Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Orientering om svaret på ESAs grunngitte uttalelse om drosjereguleringen Oslo 11.12.2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Orientering om svaret på ESAs grunngitte uttalelse om drosjereguleringen Oslo 11.12.2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Orientering om svaret på ESAs grunngitte uttalelse om drosjereguleringen
Oslo

2 Innhold Behovet for å gjennomgå den norske drosjereguleringen
Innhold i brevet til ESA Viktige hensyn i en fremtidsrettet drosjeregulering Tema i lovarbeidet med drosjereguleringen Fremdrift i lovarbeidet med drosjereguleringen

3 Flere forhold har aktualisert behovet for å gjennomgå den norske drosjereguleringen
Drosjemarkedet fungerer ikke tilfredsstillende i hele landet Dagens drosjeregulering legger i begrenset grad til rette for nye forretningsmodeller og nye brukertilbud basert på ny teknologi ESA hevder at den norske drosjereguleringen er i strid med EU/EØS-retten Delingsøkonomiutvalget foreslår flere endringer i drosjereguleringen, herunder oppheving av kravet om drosjeløyve og behovsprøvingen. Danmark og Finland følger nå Sverige og åpner drosjemarkedene

4 Innholdet i brevet til ESA
Vi slår fast viktigheten av et velfungerende drosjemarked som gir tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet Vi formidler at det er behov for å gjøre endringer i drosjereguleringen og varsler igangsettelse av et større lovarbeid Vi informerer om at vi vil gjøre endringer på de tre områdene ESA tar opp i sin uttalelse (behovsprøvingen, tildelingskriteriene og kravet om sentraltilknytning) Vi peker på to modeller som er aktuelle for å sikre et tilfredsstillende tilbud i hele landet Vi oppgir viktige hensyn vi vil legge vekt på i lovarbeidet og informerer om at vi vil opprettholde et system med løyver Vi formidler at vi legger opp til en overgangsperiode før ikrafttredelse Vi orienterer om at arbeidet blir prioritert, men at vi ikke nå kan slå fast når et nytt lovverk vil gjelde

5 Viktige hensyn i en fremtidsrettet drosjeregulering
Legge til rette for velfungerende konkurranse i drosjemarkedet Sikre et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet Muligheten for å ta i bruk ny teknologi og digitalisering for å lage nye forretningsmodeller og nye brukertilbud Likebehandling av eksisterende og nye aktører De reisendes sikkerhet Nødvendigheten av at regelverket er i tråd med EØS-avtalen.

6 Hovedtema i lovarbeidet
Oppheving av behovsprøvingen, herunder tildelingskriteriene for løyve. Oppheving av sentraltilknytningsplikten, men sørge for mekanismer slik at skattemyndighetene kan føre kontroll med løyvehavernes inntjening. Innføre tiltak for å gi fylkeskommunene mulighet til å sikre et tilstrekkelig drosjetilbud i hele landet. Vurdere å erstatte taksameterkrav med teknologinøytrale funksjonskrav. Beholde løyvekravet, men vurdere innholdet i de objektive kravene. Beholde krav om kjøreseddel, men vurdere å oppheve adgangen til å stille krav om kjentmannsprøve for utstedelse av kjøreseddel. Vurdere behovet for endringer i, eller oppheving av, maksimalprisreguleringen.

7 Fremdrift i lovarbeidet
Målet er å sende ut høringsnotatet med forslag til regelverksendringer på offentlig høring ila tredje kvartal 2018. Etter den offentlige høringen må lovendringer sendes til Stortinget for behandling. I høringsnotatet vil vi orientere om når regjeringen ser for seg at den nye loven trer i kraft. Det legges opp til at lovendringene gis utsatt iverksettelse slik at fylkeskommunene og næringen får tid til å tilpasse seg. Departementet vil komme tilbake til hvor lang denne tilpasningsperioden bør være.


Laste ned ppt "Orientering om svaret på ESAs grunngitte uttalelse om drosjereguleringen Oslo 11.12.2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google