Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Hva betyr forkurset for rekruttering til ingeniørutdanning?
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
ECVET NHO’s perspektiv – kan ECVET svare til bedriftenes behov? Svein Harald Larsen Norsk Teknologi.
Temasamling 4 Spesialitetsstruktur og -innhold 20 mars 2013 Spesialiseringsløpet Irene Sørås Prosjektleder spesialitetsstruktur og -innhold Sykehusavdelingen.
NRT 13/07 Kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt råd for teknologisk utdanning.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Etablering og utvikling av den norske kvalitetssikringsmodellen Toril Johansson Kunnskapsdepartementet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
GAUS Planleggingsgruppemøte Agnethe Sidselrud.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Refleksjoner og reaksjoner rundt forslaget til et felles nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning Berit Karseth Foredrag seminar om læringsutbytte.
Status 3+2 prosess farmasi
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Kvalifikasjonsrammeverk
Kvalifikasjonsrammeverket
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk UHRs rolle
Gjennomføring av tilsynet
Samarbeid mellom institusjoner
Studiedirektør Jan Atle Toska
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007

2 Kunnskapsdepartementet •Mål: Skape et europeisk område for høyere utdanning innen 2010 (EHEA) •Struktur: –Ministermøter annethvert år, resulterer i kommunik éer (Bologna 1999, Praha 2001, Berlin 2003, Bergen 2005, London 2007), staker ut veien videre. –Bologna Follow-Up Group (BFUG) –Board –Bologna-sekretariatet Bologna-prosessen

3 Kunnskapsdepartementet Kvalifikasjonsrammeverk •Bologna-prosessen –Første gang introdusert i Berlin-kommunikéet –Arbeidsgruppe nedsatt under BFUG –Overordnet kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning vedtatt på ministermøtet i Bergen i 2005 – basert på Dublin Descriptors –Samtidig utvikle nasjonale rammeverk •EU –European Qualifications Framework (EQF) –Alle nivåer innen utdanning og opplæring. –Til dels kompatibelt med Bologna-rammeverket

4 Kunnskapsdepartementet Formål med et kvalifikasjonsrammeverk •dreie oppmerksomheten fra undervisning til læring •lette planleggingen av utdanningsløp for enkeltpersoner •støtte utdanningsinstitusjonene i deres utvikling av studieprogrammer og kvalifikasjoner •legge til rette for livslang læring •gjøre kvalifikasjonene mer forståelige for yrkeslivet, andre utdanningsinstitusjoner og samfunnet generelt •lette godkjenningen av kvalifikasjoner over landegrensene •sikre bedre utnyttelse av kompetanse til glede for både den enkelte og samfunnet •primært et informasjonsverktøy, ikke normerende

5 Kunnskapsdepartementet Prosessen i Norge - lovhjemmel •Lov om universiteter og høyskoler §3-2: –Departementet kan gi forskrift om et nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner og mål for grader og yrkesutdanninger og om institusjonenes adgang til å gi grader og yrkesutdanninger i samarbeid med andre institusjoner.

6 Kunnskapsdepartementet Arbeidsgruppe •Arbeidsgruppe nedsatt desember 2005 Departementet, NOKUT, UHR, NSU, StL (+referansegruppe med bred deltagelse) Mandat å vurdere: –behovet for et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning –hvilken betydning et rammeverk vil ha –hvordan det bør utformes Rapport levert departementet

7 Kunnskapsdepartementet Arbeidsgruppens rapport •Utgangspunkt –Arbeidet som er gjort med kvalifikasjonsrammeverk på europeisk nivå –eksisterende beskrivelser av læringsutbytte og studieprogrammer ved norske institusjoner •Gruppens drøftinger •Konkret forslag til rammeverk, dvs konkrete nivåbeskrivelser for de tre nivåene i høyere utdanning

8 Kunnskapsdepartementet Nivåbeskrivelsene •Beskrive kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse det forventes at alle kandidater som har fullført utdanning på det aktuelle nivå skal ha. Gradering skjer gjennom karaktersystemet. •Ulike beskrivelser for de tre nivåene, men gyldig for alle kandidater uavhengig av fagområde. •Kvalifikasjonene beskrives gjennom læringsutbytte heller enn innsatsfaktorer. Må gi dreining i fokus ved institusjonene •Sammenhengende gradsprogrammer viktig

9 Kunnskapsdepartementet Rammeverkstankegang og -fordeler •Tidligere lærer-/kunnskapssentrert. Pekte ikke nok mot resultatene av læringen •Læringsutbyttebeskrivelser flytter vektlegging fra innhold til resultat •Studenten mer i fokus •Mer differensiert utdanning i dagens samfunn •Felles ”språk” for kvalifikasjoner

10 Kunnskapsdepartementet Rammeverkstankegang og -fordeler •Når rammeverket er på plass må alle eksisterende kvalifikasjoner gjennomgås for å sikre at de beskriver læringsutbytte. •Dreining i fokus fra innhold i til utbytte av studiet. •Minner om høringsfrist på rapporten 1. november