PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Advertisements

Månedsevaluering november 2011
Evaluering av september på blå
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
"God bagasje på livets reise."
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
1. Kommunikasjon, språk og tekst 1-2 ÅR 2-3 ÅR 3-4 ÅR 4-5 ÅR 5-6 ÅR Mål: Metoder: -Få interesse for bøker -Få kjennskap til enkle sanger, rim og regler.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i april og hva vi skal gjøre i mai.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
Velkommen til foreldremøte Litt om oss – maurtua og bikuben Personalsammensetning Maurtua: Kari, Renate, Siri, Tonje, Siv Hege og Siv Lena.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Hovedfokus på Fiskedammen Trygge barn - voksnes ansvar (fokus på mobbing/utestengelse) Selvstendighet Medvirkning Språk Realfag Friluftsliv Kunst, kultur.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. 3 nye barn har begynt hos oss. Jonas, Victoria og Mathilda.. Vi ser allerede at alle.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Ukeplan for 1. trinn Uke september – 02. oktober 2015.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til foreldremøte på Roligheden gård barnehage Felles informasjon ved oppstart nytt barnehageår - Anne Hjemmesiden.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
1. Kommunikasjon, språk og tekst
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
Bjørnsgård barnehage.
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Glede gjennom mestring
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Årshjul rødbasen
DESEMBER November Desember
Årshjul grønnbasen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
- eksempel fra KROPPSVØING
Kommunikasjon.
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte i
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Velkommen!.
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Kalender for 2018/2019 Granåsen barnehage SA.
HIPP HURRA FOR 17-MAI EVALUERING OG OPPSUMMERING AV MAI
Utskrift av presentasjonen:

PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM! TIØRINGEN BARNEHAGE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!

Fagområde: Etikk, religion og filosofi Følgende erfaringer og opplevelser vektlegges og tilpasses barnas forutsetninger, ønsker og behov. 1 og 2 åringer ¤ Omsorg, nærhet og interesse for hverandre, i praksis. ¤ Grunnleggende følelsesuttrykk. ¤ Øve på mestring av sinne. ¤ Øve på forståelse av samspill, jeg, du, vi. ¤ Delta i markering av høytider. ¤ Rom og tid til undring og stillhet. 3 og 4 åringer ¤ En begynnende forståelse for hvordan vi kan leve sammen på en positiv måte. Øve på å ta hensyn til hverandres ønsker. ¤ Bruke barnas spørsmål som utgangspunkt for samtaler, refleksjoner og aktiviteter. ¤ Delta i markering av høytider. 5 og 6 åringer ¤ Ta hensyn og vise omsorg. ¤ Respekt og toleranse for ulikheter blant de vi har rundt oss, både store og små. ¤ Trene på å løse konflikter på en god måte. ¤ Bruke barnas spørsmål som utgangspunkt for samtaler, refleksjoner og aktiviteter, og øve på å vurdere muligheter og mulige resultat. ¤ Delta i markering av høytider, bl.a. adventstund i Dolstad kirke..

Fagområde: Kommunikasjon, språk og tekst Følgende erfaringer og opplevelser vektlegges og tilpasses barnas forutsetninger, ønsker og behov. 1 og 2 åringer ¤ Lese bøker sammen med barna, peke, lære navn på gjenstander, farger, dyr osv. ¤ Bruke språket aktivt, sette ord på det vi gjør, f. eks ved bleieskift, påkledning, måltid, lek osv. ¤ Øve blikkontakt og turtaking. ¤ Bruke bevegelsessanger og enkle rim, regler og telleleker. ¤ Ha bøker tilgjengelig. 3 og 4 åringer ¤ Lyttelek og høytlesning. ¤ Kjenne igjen navnet sitt som ordbilde. ¤ Rim og regler. ¤ Begynnende logolesing og skriving. ¤ Å kunne si ifra om egne behov. ¤ Å kunne bruke spørreord (hvem, hva, hvor, hvorfor og hvordan). ¤ Spille spill, øve på turtaking, følge regler. 5 og 6 åringer ¤ Få kjennskap til tekstskaping ved å lage historier selv. ¤ Å kunne fortelle og lytte til andre. ¤ Arbeid med språkleker. ¤ Lære å skrive navnet sitt. Prate om hva vi gjør, har gjort og skal gjøre. ¤ Arbeidsoppgaver i førskoleklubben. ¤ Spille spill, mestre turtaking. ¤ Bli fortrolige med symboler som tallsiffer og bokstaver.

Fagområde: Kunst, kultur og kreativitet Følgende erfaringer og opplevelser vektlegges og tilpasses barnas forutsetninger, ønsker og behov. 1 og 2 åringer ¤ Å leke med farger, fargelegging, maling (også fingermaling). ¤ leire som formingsmateriell, kjenne, føle og prøve. ¤ Dramatisering av enkle eventyr. Bli kjent med en del barnesanger, med og uten bevegelse. ¤ Bruke musikk til bevegelse, dans. 3 og 4 åringer ¤ Barnesanger med og uten bevegelse, sangleker. ¤ Lære å klippe med saks. ¤ Maling, blande farger. ¤ Fargelegging (innenfor streken). ¤ Dramatisering av eventyr. ¤ Leke med rytme, klappe navn osv. 5 og 6 åringer ¤ Jobbe med kjente og ukjente eventyr, dramatisering. ¤ Veving. ¤ Blanding av farger, ulike nyanser. ¤ Utvikle sine evner til å bearbeide sine inntrykk og gi varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet.

Fagområde: Nærmiljø og samfunn Følgende erfaringer og opplevelser vektlegges og tilpasses barnas forutsetninger, ønsker og behov. 1 og 2 åringer ¤ Bli kjent med og føle seg trygg inne i barnehagen og på uteområdet. Utvide vennekretsen etter hvert. ¤ Ha varierte leker og utstyr, for begge kjønn tilgjengelig. ¤ Små turer i nærmiljøet. ¤ Samtale om barne-tv. ¤ Klippe ut bilder fra avisen, snakke om og vise frem dersom det er noen vi kjenner. 3 og 4 åringer ¤ Få kjennskap til stedsnavn i byen, snakke om hvor vi bor. ¤ Turer i skogen og i nærmiljøet. ¤ Å oppleve at gutter og jenter blir behandlet likeverdig og får samme oppmerksomhet og like utfordringer. 5 og 6 åringer ¤ Få litt kjennskap til samisk kultur og hverdagsliv. ¤ Besøke andre barnehager. ¤ Lære å sette pris på naturen og å ta vare på den. ¤ Likeverd mellom gutter og jenter. ¤ Familien før og nå. ¤ Delta på sammenkomster / arrangementer utenfor barnehagen. ¤ Avslutningstur for førskoleklubben. ¤ Bedriftsbesøk i nærmiljøet.

Fagområde: Natur, miljø og teknologi Følgende erfaringer og opplevelser vektlegges og tilpasses barnas forutsetninger, ønsker og behov. 1 og 2 åringer ¤ Være ute daglig i barnehagen, stort sett i all slags vær. ¤ Bli kjent med de vanligste dyrene som finnes i skogen i Norge (bjørn, rev, hare, elg). ¤ Dra på kortere turer utenfor barnehagen. ¤ Snakke om ting, vær og dyr i naturen. ¤ Enkel søppelsortering i praksis. 3 og 4 åringer ¤ Daglig utelek i barnehagen, uansett vær. ¤ Lære navn på dyr. ¤ Bli kjent med de vanligste dyrenes betydning i mat og klesproduksjon (melk, kjøtt, egg, ull) ¤ Bli kjent med de ulike årstidene, kjennetegn. ¤ Lære de mest kjente blomstrene (hvitveis, løvetann, hestehov). ¤ natur og miljøvern, søppeljakt. 5 og 6 åringer ¤ Lære om de ulike årstidene. ¤ Lære om dyr i Norge, faktakunnskaper om dem. ¤ Lære navn på noen trær og blomster. ¤ Natur og miljøvern, søppelsortering.

Fagområde: Kropp, bevegelse, mat og helse Følgende erfaringer og opplevelser vektlegges og tilpasses barnas forutsetninger, ønsker og behov. 1 og 2 åringer ¤ Nærhet og respekt i stellesituasjoner. ¤ Øve på grunnleggende hygiene, håndvask, tørke nesen, gå på do. ¤ Sette ord på følelser, få trøst. ¤ Hvile etter behov. ¤ Tilrettelegging for fysisk utfoldelse og grovmotoriske utfordringer, både ute og inne (for eksempel i gymsalen). ¤ Øve finmotorikk med byggelek, puslespill, tegning m.m. 3 og 4 åringer ¤ Mestring ved påkledning. ¤ Lek i gymsal, dans, bevegelsessanger. ¤ Erfaring og mestring ved bruk av kroppen, både ute og inne. ¤ Forståelse av renslighet, håndvask, dogåing. ¤ Navn og funksjoner på ulike kroppsdeler. ¤ Aktiv deltagelse på turdager. ¤ Gode matvaner. 5 og 6 åringer ¤ Grunnleggende forståelse av indre og ytre organers funksjoner. ¤ Forståelse for viktigheten av hygiene, eventuelt konsekvenser. ¤ Lære å sette grenser for seg selv og egen kropp. ¤ Kroppsbeherskelse, grov og fin motorikk. Utfordringer og mestringsglede bl.a. i gymsalen, klatrestativ og trær. ¤ Øve finmotorikk ved perling, tegning, smøre mat osv.

Fagområde: Antall, rom og form Følgende erfaringer og opplevelser vektlegges og tilpasses barnas forutsetninger, ønsker og behov. 1 og 2 åringer ¤ Enkel telling og mengdeforståelse. ¤ Lek med geometriske konkreter. ¤ Stor og liten. ¤ Bruke begreper som over, under, inni, bak, ved siden av osv. 3 og 4 åringer ¤ Matematiske begreper, bruke ord som sirkel, kvadrat, trekant. ¤ Telle til 10. ¤ Dekke matbordet. ¤ Spille spill (med terning). ¤ Se på tallsymbolene 0-9. ¤ Sortere etter størrelse og form. 5 og 6 åringer ¤ Telle til 20 ¤ Telle mengder, bruke tallsymbolene. ¤ Enkel statistikk. ¤ Oppgaveark i forhold til mengder og tallsymbol. ¤ Lære navn på geometriske konkreter.