RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Helhetlig system for utvikling og oppfølging av Stavangerskolen 3
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Et bilde av en offentlig leder..
Melding til Stortinget…
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Kampen skole Vår visjon:
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Nye føringer – nye muligheter
Betre læringsresultat vår 2014
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark

Organisering RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark Eget styre- kommunalledere fra 5 kommuner Koordinator i 50 % stilling- kontorsted Masi skole/ Kautokeino kommune Vedtekter Regionalt samarbeid for kompetanseheving i grunnskole og barnehage. Vedtatt i styremøte 19.-20.desember 2017 - Navn. Nye vedtekter

Formål Å samarbeide om kompetanseutvikling for å gi bedre kvalitet i skole og barnehage som fremmer læring og trivsel. Å utvikle felles strategier for kompetanseutvikling for å styrke den enkelte skole og barnehage, samt skoleeier i lokalt utviklingsarbeid og bidra til regional kompetanseheving.

Kompetanseutvikling- etterutdanning Strategiplan for kompetanseutvikling i skole og barnehage 2018-2021 Bakgrunn for planen Nasjonale føringer Desentralisert ordning for kompetanseutvikling tilstandsrapport i den enkelte kommune Todelt: Kompetanseutvikling i grunnskolen Kompetanseutvikling i barnehage Tilstandsrapport: ståstedsanalysen, elevundersøkelse, Resultat fra nasjonale prøver, eksamen, grunnskolepoeng og standpunktkarakter

Hovedmål og målgruppe perioden 2018-2021: RSK- Midt Finnmark vil øke kompetansen i skole og barnehage på alle nivå for å ivareta faglig og sosial vekst og utvikling. Målgruppe: Barn og unge i barnehage og skole Foreldre og foresatte Ansatte i skole og barnehage Skoleledere Skoleeier  

Arbeidsform- organisasjonlæring Det er den enkelte skoleeier i samarbeid med skoleledere som er ansvarlig for å legge til rette for kollektivt orienterte skoler med vekt på å utvikle kultur for deling, refleksjon og samarbeid blant lærere. Dette synliggjøres gjennom tiltaket skolebasert kompetanseutvikling. «Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen med ledelsen og alle ansatte deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid. Skolene skal legge til rette for kollektiv læring gjennom refleksjon over egen praksis og gjøre nytte av kvalitativ og kvantitativ informasjon som grunnlag for arbeidet.

Ressurslærere/skolenes utviklingsgr. Ansvarsfordeling Skoleeiere Rektorer Ressurslærere/skolenes utviklingsgr. UH- sektoren RSK RGO AOKY

Kompetanseutvikling i grunnskolen 2018-2021 innsatsområder Tiltak Målgruppe

Innsatsområder for perioden 1. Elevenes læringsmiljø 2. Grunnleggende ferdigheter og god faglig kompetanse 3. Organisasjonsendring og ledelse

1. Elevenes læringsmiljø Helhetlig arbeid med digital kompetanse Vurdering for læring Opplæringsloven §9A Klasseledelse Tilpasset opplæring og spesialundervisning

Helhetlig arbeid med digital kompetanse Programmering og dataspill i undervisning Interaktiv tavle og smartboard Ipad/nettbrett i begynneropplæring Ipad/nettbrett som pedagogisk verktøy

Vurdering for læring Kritisk gjennomgang av fag- hvordan løfte resultatene i regionen? Ekstern skolevurdering, analysekompetanse Erfaringsutveksling om rutiner for gjennomføring og oppfølging av nasjonale prøver, muntlig og skriftlig eksamen samt standpunktkarakter med formål om å etablere felles rutiner.

Klasseledelse Tema ikke avklart

Opplæringsloven §9A Aktivitetsplikt oppfølging og rutiner Kap §9A Kap 9A Ordensreglement For barnets beste- «Tema vold og overgrep» Den vanskelige samtalen Hjem/skolesamarbeid

Tilpasset opplæring og spesialundervisning Sakkyndig vurdering, Alternative opplærings arena, Tidlig innsats og tilpasset opplæring og overganger- 0-24, Utfordringer rundt barn med atferdsproblematikk, §2-8 i opplæringsloven Spesialundervisning og tilpasset opplæring i grunnskolen, organisering, praksis- lovverk og saksbehandling Utvikle strategier for tidlig innsats, Kartlegging og utredning av matematikkvansker

2. Grunnleggende ferdigheter og god faglig kompetanse IKT -helhetlig arbeid med digitale kompetanse IKT i fag Realfag Forsert skoleløp i matematikk og naturfag

Fagfornyelsen Skolebasert kompetanseutvikling innenfor grunnleggende ferdigheter. Kompetanseutvikling i forhold til språk og språkopplæring, også andrespråkopplæring. Kompetanseutvikling i forhold til identitet, urfolksspråk og minoritetsspråklighet Vurdering og lokalt arbeid med læreplanen Implementering av ny fagplan

3. Organisasjonsendring og ledelse Endringsledelse Skole og barnehage Skoleeiers ansvar §13-10 Opplegg og organisering i regi av Fylkesmannen i Finnmark Inngår som en del av «Kompetanseløft Finnmark» Fra tilstandsrapport til kvalitetsmelding Tilstandsrapporten/kvalitetsmelding Analysekompetanse Tilsyn Kompetanse som barnehagemyndighet i forhold til tilsyn av barnehager. Ekstern barnehage vurdering Gjennomgang av implementering av ny rammeplan i barnehagene Oppfølging av læringsdag i juni 2017

RSK-Midt Finnmark   Strategiplan for kompetanseutvikling i skole og barnehage 2018-2021 Gamvik kommune Lebesby kommune Karasjok kommune Porsanger kommune Kautokeino kommune

Hjemmesiden http://www.rskmidt.no