STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS 22.10.13 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Veiledning av elever / lærlinger
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Kroppsøvingsdidaktikk
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Kapittel 14 Simulering.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bokpresentasjon Oslo.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
NKIs erfaring med Læringspartnere
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Universitetsturne 2013 i Nordland
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
- Ungdomsskolegutter inn som en ressurs i barnehagen.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Universell utforming av kollektivknutepunkt. Hvem er vi som arrangerer? Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Avdeling for rettferd og inkludering Deltasenteret.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Velkommen til Engebråten skole
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Utskrift av presentasjonen:

STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS

Utgangspunkt: Høgskolen har for mange som slutter underveis i studiene. Hvordan kan vi bistå dem så de holder seg her? Mange som skal i gang med studier er usikre på hva som venter dem. Hvordan kan vi gi nødvendig forkunnskap? Mange som skal i gang med studier kjenner seg forskjellige fra andre. Hvordan kan vi skape en universell læringsplattform der forskjeller inngår i det man har felles?

Universell utforming kan være å gi studentene mulighet til å: forstå hva studiene innebærer av fag og arbeidsformer øke sin interkulturelle kompetanse – dvs forholde seg til forskjeller på en konstruktiv måte ha tilstrekkelig ikt-kompetanse så man kan delta i virtuelle samarbeidsfora med studenter og lærere utvikle egen språkkompetanse for å delta i en faglig utviklingsprosess delta på en læringsarena der fysiske behov er imøtekommet

Noen strukturelle tiltak for å øke tilgjengelighet til studier: Før studiestart: Studieforberedende tiltak, eks studieforberedende uke Undervegs i studiene: •Læringsmiljøtiltak, eks fadderordninger og andre sosiale strukturer •Språkstøtte, eks skriveverksteder og skrivementor- ordninger Anne M. Skumsnes, PULS

Nærmere om studieforberedende uke Tilbud til alle som søkte bachelorstudier ved HiØ 5 dager fra søkte, 57 møtte første dag. Begrunnelser for å søke: - for å få et overblikk over hva det er å være student -det virket som noe interessant å delta på. Bli kjent med studielivet og høgskolen -nysgjerrig på HiO, ønsker info om studiet og følelsen av å være student. Hvor bra skodd er jeg for å klare studier? - få et bedre innblikk for forståelse av hva skolen og studiet krever, kjenne på følelsen av hva skole/miljø er etter mange års fravær fra skole. -for å være mer forberedt når skolen begynner, både kunnskapsmessig og psykologisk -lyst til å forberede meg og møte andre studenter og lærere -ønsket å lære mer om å skrive fagtekster, det har jeg kjent meg usikker på -hva er det som ventes av meg? Hva må jeg kunne?

Innholdet i Studieforberedende uke Presentasjon av bachelorutdanninger. Fokus på kunnskapsgrunnlaget og kunnskapsproduksjon Fokus på å være student Trene egen kompetanse innen kommunikasjon og skriftlig framstilling Fokus på gruppearbeid Se program og evalueringsrapport på

Hvor nyttig var: Ganske + svært nyttig: • gruppearbeidet?98 • presentasjonen av planstrukturen i studiene?96 • kommunikasjonseminaret?98 • seminaret i fagskriving?88 • presentasjon av bibliotekets tjenester?96 • presentasjon av studentorgansisasjonen?85 • presentasjon av utdanningene?81 • presentasjon av tjenestene til Studentrådgivningen og – samskipnaden? 64 • forventninger til studentenes ikt-kompetanse?68 • presentasjon av forskningsprosjekt?63

Hvorfor satse på universelt læringsmiljø? Gir studentene mulighet til å ta egne evner i bruk, på tvers av forskjeller Gjør at alle får et rikere læringsmiljø, både faglig og sosialt «Alle er mer enn du ser»