Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Normer, verdier og holdninger
Generell kundebehandling på telefon INTERAKTIVT LÆREVERK
Sommervikar i Blend.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Forretningsdriften – strategi og muligheter
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Forebyggende arbeid satt i system
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Hvorfor mister vi gjester?
- Hovedrolle eller birolle
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Service møte-trekanten
Frontlinjeserivce
Kundebehandling Hvordan gjøre kunden ekstra fornøyd?
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
REKLAME.
Å lykkes eller være lykkelig?
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
I dag: litt om kommunikasjon
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Posisjonering Kapittel 10.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 4 1 Merkevare God profilering vil gi dere –Mer godvilje fra omgivelsene –Større toleranse fra omgivelsene.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner Samling 1.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Øving 2 – Markedsplanen I
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Politisk påvirkning.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Livsstilsending - uke 5 -
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Markedsføring.
Visjon, virksomhetside og verdier
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
En kontrakt som koster dyrt
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner

Program 2. bedriftssamling; Salg og service 0900-0915 Kort innledning om samlingen; Salg og service 0915-1000 Hva har skjedd siden sist? Runde rundt bordet. 1000-1300 Markedsorientering - markedsføring - kundeorientering - resultatene fra kundeundersøkelsen - hvordan få mest mulig ut av kundeundersøkelsen og hvordan følge den opp? 1300-1400 Lunsj 1400-1700 Salg og virkemidler Service og ulike servicefunksjoner 1700-1800 Behov for nye tiltak basert på dagens tema og kundeundersøkelsen? Oppdatering av tiltaksplan Erfaringsutveksling og eget arbeid fortløpende gjennom hele samlingen

Markedsorientering

Markedsorientering Er basert på en oppfatning om at nøkkelen til å oppnå bedriftens mål er å klarlegge behov og ønsker hos målgruppene, og å levere behovstilfredsstillende tilbud mer effektivt enn konkurrentene Forenklet sagt: finn behov og tilfredsstill dem lag det du kan selge istedenfor å prøve å selge det du kan lage

Markedsføring Markedsføringen skal sørge for at bedriften kan overleve og tjene penger i et marked hvor flere konkurrerer om de samme kundene. Markedsføringens rolle blir bare mer og mer sentral, tankegangen skal gjennomsyre hele bedriften, og skal ha noe med holdninger å gjøre, ikke bare aktiviteter

Mål for bedriftens markedsføring Bedriftens markedsføring har 3 mål: Skape et varig og positivt forhold til kundene Påvirke kundene til å besøke bedriften Påvirke kundene til å kjøpe mest mulig ved besøk

Kundeorientering Kundeorientering betyr at bedriften klarlegger behov ut fra kundens synsvinkel – ikke ut fra egen oppfatning. Hensikten er å skape salg ved å tilfredsstille kundens behov Foto: Nancy Bundt/www.visitnorway.com 

Hvorfor er det så viktig å tilfredsstille kunden? Fordi bedriftens salg er avhengig av 2 grupper; nye kunder nåværende kunder Det koster alltid mer å skaffe nye kunder enn å beholde nåværende kunder Nøkkelen til å beholde kundene er kundetilfredshet

En fornøyd kunde: Kjøper igjen og igjen Gir positiv omtale av bedriften Lar seg ikke så lett påvirke av konkurrerende tilbud Kjøper også andre produkter fra bedriften Foto: Johan Wildhagen/www.visitnorway.com 

Opplevelse > forventningen Gjør at kunden anbefaler bedriften overfor andre Positiv omtale mer verdt enn reklame gjennom media En fornøyd kunde snakker med 3 andre personer En misfornøyd kunde snakker med 11 andre personer

Opplevelse < forventningen Negativ omtale har mye større spredning enn positiv omtale og bidrar til at bedriften får dårlig rykte i markedet Man bør derfor oppfordre kundene til å klage når de har grunn til det Bedriften får da kjennskap til hvor godt eller dårlig den fungerer i forhold til kundene og kan gjøre forbedringer

Kundeundersøkelse Vil gi deg gode indikasjoner på om: Det vil være nødvendig med endringer i nåværende måte å drive bedriften på. Dersom det kommer frem at kundenes behov ikke dekkes, hvilke tiltak bør settes i verk for å få bedriften i overensstemmelse med kundenes behov. Det omsetningsmessig er mer å hente i markedet.

Kundeundersøkelsen Med utgangspunkt i kundeundersøkelsen og egenvurdering, hvilke områder er det som irriterer kundene mest. Nevn maks 5 punkter: 1 )………………………………………………………………………………………… 2)………………………………………………………………………………………… 3)………………………………………………………………………………………… 4)………………………………………………………………………………………… 5)………………………………………………………………………………………… Hva kan du i så fall gjøre med dette? ………………………………………………………………………………………………………………………….

Salg og virkemidler

Markedskommunikasjon Markedskommunikasjon er: de signalene bedriften sender ut gjennom miljøet ut og inne. Hovedmålet med all kommunikasjon er: få kunder til å komme til bedriften få kundene til å kjøpe mer få kundene til å bli lojale kunder Det er viktig at kundene har kunnskap om bedriften og hva dere har å tilby. Et viktig mål er å oppnå høy gra av kundelojalitet.

Salgsfremmende tiltak Målsetting om å være en god bedrift Være synlig og engasjert i lokalmiljøet Godt helhetsinntrykk og kvalitet gir bedre salgsresultat Bra sortiment God varepresentasjon Konkurransedyktige priser Tilleggstjenester/-inntekter? Service bør være et sentralt tema blant de ansatte i bedriften Foto: CH/www.visitnorway.com 

Mersalg 2 måter å øke omsetningen på: Å få flere kunder til å komme til butikken for å handle Å få de kundene som allerede handler hos oss til å handle mer. Faste kunder er mest lønnsomme Et godt kundeforhold skaper mersalg Reklamasjoner gir muligheter for mersalg Utstilling og eksponeringer skaper kjøpelyst Tilleggstjenester kan trekke kunder og gi mersalg

Tilleggstjenester – flere ben å stå på? Hvilke tilleggstjenester har vi i dag og hva gir disse i omsetning? Hvorfor er tilleggstjenester/ -inntekter viktig? Forslag til aktuelle tilleggstjenester i fremtiden? Foto: Terje Rakke/www.visitnorway.com 

Service og ulike servicefunksjoner

Førsteinntrykket Kundene må få et positivt førsteinntrykk av bedriften og de som arbeider der. Førsteinntrykket som gis kundene er også avhengig av de ansattes utseende, kroppsholdning og påkledning. Førsteinntrykket kan gjøres bare èn gang, og vil ofte være avgjørende for den videre kundekontakten.

Personlig fremtreden De fleste kunder har i utgangspunktet ikke behov for å komme spesielt i kontakt med medarbeidere, de vil bare ha skikkelig behandling og hjelp til å få de varer og tjenester de trenger. Først når den medarbeideren kunden møter vekker sympati eller antipati får vi en reaksjon hos kunden, positiv eller negativ. Er den positiv vil kunden snakke positivt om bedriften til venner og kjente, samt at kunden kommer tilbake.

Service God service legger grunnlaget for godt salg En bedrift er avhengig av både å beholde sine nåværende kunder og skaffe seg nye kunder Kundene må få en positiv opplevelse når de besøker bedriften Medarbeiderne er alltid med å skape den positive eller negative opplevelsen for kunden

Service må bli et begrep med felles innhold for alle ansatte. Medarbeideren er den aller viktigste ressursen i kampen om kundene. Den servicen medarbeideren yter overfor kundene er helt avgjørende om man skaper et positivt eller negativt forhold til hver enkelt kunde. Ofte har ikke bedrifter en klar holdning til service, slik at den servicen som gis er ut fra medarbeiderens personlige forutsetninger. Service må bli et begrep med felles innhold for alle ansatte.

Service Service innebærer mer enn personlig service. Det omfatter alt fra butikkens eksterne markedsføring til det å være fornøyd etter handelen. For at kunden skal få en positiv opplevelse, må de som arbeider i butikken ha oversikt over alt fra butikkens profil til behandling av reklamasjon Kunnskap gir trygghet, og det er først når vi føler oss trygge at vi er i stand til å yte god service

Hvorfor yte god service? God service legger grunnlaget for godt salg Godt salg skal gi bedriften en fortjeneste som er til å leve med God service skal skape tillit, trygghet og legge grunnlaget for et varig kundeforhold Service må bli et begrep med felles innhold for alle ansatte

Servicemål og serviceregler For å sikre at kundene får den service de skal ha, må det konkretiseres hva som menes med god service. Det må settes opp mål for god service, og lages regler for hvordan disse målene skal nås. Mål og regler skal gjøre det lettere å takle de forskjellige kundesituasjoner. Viktig å finne frem til mål som er så konkrete at det ikke er mulig å tolke målet på forskjellige måter.

Service Gi eksempler på at du har fått god service. Gi eksempler på at du har fått dårlig service. Hva er god service? Serviceregler for din bedrift Hva får kundene til å komme tilbake?

Servicehefte Mange bygder opplever stor handelslekkasje til større sentra. Virkemiddel for å begrense dette er at bygda får en felles standard for service og kundebehandling, nedfelt i et servicehefte Overordnet målsetting er å skape en ”vinn/vinn situasjon” Lykkes naboen, lykkes også jeg … Får kundene en positiv opplevelse av å handle i denne bygda, vil de oftere og lettere komme tilbake

Servicehefte Serviceheftet utvikles av deltakerne fra handels- og servicenæringen i bygda Vil ta for seg grunnleggende og enkle ting, likevel er det på enkle ting vi ofte gjør feil. Lukes disse bort, vil det styrke bygda og din bedrift

Servicehefte - gruppearbeid Diskuter og kommenter følgende: Profil for bygda Serviceholdninger internt i bedriften og mellom bedriftene i bygda Kundebehandling Førsteinntrykk i bedriften og bygda Varepresentasjon, hjelpsomhet, kunnskap, reklamasjon, m.m. Kundeuttalelser og forbedringer

Handlingsplan Følgende oppgaver skal prioriteres for å oppnå forbedringer i bedriften: Tiltak Aktivitet Ansvar Frist