Formelle krav og sjangerkonvensjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Media håndtering og kommunikasjon
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Å fortelle en akademisk historie
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Om å skrive om litterære tekster
IBE110 Informasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Hvordan skrive en god utredning?
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Opplegg for 1. økt Negativt ladede spørsmål, variabel respons Noe skriftlig tilbakemelding i teksten fra gruppelederne Utdeling av oppgaven Individuell.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Kvalifiseringsoppgave – HIS2351 (Høsten 2006) Honnørliste.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Individuell fagtekst fra praksis.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
En standard oppgave Oppdraget Produktet
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Seminarundervisning EXFAC03
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Formelle krav og sjangerkonvensjoner Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner

Oppgaveskriving er Å lese oppgaven nøye Å disponere stoffet Å bruke teori aktivt Å beherske en sjanger Å oppgi sine kilder Å huske formelle krav

Å tolke oppgaveteksten Presentasjonen er basert på Liv Hauskens hefte om akademisk skriving, kan kjøpes i resepsjonen. Husk å lese nøye Les oppgaveteksten nøye, husk at den er en tekst som skal fortolkes. Det er viktig å finne ut hva det spørres etter, og hvilke ord som er viktige stikkord. Ord som ”forklar”, ”resymér”, “drøft” eller “sammenlign” gir klare beskjeder om hva man faktisk skal gjøre. Hvor stor del av oppgaven skal de enkelte delene være? På vei mot disposisjon Når man har identifisert hva det faktisk spørres etter må man gjøre noen valg. Hva skal med, hva skal ikke? Hvorfor? Finne frem i pensum.

Sjangerkrav til akademisk oppgave Disposisjon En slags kommentert innholdsfortegnelse til eget bruk. Bruk god tid på denne, da sparer du mye mer tid i skrivingen. Problemstilling I en oppgave med spesifisert oppgavetekst vil problemstillingen være en formulering og fortolkning av oppgaveteksten. Når man har formulert denne skal man si hvordan man vil diskutere den, hvilke valg man foretar, og begrunne disse valgene.

Sjangerkrav til akademisk oppgave Redegjørelse (50 prosent) Å gjengi pensum mer kortfattet, med egne ord. Kalles også resymé eller forklaring. Sammenligning (50 prosent) Vise likheter og forskjeller mellom to eller flere teorier. Drøfting (bonus) Drøfting foregår med argumenter, disse er både av typen ”for” og ”imot”, og ”på den ene” og ”på den andre siden”. Målet er ikke å avgjøre hvilken teori som er best, eller hvilken du liker best, men å diskutere svake og sterke sider.

Referanseteknikk Når man refererer/siterer andres verker skal dette gjøres på en konsekvent måte, med referanse 2 steder: I teksten. Eks: ”Konkret sitat” (Thompson 1994: sidetall), generell diskusjon over flere sider i Thompson hvor man henter ut poenger fra flere sider (Thompson 1994:12-23) I referanselista bakerst. Ordnes alfabetisk etter forfatters etternavn. Eks: Thompson, John B (1995) The Media and Modernity, Cambridge: Polity Press.

Formelle krav til oppgaven Oppgaven skal ha et omfang på 2500 ord (max) Linjeavstand: 1.5 (standard margsetting) Skriftstørrelse: 12 punkt Font: Times New Roman, Palatino, Garamond eller lignende

Oppgavens forside All nødvendig informasjon om innlevering av eksamen finnes også på nettsidene til kurset. Oppgavens tittel, dvs i dette tilfellet den fullstendige oppgaveteksten. På semesteroppgaver og hjemmeeksamener: kandidatnummer – øverst på siden, midtstilt. Fagets navn, fagnivået og navn på kurset, semester og år. Eksempel: Kandidatnummer: 666 999 Oppgave A: ”Gjør rede for mediumteoriens kjernepunkter og sammenlign teoritradisjonen med andre teorier om mediert kommunikasjon.” EXFAC03-MVIT, Kommunikasjon og mediering høst 2004

Innlevering av oppgaven Når? Ennå ikke bestemt – beskjed vil bli gitt! Hvor: I resepsjonen på plan fire. Ingen navn på oppgaven, bare kandidatnummer (studentnr.) Du må underskrive egenerklæring som legges ved. Oppgaven leveres i 3 eksemplarer m/ referanseliste. Pensumliste? Leveres bare av de som må legge opp eget pensum. Endringer på pensumlisten må godkjennes av Espen Ytreberg

Sensur Sensuren kunngjøres ved oppslag på plan 2 og plan 4. Vi opplyser ikke karakter over telefon eller e-post. Unntak for studenter som har bostedsadresse utenfor Oslo og Akershus. Etter noen dager ligger resultatet ute på Studentweb.