Kurs for klassekontakter Rossabø skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Advertisements

FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
FAU ved Sten-Tærud skole
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Hundsund ungdomsskole
FORELDREUTVALGET FOR GRUNNOPPLÆRINGA, FUG
Hva er en foreldrekontakt?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Hvorfor foreldremedvirkning?
Kurs for foreldrekontakter Ringshaug ungdomsskole høsten 2014
Foreldrekontaktenes rolle
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Presentasjon til nye 1ste klasse foreldre
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
Vår, 2013 FAU LASSA SKOLE. Agenda Velkommen Generelt om foreldrearbeidet ved Lassa skole Informasjon om arbeidsgruppene Fordeling på gruppene FAU LASSA.
Buøy skole 17. September 2008 Kommunalt foreldreutvalg i Stavanger
Hjem-skole samarbeid Auglend skole 29. september 2014 Nina Bøhnsdalen
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn
Foreldremøte Iglemyr skole 02. Februar 2016 Christian Asserson, Leder FAU.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
1 Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4 FAU skal være et bindeledd mellom foreldrene og skolen FAU skal være et forum for erfaringsutveksling.
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
1 Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4 FAU skal være et bindeledd mellom foreldrene og skolen FAU skal være et forum for erfaringsutveksling.
Hva er KOMFUG? KOMFUG er det kommunale foreldreutvalget for grunnskolen i Kristiansand Representerer foreldrenes interesser i grunnskolen Bindeledd mellom.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Inspirasjon, Engasjement og Motivasjon
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Bli med! Barn.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Kveldsseminar Læringsmiljø
Velkommen til FAU-møte
Skole/hjem-samarbeid
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Oppstart SU Jevnakerskolene
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Utskrift av presentasjonen:

Kurs for klassekontakter Rossabø skole 2014-2015

Foreldrenes plass i skolesystemet Foreldrenes hovedansvar for barnas utdannelse er klart definert i både barneloven og opplæringsloven. Læringsplakaten og FNs menneskerettigheter er også med på å understreke at hovedansvaret for både oppdragelse og opplæring ligger hos foreldrene

Foreldrerådet Alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et styre (FAU) som er foreldrenes talerør overfor skolen.

FAU – Foreldrenes arbeidsutvalg Skal sikre reell medvirkning fra foreldrene Medansvar for at elevene har et trygt og godt læringsmiljø Fremme fellesinteressene til foreldrene Medvirke til at foreldrene tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø Bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole Legge til rette for positiv utvikling hos elevene Skape kontakt mellom skolen og nærmiljøet

Hvem er medlemmer av FAU? Hver skole står fritt til å fastsette sin valgordning Rossabø skole: Hver klasse har 4 klassekontakter En av dem velges til FAU En av dem velges som vara til FAU Leder velges blant representantene Leder skoleåret 2014-2015 er Kristoffer Klette

Samarbeidsutvalget - SU Skolens øverste samarbeidsorgan Rådgivende, kontaktskapende og samordnende forum Styrke elevenes og foreldrenes medvirkning og innflytelse på skolen SU består av: 2 foreldrerepresentanter (leder og nestleder FAU) 2 elevrepresentanter (leder og nestleder i elevrådet) 2 lærere 1 fra andre ansatte 2 fra kommunen (rektor og politisk valgt) Rektor er utvalgets sekretær

Hvilke oppgaver har SU? Uttale seg om alt som angår skolehverdagen Overordnede mål og planer Organisering av skoledagen Trafikksikkerhet Håndtering av mobbing og atferdsproblemer Høringsinstans i skolepolitiske saker Alle kan melde saker

Skolemiljøutvalg - SMU Utvalget skal har flertall av foresatte og elever = samarbeidutvalget minus 1lærer og 1 fra andre tilsatte (Rossabø) Medvirke i arbeidet med å skape et godt skolemiljø Rett til å uttale seg om alle saker som gjelder skolemiljø

Hva er en foreldrekontakt? Representant for foreldrene Valgt blant foreldrene i klassen på det siste foreldremøtet på våren. Det er viktig at den som stiller til valg er motivert Valgperiode 1 år og oppover, vanligvis 2 år. Det velges 4 klassekontakter for hver klasse, (velg 2 nye hvert år - kontinuitet)

Klassekontaktens oppgaver Bindeledd mellom skolen/kontaktlæreren og klassen (”tillitsvalgt”) Grunnlaget for et godt skole- hjem samarbeid Gjennom samarbeid med skolen skape et godt miljø hvor elevene trives og der det er gode forutsetninger for læring. Felles ansvar –spille på lag – elevene ikke oppleve konflikt mellom skole og hjem

Klassekontaktenes oppgaver forts. KAN være : I samarbeid med kontaktlærer lage forslag på en årsplan for klassens aktiviteter / klasseforeldremøter /konferansetimer…… Gjennomgå årsplaner og fagstoff med ”foreldreøyne” – info behov Trekk elevene inn i skole-hjem samarbeidet. Klasseforeldremøter med elevene tilstede Organisere foreldrenes bistand ved turer, ekskursjoner, leirskole, kosekveld…. Ivareta elevers og foreldres interesser, for eksempel klassedeling, lekser…

Klassekontaktenes oppgaver forts. KAN være: Formidle foreldrenes ideer og synspunkter til rette innstans Planlegg klasseforeldremøte med kontaktlærer –innhold og struktur Jobb for at flest mulig av foreldrene møter på foreldremøtene. Bidra til at foreldremøtene preges av dialog og aktivitet Legge fram saker fra FAU på foreldremøte Ta kontakt med ”nye” foreldre Ha god kontakt med foreldrene i klassen Sørge for at nye klassekontakter blir valgt Viktig å fordele oppgaver og ansvar til alle foreldrene i klassen

Sosial kompetanse og å forhindre mobbing =Felles mål for både foreldre og skole Evnen til samspill med andre i ulike situasjoner. Evnen til å sette seg inn i andres sit. (empati) Vise omtanke Mobbing. Se til at skolen tar mobbing på alvor. Mobbing angår alle!

§ 9A- elevenes «arbeidsmiljølov» Elevenes psykososial og fysiske arbeidsmiljø Elever,foreldre eller et av rådene/utvalgene der disse er representerte kan be om tiltak som gjelder: Fysiske miljøforhold Psykososiale miljøforhold Behandles etter reglene i forvaltningsloven

Faglige læringsmiljø Foreldrene støttespillere og pådrivere i hele det 13-årige skoleløpet Forskning viser at barn og unge kommer best ut når foreldrene er tydelig interessert i skolehverdagen både i trivsel og læring Hent opp info fra foreldre og elever og bring det videre til skolen Skole – hjem må stå sammen

Skolens forventninger Kontaktperson mellom foreldre og skole Forlenget talerør fra foreldrene til lærerne Bindeledd mellom FAU– foreldre– kontaktlærer Koordinere foreldrehjelp Bidra til å styrke det sosiale samholdet i klassen. Ta ansvar og arrangere (sette opp ansvarlige) ved sosiale aktiviteter i klassen Informere andre foreldre om hva det vil si å være klassekontakt Foreldrekontaktene kan melde inn saker til foreldremøter Være med på å forme skolen, hvordan skal skolen være Ingen sterke forventninger, det viktigste er å ha klassekontakter som ønsker å være det, så finner man veien sammen for det gode samarbeidet

Hvilke forventninger har klassekontaktene? Til skolen .............................. ……………….. ………………. Til foreldrene i klassen …………………. Til FAU

Hvor skal man sette fokus? ................................ ………………… ………………….

Foreldrekontaktperm Hver klassekontakt bør ha en perm som følger vervet Liste med navn, adresse, tlf til elever og foresatte Navn, adr., og tlf. til lærerne samt trefftider Liste over alle foreldrekontaktene Medlemmer FAU Medlemmer SU Timeplan for klassen Skolerute Ordensreglement Aktuelle planer fra skolen (virksomhetsplan, mobbeplan, aktivitetsplan, sorgplan…..) Info materiell fra FUG, FAU, SU Møteinnkallinger og møtereferater

Taushetsplikt Taushetspliktbestemmelsene i forvaltningsloven §13. Gjelder både ansatte i skolen og foreldre som sitter i råd og utvalg og personer som er frivillige hjelpere på leirskole, skoleturer og skolefester §13. (taushetsplikt).        Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1)noens personlige forhold, eller 2)tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Nyttige informasjonssteder Temahefter fra FUG www.fug.no www.foreldrenettet.no www.utdanningsdirektoratet.no www.haugesund.kommune.no