Www.civita.no Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø, 4.8.06.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristin Clemet1 Samarbeidsregjeringens utdanningspolitikk – hva fikk vi til – og hva sto igjen? PF Senior
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Vurdering for læring på Linderud skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Kvalitetsreformen og Kunnskapsløftet
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Hvordan forbedre skolen/læringen gjennom kvalitetsundersøkelser, målinger, evalueringer og analyser av disse?
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Utdanningssystemet sitt årshjul
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø,

Status i 2001 •Intet nasjonalt kvalitetsvurderingssystem •Gode data om ”input” – lite om ”output” •Lite kunnskap om innhold og kvalitet •Mange myter om skolen, for eksempel om likhet/kvalitet, ressurser/kvalitet etc. •Ideologisk motstand mot å ”måle” kvalitet •Foruroligende rapporter utenfra, bl.a. PISA •Uforklarlige kvalitetsforskjeller mellom land, kommuner og skoler

Fra evaluering av grunnskolen: ”Skolen er fremdeles preget av et syn som sier at når en elev ikke lærer, er det eleven det er noe i veien med. At dette kan henge sammen med måten en kommune organiserer skolen på, måten skolen er ledet på, hvordan lærerne arbeider i skolen, er det ennå ikke så mange som er opptatt av. All ”skyld” er lagt på den enkelte elev og dens foresatte. Spørsmålet kan heller være: Hva er i veien med den skolen der dette barnet går, siden det ikke lærer som forventet?” Professor og skoleforsker Peder Haug, 2002

Ambisjon i 2001 •Fremskaffe mer kunnskap om skolen •Etablere et system for kontinuerlig kunnskapsutvikling og – spredning •Bruke kunnskap som ledelses- og styringsverktøy på alle nivåer •Bruke kunnskap til kompetanseutvikling i skolen •Skape større åpenhet og dialog om skolen, basert på bedre kunnskap •Foreslå skolereform basert på kunnskap og forskning om skolen •Ansvarliggjøring

Vi fikk mer kunnskap om skolen: •Forskningsbaserte evalueringer av grunnskolen og videregående skole •Internasjonale komparative undersøkelser: Civic, PIRLS, PISA, TIMSS osv. •Nasjonal og internasjonal statistikk •Nasjonal og internasjonal skoleforskning •Fagseminarer •Kommunale effektivitetsstudier •Elevundersøkelsen, brukerundersøkelser osv. •Karakterstatistikk m.m.

Hva fikk vi vite om norsk skole? Meget er bra! •Store ressurser •God tilgang til utdannelse •Høyt utdanningsnivå •Høy trivsel •Godt læringsutbytte for mange •Gode i engelsk muntlig, kunst- og kulturfag, praktisk-estetiske fag •Gode demokratikunnskaper •Relativt små forskjeller mellom skoler

Hva fikk vi vite om norsk skole? Meget kan bli bedre! •Mange elever med svake faglige resultater •Store forskjeller som følge av sosial bakgrunn •Svak progresjon i videregående (gymnas) •Bråk og uro •Svake læringsstrategier •For lite tilpasset opplæring •”Ettergivenhetskultur” i videregående (gymnas) •Manglende kultur for læring •”Det norske/danske paradoks”: Store ressurser – store forskjeller

Reading mean vs social background Leseferdigheter vs sosial bakgrunn Low quality High equity Source: OECD (2001) Knowledge and skills for life, Appendix B1, Table 2.3a, p.253 Low quality Low equity High quality High equity High quality Low equity

Hva fant vi ut om årsakene? •Endrede lærer- og elevroller (”ansvar for egen læring”, læreren som veileder) •Fra undervisning til læring – eller til aktivitet/underholdning? •For lite tidlig trening på grunnleggende ferdigheter •Tilpasset opplæring – en rettighet for svake? •Uklare mål i læreplanene •Metodetvang •Svak lærerkompetanse •Sviktende lærerautoritet •Dårlig kultur for læring – manglende tradisjon for ledelse

Reform 2006: Kunnskapsløftet – over 100 tiltak for bedre kunnskap i og om skolen •Økt lærer- og lederkompetanse •Større lokal handlefrihet •Nye læreplaner og mer læring i skolen •Bedre individuelt tilpasset opplæring •Bedre lærings- og arbeidsmiljø i skolen •Kvalitetsvurdering og åpenhet •Bedre kultur for læring (St.meld. 30 Kultur for læring (2003 – 04))

Rammebetingelser (ressurser, læreplaner, lover og regler etc.) Kompetanse (i fag, ledelse etc.) Kultur Bedre (holdninger, undervisning motivasjon, og læring evaluering etc) Bedre kultur for læring

Bedre kultur for læring forutsetter bl.a. bedre ledelse •Nye skoleleder-utdannelser •Kompetanseutvikling for skoleledere •Demonstrasjonsskoler, nasjonale kompetansesentra m.m. (horisontal læring) •Tydelige kompetansemål i læreplanene •Nasjonale prøver •Større handlefrihet (åremål, realkompetanse, klassedelingsregler, fag- og timefordeling etc.) •Bedre styringsverktøy, bl.a. •Kompetanseutvikling i kommunene (”eier” og arbeidsgiver) •Etablering av Utdanningsdirektoratet •Forskning og kunnskapsspredning

Bedre styringsverktøy: •Bredt kvalitetsbegrep: Ressurser, læringsmiljø, læringsutbytte (skolens bidrag), progresjon •Bredt valg av metoder: Statistikk, brukerundersøkelser, nasjonale prøver •Kun informasjonssystem •Rangerer ikke •Veilednings-, støtte- og læringsressurser •To formål: Bedre opplæring + informasjon til beslutningstakere •Grunnlag for statlig tilsyn •Utvikling – ikke kontroll

Gode skoler krever gode ledere •Ledelse generelt viktig •Mer kunnskap om dårlige resultater •Større mangfold i elevgruppen •Svakere motivasjon blant elevene •Nytt arbeids- og familieliv •Kunnskapssamfunnet •Endret politisk styring: –Fra sentral styring til større autonomi –Nye systemer for kvalitetsvurdering

•Kunnskap er viktigste ressurs •Kunnskap er ikke knapp ressurs •Kunnskap må deles •Nye organisasjons- og samarbeidsformer •Læring i det daglige •Livslang læring – ny rolle for skolen

Undersøkelse 2004 : Kjennetegn ved lærende skoler •Velfungerende organisasjon: –God ledelse –Skolen er utviklingsorientert –Godt fellesskap blant lærerne –Lærerne har god innflytelse, men gjør ikke som de vil •Høyt læringstrykk, bl.a. –Mer hverdagslæring –Mer formell etter- og videreutdanning –Samarbeid om planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen

Kjennetegn ved lærende skoler – et eksempel

Høyt læringstrykk Skolen er ambisiøs og følger opp resultater Velfungerende organisasjon Skolen er godt organisert. Det er ikke en kultur der man gjør som man vil Lærende Skole Lite lærende skole Har ambisjoner men overlater jobben til hver enkelt lærer Dårlig fungerende organisasjon Lavt læringstrykk Mye felles aktivitet, men uklar kobling til elevenes læring Norske skoler: Lærende organisasjoner?

Resultatet av undersøkelsen av 39 videregående skoler: Lærende skoler •er bedre arbeidsplasser for lærerne •har bedre læringsmiljø og høyere trivsel blant elevene •har elever som er mer fornøyd med undervisningen •har bedre faglig fremgang blant elevene

Hvorfor er ledelse så vanskelig i skolen? •Ledelse er ikke anerkjent •Svak lederkompetanse •Allmøte- og forhandlingskultur •Fagforenings- vs skolepolitikk –Ettallstyranniet •Ledelse vs profesjonskultur •Lærerens syn på seg selv: Åndsarbeider, kunnskapsarbeider, proletar? •Lederens syn på seg selv: Lede, bli ledet, være leder? •Ansvarsuklarhet og lojalitetskonflikter •Formalkompetanse vs realkompetanse •Umoderne (de)rekrutteringspolitikk – svak personalpolitikk •Mangel på informasjon (og inspirasjon?) •Mangel på gode styringsverktøy (og handlingsrom?) •Mangel på god støtte til lederne •Uforutsigbare rammebetingelser

Hva kan staten bidra med? •Kvalitetsvurdering ( •Kvalitetssikrede nasjonale prøver •Bedre styringsdokumenter (bl.a. læreplaner) •Større lokal handlefrihet •God statlig utdanningsadministrasjon •Bedre lærer- og lederutdanning •Kompetanseutvikling og kunnskapsdeling •Ansvarliggjøring av kommunene, dvs. god støtte •Ressurser

Hva lærende skoler kan oppnå….

Takk for oppmerksomheten!

Fordeling av skoler i undersøkelsen

Lærende skoler: Færre har vurdert å slutte Lite lærende skoler: Flere vil slutte God organisering + lavt læringstrykk = lite stress, men lite interessant Dårlig organisering + høyt læringstrykk = stress og utbrenthet Bedre arbeidsplasser for lærerne

Elevene trives, og det er lite mobbing Elevene trives, og det er lite mobbing Blå skoler = over gjennomsnittet på mål for læringsmiljø Rød skoler = under gjennomsnittet på mål for læringsmiljø

Elevene opplever høy kvalitet på læringen Elevene opplever høy kvalitet på læringen (Motivasjon, elevmedvirkning, arbeidsformer) Blå skoler = over gjennomsnittet på mål for kvalitet på læringen Rød skoler= under gjennomsnittet på mål for kvalitet på læringen

Bedre faglig progresjon Målt som karakterutvikling fra grunnskolen til endt grunnkurs i 5 fag Blå skoler = positiv karakterutvikling Rød skoler = negativ karakterutvikling Svarte skoler = stabil karakterutvikling

Organisering viktigst for elevenes miljø Høyt læringstrykk viktigst for elevenes læring