Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Forskning og utvikling
Noen utfordringer for skolene
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
IKT i barnehagen.
Den Norske Skolen i London
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
VURDERING.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bokpresentasjon Bergen
Hvordan kan vi bruke det?
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Sammensatte tekster.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
PBL - PROSJEKT.
”Morderne” Fra novelle til film.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
skriftlig eksamen i norsk
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Opp mot høyden - erfaringer med distribuerte læringsmiljø i skolen © ELEN JOHANNA INSTEFJORD, 2005.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
– meldingsboka på mobilen
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi Barn og unges bruk av IKT i og utenfor skolen

Hva ønsker vi å formidle? Hvor står vi? Hva sier L-97 om bruk av IKT i skolen? Hva gjør vi? Eksempel fra virkeligheten ITU Telenor-prosjekt Hvor går vi? St.mld. 30 Konklusjon

Hvor står vi?

Hva sier L-97 om bruk av IKT? Generell del: Elevane skal: ”…utvikle kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet og informasjonsteknologien”. ”…utvikle evne til å kunne nytte elektroniske hjelpemiddel og medium kritisk og konstruktivt og som praktisk reiskap i arbeidet med fag, tema og prosjekt”. Et hovedmål i norskfaget: ”Elevane skal kunne søkje informasjon ved hjelp av ulike tilgjengelege informasjonskjelder…og lære å bruke kjeldene kritisk og sjølvstendig i sitt eige arbeid”.

Hva gjør vi?

IKT i norskfaget Tekstbehandleren E-postprogrammet Nettleseren Elevene kan: Lage prosjekter med elever andre steder Skoleavis Prosessorientert arbeid- lese hverandres tekster på nett Elektronisk arbeidsbok, som til slutt gir grunnlag for vurdering

Hva med læreren? Retting på skjerm Kommunisere med elevene Flytt erfaringene fra ringpermen og ut på nett, del med andre http://www.skolenettet.no http://www.hf.ntnu.no/nor/norskfaget/index.htm http://www.dokpro.uio.no PS: Alskens nettbaserte undervisningsopplegg kan aldri erstatte den gode og inspirerte læreren, men kan likevel bidra til gjenbruk og tidsbesparelse.

Eksempler Film H:\Norsk 2\Intervju .wmv Telenor prosjekt ITU (IT i Utdanning) Hvor mange ganger bruker ungdomdatamaskinen pr. uke? Ukentlig IKT-bruk i norskfaget

Hvor mange ganger bruker ungdom datamaskinen pr. uke?

Ukentlig IKT-bruk i norskfaget

IKT brukes lite grunnet: Dårlig tilgjengelighet – tid, bruk, maskiner Fastlåste timeplaner Eksamensformer Telenor-prosjektet

...Men... Hvorfor bruke IKT? Spennende! Elevene tar mer ansvar - ”Ansvar for egen læring” Tilpasses lett elevers ferdighetsnivå Variasjon Internett er oppdatert på nye hendelser og kunnskap Å imøtekomme L-97

Hvor går vi?

St.mld 30 - Kultur for læring Hva sier den..? ”...Grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy er en forutsetning for å fungere i dagens samfunn. I dette ligger blant annet å hente frem, lagre, skape, presentere og utveksle informasjon.” ”...Evnen til å beherske digitale verktøy er viktig for å fungere i et samfunns- og arbeidsliv som blir stadig mer digitalisert.” Mål for de grunnleggende ferdighetene på ulike nivåer er: ”Å kunne lese og uttrykke seg skriftlig og muntlig... Dette innebærer også å være i stand til å kommunisere ved bruk av relevant teknologi.” ”Å kunne bruke digitale verktøy vil si å kunne bruke og hente frem, lagre, skape, presentere, vurdere og utveksle informasjon.”

Vår konklusjon: Lærerne må utvikle egen kompetanse Rolleendring elev – lærer Holdninger og motivasjon Tilrettelegging hjem-skole Større utbredelse av intranett Økonomi en grunnleggende forutsetning for suksess L-06?

Laget av: Trine Digre Hammer Kari Olaug Wigum 15.04.2005

ITU L-97 St.mld. 30 Odin.no Intervju Kilder ITU L-97 St.mld. 30 Odin.no Intervju