Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi Barn og unges bruk av IKT i og utenfor skolen
Hva ønsker vi å formidle? Hvor står vi? Hva sier L-97 om bruk av IKT i skolen? Hva gjør vi? Eksempel fra virkeligheten ITU Telenor-prosjekt Hvor går vi? St.mld. 30 Konklusjon
Hvor står vi?
Hva sier L-97 om bruk av IKT? Generell del: Elevane skal: ”…utvikle kunnskap om, innsikt i og holdningar til utviklinga av informasjonssamfunnet og informasjonsteknologien”. ”…utvikle evne til å kunne nytte elektroniske hjelpemiddel og medium kritisk og konstruktivt og som praktisk reiskap i arbeidet med fag, tema og prosjekt”. Et hovedmål i norskfaget: ”Elevane skal kunne søkje informasjon ved hjelp av ulike tilgjengelege informasjonskjelder…og lære å bruke kjeldene kritisk og sjølvstendig i sitt eige arbeid”.
Hva gjør vi?
IKT i norskfaget Tekstbehandleren E-postprogrammet Nettleseren Elevene kan: Lage prosjekter med elever andre steder Skoleavis Prosessorientert arbeid- lese hverandres tekster på nett Elektronisk arbeidsbok, som til slutt gir grunnlag for vurdering
Hva med læreren? Retting på skjerm Kommunisere med elevene Flytt erfaringene fra ringpermen og ut på nett, del med andre http://www.skolenettet.no http://www.hf.ntnu.no/nor/norskfaget/index.htm http://www.dokpro.uio.no PS: Alskens nettbaserte undervisningsopplegg kan aldri erstatte den gode og inspirerte læreren, men kan likevel bidra til gjenbruk og tidsbesparelse.
Eksempler Film H:\Norsk 2\Intervju .wmv Telenor prosjekt ITU (IT i Utdanning) Hvor mange ganger bruker ungdomdatamaskinen pr. uke? Ukentlig IKT-bruk i norskfaget
Hvor mange ganger bruker ungdom datamaskinen pr. uke?
Ukentlig IKT-bruk i norskfaget
IKT brukes lite grunnet: Dårlig tilgjengelighet – tid, bruk, maskiner Fastlåste timeplaner Eksamensformer Telenor-prosjektet
...Men... Hvorfor bruke IKT? Spennende! Elevene tar mer ansvar - ”Ansvar for egen læring” Tilpasses lett elevers ferdighetsnivå Variasjon Internett er oppdatert på nye hendelser og kunnskap Å imøtekomme L-97
Hvor går vi?
St.mld 30 - Kultur for læring Hva sier den..? ”...Grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy er en forutsetning for å fungere i dagens samfunn. I dette ligger blant annet å hente frem, lagre, skape, presentere og utveksle informasjon.” ”...Evnen til å beherske digitale verktøy er viktig for å fungere i et samfunns- og arbeidsliv som blir stadig mer digitalisert.” Mål for de grunnleggende ferdighetene på ulike nivåer er: ”Å kunne lese og uttrykke seg skriftlig og muntlig... Dette innebærer også å være i stand til å kommunisere ved bruk av relevant teknologi.” ”Å kunne bruke digitale verktøy vil si å kunne bruke og hente frem, lagre, skape, presentere, vurdere og utveksle informasjon.”
Vår konklusjon: Lærerne må utvikle egen kompetanse Rolleendring elev – lærer Holdninger og motivasjon Tilrettelegging hjem-skole Større utbredelse av intranett Økonomi en grunnleggende forutsetning for suksess L-06?
Laget av: Trine Digre Hammer Kari Olaug Wigum 15.04.2005
ITU L-97 St.mld. 30 Odin.no Intervju Kilder ITU L-97 St.mld. 30 Odin.no Intervju