NOFCA 31.5. 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
SØR TRØNDELAG FOSTERHJEMSFORENING
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Trygge organisasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Hva er psykisk utviklingshemming?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett Universitetet i Oslo
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Psykiske utfordringer ved MS
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
BETRE VERN AV BORN SI UTVIKLING
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Mestring og forebygging av depresjon
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Småbarn med deprimerte mødre
Barneverntjenesten ISK
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Stress, utbrenning, mobbing
Barn som pårørende.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
Sjumilsstegkonferansen 2011 Det statlige barnevernets tilbud til barn som faller utenfor Toril Bergerud Buene, avdelingsdirektør Bufdir Tromsø 30. november.
Ulikheter og variasjoner
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Barnevernpanelet Gunnar Toresen, NOBO.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Foreldregodkjenning av fosterhjem
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Om barne- og familievernet
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
3 Marius Stub.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvordan er situasjonen i barnevernet i Sør-Trøndelag ?
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
Modul 3 Fosterhjemsomsorgen Opplæring for tilsynspersoner.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
INFORMASJON OM BARNEVERN
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Yngre personer med demens
Utskrift av presentasjonen:

NOFCA 31.5. 2013

Prinsippene Barnets beste Lavest effektive inngrepsnivå Det biologiske prinsipp Og i tillegg nå? Prinsippet om utviklingsstøttende tilknytning

Bedre beskyttelse av barns utvikling UTVALG OM DET BIOLOGISKE PRINSIPP I BARNEVERNET Utvalg opprettet ved kgl.res. 18. februar 2011 Bedre beskyttelse av barns utvikling Ekspertutvalgets utredning om det biologiske prinsipp i barnevernet NOU 2012:5

Det biologiske prinsipp Kan enkelt formuleres som at det har en egenverdi for barn å vokse opp hos sine biologiske foreldre. Barnevernlovens inngrepsterskel gjenspeiler dette ved at det bare er alvorlig omsorgssvikt som gir grunnlag for omsorgsovertakelse. Slik loven er formulert gjelder inngrepskriteriene likt for biologiske foreldre og andre juridiske foreldre.

Hva sier hvem? - en av de bærende grunnverdier er forankret i det såkalte biologiske prinsipp. De grunnleggende verdiene er av en slik karakter at de grunngir seg selv. Vi trenger ikke motivere dem ved hjelp av andre verdier (eller av forskning, min tilføyelse) NOU 2000:12 Barnevernet i Norge

Bioteknologinemnda Odelstingsproposisjonen ser ut til å gå ut fra at det genetiske båndet er så viktig at mangelen på kontakt med den biologiske far gjør barnet sterkt skadelidende. Odelstingsproposisjonen ser ut til å gå ut fra dette standpunktet som et ubegrunnet dogme (min uthevelse) Ot.prop. 2002-2003 Om fastsettelse av farskap

St.m. 40 Med direkte relevans for barnevernet kan en også vise til rettsavgjørelser der Høyesterett har fremhevet hvor viktig det biologiske prinsippet er. Det innebærer at barn først og fremst skal vokse opp hos sine biologiske foreldre, og at dette i seg selv representerer en stor verdi Tilknytning til biologiske foreldre er i seg selv en ressurs for barnet BFD 2002: Om barne- og familievernet

Forskning og det biologiske prinsipp Utvalget er blitt kjent med at det finnes forskning som viser biologisk preferanse i foreldreskapet (noe mindre overgrep av biologiske foreldre enn steforeldre, noen færre drap av biologiske foreldre enn steforeldre). Utvalget er kjent med at det kan være sosiale preferanser hos biologiske foreldre (gjenkjenning av utseendemessige og atferdsmessige trekk hos barnet knyttet til biologisk familie) Men utvalget tolker forskningen om tilknytningen mellom barn- omsorgsperson som det sterkeste grunnlaget for utviklingsstøttende foreldreskap. Utvalget har ikke funnet forskningsbaserte holdepunkter som bekrefter eller avkrefter at det har en avgjørende egenverdi for barn å vokse opp med sine foreldre.

Nytt prinsipp Utvalget anbefaler etablering av et nytt prinsipp i barnevernet, definert som prinsippet for utviklingsstøttende tilknytning. Prinsippet bør være førende i forhold til det biologiske prinsipp dersom omsorgsbetingelsene er påvist å være utviklingshemmende Spesielt bør prinsippet bli en sentral retningsgiver i de vanskeligste beslutningene i barnevernet.

Det store alvoret Det faglige og moralske grunnlag for utvalgets anbefalinger Små barn som lever under langvarig stress og angst får varige nevrobiologiske og psykologiske skader. Langvarig stress og angst som følge av straffende oppdragelsesmønster, overgrep og omsorgssvikt kan føre til langsommere nevrologisk utvikling som kan føre til lavere kognitiv kapasitet og redusert aktivitet i Hippocampus som kan føre til dårligere hukommelse Dette kan ha konsekvenser for skolegang, utdannelse og kan føre til dårligere levekår enn hva som var barnets potensial

Det store alvoret Det faglige og moralske grunnlag for utvalgets anbefalinger Barn som vokser opp i fattigdom kan få språklig, kognitiv og emosjonell forsinkelse. (Hart & Risley 1995) Barn av stønadsmottakere utvikler bare ¼ av ordforrådet til barn av foreldre med høy sosioøkonomisk status (SES) fra første til fjerde leveår Foreldre med høy SES ytret seg dobbelt så mye overfor barna sine enn stønadsmottakere og språket var rikere (verb, adverb og adjektiver) Foreldre med høy SES var i samspill med barna sine mer enn fire ganger så mye som stønadsmottakere Barn av foreldre med høy SES fikk sju ganger så mye positiv oppmerksomhet og bare en tredjedel av negative reaksjoner enn barn av stønadsmottakere «Foreldreferdigheter» forklarte 61% av variasjonen språklig vekst og bruk av språk og 59% av variasjonen i barnas generelle intellektuelle fungering

Det store alvoret Det faglige og moralske grunnlag for utvalgets anbefalinger Det er en påvist generasjonsoverføringer av kvaliteten på barneomsorgen, barneverntjenester, og stønadsmottakelse (Bratberg 2008, Buland, 2007, Elstad, 2008 Freudenberg 2007, Lorentzen 2008) God og dårlig barneomsorg er moderat stabil over generasjoner (r=0,17 – r=0,43). Jo svakere og mer skadelig barneomsorgen er, desto mer overføres den over generasjoner (Eks. Bailey, 2009, Clausen, 2008) Fire av fem familier som mottar tjenester fra barnevernet har lav SES (Clausen 2008)

Det store alvoret Det faglige og moralske grunnlag for utvalgets anbefalinger Utrygg (unnvikende og ambivalent) tilknytning mellom barn og foreldre kan skape utviklingshemmende omsorgsbetingelser Desorganisert tilknytning kan i verste fall føre til alvorlige psykiske helseproblemer Barn med utrygg og unnvikende tilknytning (foreldre som reagerer med angst og sinne på barnets tilknytningsatferd) toner ned sine behov for trygghet og fremstår som selvstendige og samarbeidsvillige, unngår å utføre atferd som gjør omsorgsperson utrygg Barn med utrygg og ambivalent tilknytning (foreldre som er passive og ufølsomme overfor barnets tilknytningsatferd) eskalerer tilknytningsatferden for å få oppmerksomhet. Når det lykkes forsterkes atferden og barnet fremstår som utagerende, sint og trassig Barn med desintegrert tilknytning (foreldre som skaper angst og utrygghet ved voldelig atferd, latterliggjør barnet når det er redd) reagerer med frykt, redsel for omsorgspersonen, stereotypier, angst og forvirring. Kan føre til alvorlige psykiske helseplager

Hjernens utvikling Den tidligste tiden og de første strukturene: Amygdala; en slags alarmsentral. I gang allerede ved fødsel, reagerer på det som oppfattes som trusler med: Økt puls, svette, stresshormoner som gir beredskap til flukt, kamp eller fastfrysing

Hjernen forts. Hippocampus: Skiller mellom farlig og ikke farlig. «Roer» amygdala. Mindre hos traumatiserte barn pga kraftig og langvarig utskillelse av stresshormon (kortisol) Klarer ikke å «roe» amygdala: Høy beredskap Vanskelig å skille farlig fra ufarlig Vanskelig å lagre nye erfaringer

Forslag til lovendring Ny terskel for tilbakeføring og endring i samvær Gjentatte begjæringer og søksmål kan føre til negativ og dermed skadelig uro for barnet. Utvalget foreslår ikke absolutte grenser for tilbakeføring da disse kan komme i konflikt med konvensjoner Norge er bundet av. I stedet foreslår utvalget at det bør være obligatorisk for Fylkesnemnda, etter mer enn to års plassering i fosterhjem å vurdere om avgjørelse om omsorgsovertakelse likevel ikke skal oppheves dersom barnet har fått en tilknytning til mennesker og miljø der det er (bvl §4.21 første ledd, annet punktum) Likeledes anbefaler utvalget at det i bvl §4-19 om samværsrett innføres en skranke for å fremme endringssaker om samvær etter mønster av bvl §4.21 annet ledd annet punktum (tilknytningsprinsippet) Når endringssak om samvær er behandlet én gang, foreslås det at ny behandling bare kan kreves der det kan dokumenteres at det foreligger endringer i faktiske forhold som er av en slik vekt at det kan påvirke samværsspørsmålet.

Forslag til samværsordninger Det sentrale vurderingstemaet ved fastsettelse av samvær er om samværet vil støtte opp under eller motarbeide barnets arbeid med å endre sine grunnleggende antagelser om seg selv og andre Betingelsen for at dette arbeidet skal lykkes er Tilknytning

Praktiske konsekvenser I Spedbarn som er tenkt tilbakeført: Tilknytning til begge foreldrepar utvikles MEN: Kvaliteten i forhold til sentrale vurderingstema (utvikle, bearbeide) Spedbarn plassert for oppvekst: Primær tilknytning til fosterforeldre Bioforeldre i tilbaketrukket posisjon

Praktiske konsekvenser II Over 2 -3 år, tilbakeføring eller oppvekst: Tilknytning til bioforeldre bevares Tilknytning til fosterforeldre utvikles Vektlegging avhengig av samværskvalitet og beslutning om tilbakeføring eller oppvekst

Dept.`ets reaksjon - samvær Igangsette forskning om samvær Vurdere behovet for faglige anbefalinger om samvær, både i forhold til foreldre og søsken. Vurdere om det skal igangsettes et arbeid for å innføre begrensninger i adgangen til å fremme endringssak om samvær

Dept.èts reaksjon - tilbakeføring Vurdere anbefalingen nærmere fordi Tvil om 2 års regel alltid vil være i barnets interesse

Anbefalinger adopsjon som barneverntiltak Utvalget vil anbefale at: det for spedbarn fra 0 til 18 måneder tas stilling til adopsjon ikke senere enn ett år etter plassering etter bvl § 4-15, tredje ledd. det for barn mellom 18 måneder til 4 år tas stilling til adopsjon senest 2 år etter fosterhjemsplassering bvl § 4-15, tredje ledd. Adopsjon alltid vurderes i tilfeller der barn er tidlig og varig plassert i fosterhjem.

Dept.`ets reaksjon – adopsjon Adopsjon bør kunne brukes oftere Vurdere forslaget nærmere med tanke på at praksisfeltet lettere skal kunne avgjøre når adopsjon er til barnets beste

Forslag til lovendring Barnevernloven som rettighetslov Utvalget foreslår at barnevernloven blir en rettighetslov. Dette er i tråd med anbefalinger som er gitt i tidligere utredninger og av toneangivende jurister innenfor barnevernretten

Lovendring Fosterhjem hos nær familie Utvalget foreslår at det fastsettes i lov eller forskrift at beslutning om godkjenning av fosterhjem hos nær familie eller andre som gjennom omsorg for barnet eller lignende har nær tilknytning til barnet, skal begrunnes etter reglene om enkeltvedtak. (Forvaltningsloven §§24 og 25 som stiller krav om at en sak alltid skal begrunnes)

Det ultimate prinsipp Utvalget vil understreke at hensynet til barnets beste – formulert i barnevernloven og Barnekonvensjonen – alltid skal være den overordnende retningsgiver for alle beslutninger i barnevernet. Min tilføyelse: Er barnets beste et brukbart arbeidsredskap?