Fakta med og uten fiksjon. Om å lese sakprosa på ungdomstrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fra ord til liv Mars 2011.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Hva er aktivitet og deltakelse?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FYR Ny GIV
• Arbeider for å styrke norskfaget i skolen • Er en organisasjon for norsklærere på alle nivå og for andre som er interesserte i norskfaget • Gir etterutdanningstilbud.
Barnelitteraturen som sjanger?
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
STASJONSUNDERVISNING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Fra ord til liv April 2010.
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
som lingvistisk disciplin
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Elevtekster Trinnforelesning A
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Sammensatte tekster ALU
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Kurspakke i lesing med 10 delpakker Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lyrikk og poetisk språk
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Fakta med og uten fiksjon. Om å lese sakprosa på ungdomstrinnet LNUs landskonferanse Tromsø 2009

”Jeg kjenner ikke tingene til bunns, men er kommet til at du bør gå så lenge i tiende klasse at de tror du er vaktmester.” Aadland 2006

Sakprosa på ungdomstrinnet Leses det sakprosa i norskfaget på ungdomstrinnet? Hvis ja, er det bare en viss type sakprosa som leses? Hvorfor bør det leses sakprosa i norskfaget på ungdomstrinnet? Hvordan?

Leses det sakprosa i norskfaget på ungdomstrinnet? En større vektlegging av sakprosa i LK06 (Aasen og Nome 2005). Kontekst og Fra saga til cd Svært mange sjangrer representert Ca. en tredjedel er sakprosa

Hva slags sakprosa? TEKSTKONTINUUM SKJØNNLITTERATUR SAKPROSA LITTERÆR SAKPROSA FUNKSJONELL SAKPROSA (Tønnesson 2008) Er sjangrer som ligger nærmere skjønnlitteraturen, mer verdifulle enn andre? Er det slike sjangrer som leses mest?

Hvordan er representasjonen i lærebøkene? Kontekst dagbok, tale, brev, reiseskildring, artikkel, reisebrev, filmmanus, kåseri, biografi, essay, bokanmeldelse, intervju, petit, diskusjonsinnlegg, lovtekst Fra saga til cd synopsis, dreiebok, intervju, artikkel, leserinnlegg, leder, leksikonartikkel, bokanmeldelse

Verdi vs. funksjon Tekster er verdifulle hvis de fungerer godt i den konteksten de skal fungere i Det er meningsløst å vurdere en sjanger som mindre verdifull enn en annen – sjangrer har ulike oppgaver ”Bør vi ut fra faglige og kulturpolitiske hensyn – rangere sakprosasjangrene verdimessig i forhold til hverandre? Mitt svar er avgjort nei” (Tønnesson 2008:50).

ROMAN JAKOBSON (1933, 2003): ”Men selv om vi makter å utskille de kunstgrep som er typiske for poeter i en gitt periode, gjenstår det fortsatt å finne demarkasjonslinjen mellom poesi og ikke-poesi. De samme allitterasjoner og andre typer eufoniske kunstmidler blir benyttet i periodens retorikk; og ikke nok med det, de anvendes også i hverdagens omgangsspråk. Samtaler på sporvognen er fulle av vitser basert på de samme figurer som finnes i den mest subtile lyrikk, og utformingen av sladder følger ofte komposisjonslovene til bestselgerne, eller i det minste fjorårets bestselger (alt etter baktalerens intelligens). Den grenselinjen som skiller et poetisk verk fra et ikke-poetisk, er mindre stabil enn grensene mellom det kinesiske keiserrikets territorier.”

Seks funksjoner i tekst: Den referensielle funksjonen Den ekspressive funksjonen Den konative funksjonen Den fatiske funksjonen Den metaspråklige funksjonen Den poetiske funksjonen ”Forskjellen ligger ikke i at den ene eller andre av disse funksjonene er enerådende, men i en forskjellig hierarkisk ordning av funksjonene” (Jakobson 1960). En funksjon kan være dominerende – en dominerende innstilling.

Leses det i mindre grad funksjonell sakprosa? Mary Macken-Horarik (1996) – tre domener for læring: Dagliglivet i hjemmet og de nære omgivelsene (dagliglivets domene) De spesialiserte fagområdene på skolen (det spesialiserte domenet) Den motsetningsfulle og sosialt mangfoldige verdenen innenfor og utenfor utdanningsinstitusjonene (det kritiske domenet eller refleksjonsdomenet) Dagligliv vs. skole Norskfaget som dannelsesfag og kulturfag på ungdomstrinnet

Hvorfor lese sakprosa på ungdomstrinnet? LITTERÆR SAKPROSA Refleksjonsdomenet Samfunnsdeltakelse Den litterære institusjon Sakprosaens estetiske dimensjon FUNKSJONELL SAKPROSA En bro mellom skole og dagligliv utenfor skolen Gutter Tekster for livet – å klare seg i et tekstbasert samfunn

Større vekt på lese- og skriveferdigheter i norskfaget (redskapsfaget norsk) Lesing og skriving hører sammen – KAL-prosjektet Bli bedre til å lese lærebøker og andre fagtekster i norsk og i andre fag - ”Educational failure is linguistic failure” (Halliday 1995) Øke teksterfaringen og dermed tekstkompetansen Kritisk leseopplæring – å kunne lese tekster ”mot hårene” Sammensatte tekster Alle lærere er leselærere, men norsklærere vet generelt sett mer om tekster enn andre lærere

Skatteetaten skriver ikke private brev med ”Kjære Kristin Clemet. Hvordan har du det? Vi håper du har hatt en fin ferie, og at det er gøy å begynne på jobb igjen. Det er litt dumt, det vi må fortelle, og vi håper du ikke blir lei deg fordi du i år igjen ikke får penger igjen på skatten, men må betale nesten tretti tusen tilbake.” (Goga 2005:106)

”Å kunne lese og skrive er ikke bare å delta i de diskursene som finnes i det samfunnet en lever i. Det er faktisk også å yte motstand mot dem. Det er nokså underlig å tro at en kan engasjere seg i diskursiv motstand uten å kjenne til språket som brukes i diskursene.” (Halliday 1996:340)

Språk Verbalspråk – et stort og fleksibelt potensial for meningsskaping Tekster har ulike funksjoner og gjør en jobb for oss i mange situasjoner De språklige realiseringene må derfor bli forskjellige i forskjellige tekster Alle tekster må tolkes, men leseren har ikke alle rettigheter i møtet med teksten (Eco, Iser) Tekster er ikke virkelighet, men representasjoner av virkeligheten

Hvordan? Tekstsamtaler - kontekst (felt, relasjon og mediering) - intensjon – tekstens kommunikative mål - språkvalg (ordnivå, setningsnivå, komposisjon) - virkemidler - verbalspråk og andre modaliteter (Hvorfor samtaler vi bare om skjønnlitterære tekster?) Mønster - studere og skrive selv – å lese for å kunne skrive - vurdere opp mot formålet Skrive for praktiske situasjoner Refleksjonslogg

I tekstsamtalen: Ordvalg (terminologi, akademiske ord, metaforer, nominaliseringer) Setninger (enkle eller komplekse med mye pakking av informasjon, aktører eller manglende aktører) Litterære virkemidler (bokstavrim, andre rim, gjentakelser, parallellismer, kontraster, overraskende sammensetninger) En tydelig eller mindre tydelig forfatterstemme Komposisjon Intertekstualitet – flere stemmer i teksten Den sammensatte teksten (flere meningsskapende ressurser – samarbeid eller brudd) (samlesing – lesing av semiotisk samspill Løvland 2009)

Kilder Goga, Nina (2005): ”En stemme fra et klasserom som ikke finnes.” I: Arne Johannes Aasen og Sture Nome (red): Det nye norskfaget. Oslo: LNU/Fagbokforlaget Halliday, Michael A. K. (1995): ”Verden kan forstås gjennom grammatikken.” Samtale med Eva Maagerø. Norsklæreren 1/95 Halliday, Michael A. K. (1996): ”Literacy and linguistics: a functional perspective,” I: Ruqaiya Hasan og Geoff Williams (red.): Literacy in Society. London og New York: Routledge Jakobson, Roman (1933/2003): ”Hva er poesi?” I: Atle Kittang m.fl. (red): Moderne litteraturteori. En antologi. Oslo: Universitetsforlaget

Jakobson, Roman (1960/1978): ”Lingvistikk og poetikk Jakobson, Roman (1960/1978): ”Lingvistikk og poetikk.” I: Anders Heldal og Arild Linneberg (red.): Strukturalisme i litteraturvitenskapen. Oslo: Gyldendal Løvland, Anne (2009): ”Faglitterære teksthendingar i klasserommet.” Foredrag på forskningsseminar i Tønsberg 16.-17. mars 2009 Macken-Horarik, Mary (1996): ”Literacy and learning across the curriculum: towards a model of register for secondary school teachers.” I: Ruqaiya Hasan og Geoff Williams (red.): Literacy in Society. London and New York: Routledge Tønnesson, Johan L. (2008): Hva er sakprosa? Oslo: Universitetsforlaget Aasen, Arne Johannes og Sture Nome (red): Det nye norskfaget. Oslo: LNU/Fagbokforlaget

Dessuten: Blichfeldt, Kathinka, Tor Gunnar Heggem og Ellen Larsen (2006): Kontekst 8 – 10: norsk for ungdomstrinnet. Oslo: Gyldendal Jensen, Marit og Per Lien (2006): Fra saga til cd: norsk for ungdomstrinnet. 8, 9 og 10. Oslo: Fag og kultur