilpasning og rettigheter Med fokus på læringsmiljøet ville en løsning være å oppheve rettighetssystemet og sette kreftene og ressursene inn i forhold til kravet om tilpasset opplæring for alle ” Op.cit. Høgskolelektor Inge Jørgensen

Inkludering – ikke for alle ”Finnes det noen unntak for inkluderingen? Utvalget ser at det finnes en mindre gruppe elever med betydelige funksjonsnedsettelser som kan ha vanskeligheter med å gjøre bruk av et inkluderende skoletilbud. Det samme gjelder for en gruppe elever med rusproblemer og ulike psykiske problemer.” Op.cit. Høgskolelektor Inge Jørgensen

Diagnoser og foreninger Frambu senter for sjeldne funksjonshemninger Sosial og helsedirektoratet – diagnosegrupper NK- interessorganisasjonene Landsforbundet mot stoffmisbruk Høgskolelektor Inge Jørgensen

Høgskolelektor Inge Jørgensen I morgen ”De reisende” i går (?) ”De .......” i dag og i morgen Høgskolelektor Inge Jørgensen

Høgskolelektor Inge Jørgensen Lenker om diagnostisering Sosial- og helsedirektoratet En god start: om diagnostisering Helsetilsynet, kartlegging ved helsestasjon  Utredning i Habiliteringstjenesten Om Utviklingsvurderinger (Bente Gjærum m.fl.)  ICF-slideshow ICF-Sjekkliste ICD-10 Høgskolelektor Inge Jørgensen