Kringkasting i en digital framtid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Digitalisering av radio i Norge Radiopulsfrukost 24. oktober Stockholm Line Langnes -
Medietilsynet. Målsettinger •Fremme et allsidig medietilbud, mediemangfold og ytringsfrihet •Trygg mediebruk for barn og unge.
Mediepolitisk utvalg MBL
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
-Hovedinnhold og status Ny felles parkeringsregulering KS samling 30. august 2010 Ved Espen Rindedal Seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet.
Medievaner i 2018 Medievaner i 2018 Good old days Grønt og gratis Modern times Wiki-world.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Tilbake til Fremtiden Eirik Hoff Lysholm, Dagsavisen Norsk Redaktørforeningens høstmøte Gardermoen 4. november 2013.
Har RiksTV endret tv-markedet i Norge?
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Mediepolitikk og Ytringsfrihet
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Regulatoriske muligheter og utfordringer for brukereide kabelnett Knut Sinkerud, sjefingeniør, Post- og teletilsynet.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Media og informasjon.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Offentlig meningsdannelse og rasjonell politikk
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
I anledning kommunevalgene lager vi fra sentralt hold hvert fjerde år en lokalpolitisk plattform – et inspirasjonsdokument til de lokale programprosessene.
Oppfølging av Stortingsmelding nr 35 – Hva med tannpleierne?
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Presentasjon av TV2s sommersatsing på Fredriksten Festning i Halden Sommeren 2007.
Digital dividende Pia Braadland Senioringeniør Gardermoen,
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode:
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Status TV-kamper – og framtidige muligheter Knut Kristvang, Direktør TV & Media NFF 10. Mars 2007.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Ministry of Culture and Church Affairs 1 Mediepolitikk En presentasjon av Kultur- og kirkedepartementets arbeid.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2015 © TNS Årsrapport for radiolytting.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2014 © TNS Årsrapport for radiolytting.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
Opphavsrettens begrunnelse
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Og om NRK sitt ansvar i kriser
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Orientering om svaret på ESAs grunngitte uttalelse om drosjereguleringen Oslo
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Digihjelpen – Levanger kommune
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Kringkasting i en digital framtid Stortingsmelding nr. 30 (2006-2007) Foto: Scanpix/Corbis

Mål for mediepolitikken Sikre ytringsfrihet, rettsikkerhet og et levende demokrati Bidra til mangfold, kvalitet og norsk eierskap Opprettholde allmennkringkastere i radio og fjernsyn med klare programforpliktelser Beholde NRK lisensfinansiert og reklamefri Videreføre NRKs rolle som formidler av kultur, språk og nasjonal identitet

Norske tv-kanalers andeler av total seertid 1992–2006 (prosent)

Gjennomsnittlig seertid for tv per dag i Norge (minutter)

UK: bredbåndskunders bruk av medieinnhold på Internett

Befolkningens oppfatning av mediene som nyhetskilder 2006 (prosent)

Publikums tillit til ulike kringkastere

Antall solgte tv-apparater med LCD- eller plasmaskjerm (1000 stk)

Internasjonale rammebetingelser EØS-avtalen - Revisjon av TV-direktivet - Ekomregelverket - Ehandelsdirektivet - Statsstøttereglene - Konkurransereglene - Opphavsrett Utvikling i internasjonalt mediemarked

Større tilbud – tøffere konkuranse

Antall etablerte og planlagte norske tv-kanaler 1980–2007

Netto reklameomsetning for ulike medier (2005–2006)

Sky+-abonnenters spoling av tv-reklame (prosent)

NHH-undersøkelse om det fremtidige tv-markedet Digitalt tv gir mer konkurranse, men sikrer ikke mediemangfoldet Reklamefinansierte kanaler velger det som trekker riktige seere Kulturprogrammer og programmer rettet mot minoriteter, barn og eldre ivaretas ikke godt nok

Andel utenlandske program i NRK TV og TV 2

Kommersiell allmennkringkasting NRK bør ikke være alene om å tilby allmennkringkasting. Formidlingsplikt i det digitale bakkenettet mot allmennkringkastingsforpliktelse Vurdere styrking av Norsk filmfonds støtte til audiovisuelle produksjoner. Vurdere finansiering ved avgift på distribusjon/betal-tv

NRKs rolle og rammer Foto: Scanpix/Corbis

Allmennkringkastingsplakat Stortingets krav samlet på ett sted Klar avgrensning mot ehandel og annen inntektsvirksomhet Bred høring – egen sak

NRKs nye medietjenester NRKs allmennkringkastingsoppdrag på Internett og mobile plattformer utdypes Spesifikke krav til de nye medietjenestene etter modell av forpliktelser på fjernsyn Etablere en mekanisme for godkjenning av nye NRK-tjenester.

NRKs nettsider Skille mellom allmennkringkastingstilbud og kommersielle tjenester Fortsatt reklame på nettsidene, men ikke rettet mot barn Siste ukes programtilbud gratis tilgjengelig NRKs arkiver som hovedregel gratis

NRK og sponsing Ikke lenger reklame på NRKs tekst-tv Reglene om sponsing videreføres. Spin-off-tjenester: NRK bør være varsomme, overfor innhold som utsetter seerne for et kommersielt press. NRK bør ikke ha fortjeneste på sms-tjenester i programmer rettet mot barn.

Kommersielle aktiviteter Fortsatt ha eierandeler og samarbeidsavtaler med kommersielle aktører (NTV, SportN mv.) Forutsetning: Ikke økonomiske incitamenter til å nedprioritere allmennkringkastingsvirksomheten Ikke subsidiert av lisensavgiften

NRKs skolesatsing NRKs tilbud til skolene styrkes gjennom etablering av skoleportal på nettet Skoleportalen skal tilbys gratis for skolene

NRK-lisensen Hovedlinjene videreføres Reglene er allerede plattformnøytrale Ikke innføre meldeplikt for andre mottakere enn tradisjonelle fjernsynsapparater Vurdere kontroll av abonnementsregistre mot lisensregisteret

Den digitale mediehverdagen Foto: Scanpix/Corbis

Digital-tv Lanseres i de første regionene høsten 2007 Analog slokking innen utløpet av 2009 NRKs tre kanaler gratis ut til hele befolkningen. TV2 gratis til 2010. Sikre lokal-TV og åpen kanal Økt tilbud av norskspråklige betalingskanaler. Revisjon av TV-direktivet: pålegge kanaler rettet mot norske seere å følge norske reklameregler

Digital-radio Fortsatt aktørstyrt teknologivalg Ingen beskyttelse mot konkurranse Ingen måldato for avvikling av analoge FM-sendinger Avvikling først aktuelt når minst halvparten av husholdningene har digital radio

Mangfold og tilsyn

Gjennomgang av medieeierskapsloven Vertikal integrasjon. Elektroniske medier, herunder nettaviser og web-tv.

Et tilfeldig valgt eksempel

Lokalradio Medietilsynet sender forslag til ny konsesjonsordning på høring. Samordning mellom tilldeling av konsesjon og frekvens 3 konsesjonstyper: Allmennradio, nisjeradio, storby 24/7 Ikke konsesjonsvederlag for reklamefinansiert lokalradio.

Lokal-tv Ikke begrensning på antall aktører Sikre lokal-tv distribusjon i bakkenettet Foreløpig ikke distribusjonsplikt

Medietilsynets ansvar Varsler lovforslag om Medietilsynets rolle: flere oppgaver, økt uavhengighet Tilsyn med NRK som allmennkringkastinger utvides. Ikke instruksjonsrett for KKD Godkjenning av store nye aktiviteter i NRK. Uttalelse, KKD endelig avgjørelse

Kringkasting i en digital framtid Stortingsmelding nr. 30 (2006-2007) Foto: Scanpix/Corbis