Kringkasting i en digital framtid Stortingsmelding nr. 30 (2006-2007) Foto: Scanpix/Corbis
Mål for mediepolitikken Sikre ytringsfrihet, rettsikkerhet og et levende demokrati Bidra til mangfold, kvalitet og norsk eierskap Opprettholde allmennkringkastere i radio og fjernsyn med klare programforpliktelser Beholde NRK lisensfinansiert og reklamefri Videreføre NRKs rolle som formidler av kultur, språk og nasjonal identitet
Norske tv-kanalers andeler av total seertid 1992–2006 (prosent)
Gjennomsnittlig seertid for tv per dag i Norge (minutter)
UK: bredbåndskunders bruk av medieinnhold på Internett
Befolkningens oppfatning av mediene som nyhetskilder 2006 (prosent)
Publikums tillit til ulike kringkastere
Antall solgte tv-apparater med LCD- eller plasmaskjerm (1000 stk)
Internasjonale rammebetingelser EØS-avtalen - Revisjon av TV-direktivet - Ekomregelverket - Ehandelsdirektivet - Statsstøttereglene - Konkurransereglene - Opphavsrett Utvikling i internasjonalt mediemarked
Større tilbud – tøffere konkuranse
Antall etablerte og planlagte norske tv-kanaler 1980–2007
Netto reklameomsetning for ulike medier (2005–2006)
Sky+-abonnenters spoling av tv-reklame (prosent)
NHH-undersøkelse om det fremtidige tv-markedet Digitalt tv gir mer konkurranse, men sikrer ikke mediemangfoldet Reklamefinansierte kanaler velger det som trekker riktige seere Kulturprogrammer og programmer rettet mot minoriteter, barn og eldre ivaretas ikke godt nok
Andel utenlandske program i NRK TV og TV 2
Kommersiell allmennkringkasting NRK bør ikke være alene om å tilby allmennkringkasting. Formidlingsplikt i det digitale bakkenettet mot allmennkringkastingsforpliktelse Vurdere styrking av Norsk filmfonds støtte til audiovisuelle produksjoner. Vurdere finansiering ved avgift på distribusjon/betal-tv
NRKs rolle og rammer Foto: Scanpix/Corbis
Allmennkringkastingsplakat Stortingets krav samlet på ett sted Klar avgrensning mot ehandel og annen inntektsvirksomhet Bred høring – egen sak
NRKs nye medietjenester NRKs allmennkringkastingsoppdrag på Internett og mobile plattformer utdypes Spesifikke krav til de nye medietjenestene etter modell av forpliktelser på fjernsyn Etablere en mekanisme for godkjenning av nye NRK-tjenester.
NRKs nettsider Skille mellom allmennkringkastingstilbud og kommersielle tjenester Fortsatt reklame på nettsidene, men ikke rettet mot barn Siste ukes programtilbud gratis tilgjengelig NRKs arkiver som hovedregel gratis
NRK og sponsing Ikke lenger reklame på NRKs tekst-tv Reglene om sponsing videreføres. Spin-off-tjenester: NRK bør være varsomme, overfor innhold som utsetter seerne for et kommersielt press. NRK bør ikke ha fortjeneste på sms-tjenester i programmer rettet mot barn.
Kommersielle aktiviteter Fortsatt ha eierandeler og samarbeidsavtaler med kommersielle aktører (NTV, SportN mv.) Forutsetning: Ikke økonomiske incitamenter til å nedprioritere allmennkringkastingsvirksomheten Ikke subsidiert av lisensavgiften
NRKs skolesatsing NRKs tilbud til skolene styrkes gjennom etablering av skoleportal på nettet Skoleportalen skal tilbys gratis for skolene
NRK-lisensen Hovedlinjene videreføres Reglene er allerede plattformnøytrale Ikke innføre meldeplikt for andre mottakere enn tradisjonelle fjernsynsapparater Vurdere kontroll av abonnementsregistre mot lisensregisteret
Den digitale mediehverdagen Foto: Scanpix/Corbis
Digital-tv Lanseres i de første regionene høsten 2007 Analog slokking innen utløpet av 2009 NRKs tre kanaler gratis ut til hele befolkningen. TV2 gratis til 2010. Sikre lokal-TV og åpen kanal Økt tilbud av norskspråklige betalingskanaler. Revisjon av TV-direktivet: pålegge kanaler rettet mot norske seere å følge norske reklameregler
Digital-radio Fortsatt aktørstyrt teknologivalg Ingen beskyttelse mot konkurranse Ingen måldato for avvikling av analoge FM-sendinger Avvikling først aktuelt når minst halvparten av husholdningene har digital radio
Mangfold og tilsyn
Gjennomgang av medieeierskapsloven Vertikal integrasjon. Elektroniske medier, herunder nettaviser og web-tv.
Et tilfeldig valgt eksempel
Lokalradio Medietilsynet sender forslag til ny konsesjonsordning på høring. Samordning mellom tilldeling av konsesjon og frekvens 3 konsesjonstyper: Allmennradio, nisjeradio, storby 24/7 Ikke konsesjonsvederlag for reklamefinansiert lokalradio.
Lokal-tv Ikke begrensning på antall aktører Sikre lokal-tv distribusjon i bakkenettet Foreløpig ikke distribusjonsplikt
Medietilsynets ansvar Varsler lovforslag om Medietilsynets rolle: flere oppgaver, økt uavhengighet Tilsyn med NRK som allmennkringkastinger utvides. Ikke instruksjonsrett for KKD Godkjenning av store nye aktiviteter i NRK. Uttalelse, KKD endelig avgjørelse
Kringkasting i en digital framtid Stortingsmelding nr. 30 (2006-2007) Foto: Scanpix/Corbis